- Home
- Hoofdstuk 1: Hoofdlijnen
 - Hoofdstuk 2: Programma's en Overzicht Overhead
- Overzichtpagina
 - Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling
- Wat heeft het gekost?
 - Beleidsdoelen
- 1.1 De ruimte voor maatschappelijke ontwikkelingen is in goede balans met de Utrechtse kwaliteiten
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
 - Indicatoren
 - Meerjarendoelen
- 1.1.1 De integrale aanpak van het provinciaal omgevingsbeleid is beter geborgd
 - 1.1.2 Het provinciaal ruimtelijk beleid biedt meer ruimte aan regionale opgaven
 - 1.1.3 Met gemeente wordt proactiever samengewerkt aan lokale opgaven vanuit wederzijdse belangen
 - 1.1.4 Agenda's en afspraken met (boven)regionale partners zijn beter afgestemd op wederzijdse belangen
 - 1.1.5 In een groeiende regio groeit groen evenwichtiger mee met rode ontwikkelingen
 - 1.1.6 Nieuwe ontwikkelingen voegen meer ruimtelijke kwaliteit toe
 - 1.1.7 Data en digitale toepassingen worden beter benut
 
 
 - 1.2 De gebiedsontwikkeling is integraal en gericht op efficiëntie en kwalitatief hoogwaardig ruimtegebruik
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
 - Indicatoren
 - Meerjarendoelen
- 1.2.1 Ruimtelijke werkprocessen passen door een vindingrijke aanpak beter bij de Omgevingswet
 - 1.2.2 Bij gebiedsontwikkeling is meer aandacht voor het slim combineren van provinciale doelen
 - 1.2.3 De gebiedsontwikkelingen Hart van de Heuvelrug en Vliegbasis Soesterberg zijn verder ontwikkeld en gerealiseerd
 
 
 - 1.3 Er is passende woonruimte die aansluit bij de woningbehoefte in de provincie Utrecht
 
 - 1.1 De ruimte voor maatschappelijke ontwikkelingen is in goede balans met de Utrechtse kwaliteiten
 - Verbonden partijen
 
 - Programma 2. Landelijk gebied
- Wat heeft het gekost?
 - Beleidsdoelen
- 2.1 Het natuurnetwerk (NNN) is robuust ontwikkeld
 - 2.2 De kwaliteit van de natuur is goed/divers en veerkrachtig
 - 2.3 De verbinding tussen natuur, mensen en maatschappij is sterk
 - 2.4 Duurzaamheid is een substantieel onderdeel van de Utrechtse landbouw
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
 - Indicatoren
 - Meerjarendoelen
- 2.4.1 De landbouw is meer circulair, natuurinclusief, klimaatneutraal en economisch rendabel
 - 2.4.2 Utrechtse voedselproducenten produceren meer voor de regionale markt en Utrechtse inwoners kunnen gemakkelijker kiezen voor gezond en duurzaam voedsel
 - 2.4.3 Het ongewenst gebruik van vrijkomende agrarische verbouwing (VAB) is door sloop of hergebruik teruggedrongen
 
 
 - 2.5 De leefbaarheid van het landelijk gebied is door lokale initiatieven versterkt
 
 - Verbonden partijen
 
 - Programma 3. Bodem, water en milieu
- Wat heeft het gekost?
 - Beleidsdoelen
- 3.1 De waterveiligheid en klimaatadaptatie is gewaarborgd
 - 3.2 De zoetwatervoorziening en het oppervlaktewater zijn van goede kwaliteit
 - 3.3 Het bodem- en grondwatersysteem is schoon en robuust
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
 - Indicatoren
 - Meerjarendoelen
- 3.3.1 De bodem- en grondwaterkwaliteit is verbeterd en beter beschermd
 - 3.3.2 Energie uit de ondergrond wordt verantwoord en veilig benut
 - 3.3.3 Zorgdragen voor voldoende grondwater voor de functies openbare drinkwatervoorziening, menselijke consumptie, natuur en landbouw
 - 3.3.4 De duurzame gebiedsgerichte aanpak van bodem en ondergrond is vaker ingezet
 
 
 - 3.4 De leefomgeving is gezond en veilig
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
 - Indicatoren
 - Meerjarendoelen
- 3.4.1 Er zijn meer impulsen voor een gezonde leefomgeving ontwikkeld
 - 3.4.2 De inclusieve breedtesport op duurzame accommodaties is sterker
 - 3.4.3 De luchtkwaliteit is beter en komt dichter bij de WHO-advieswaarden
 - 3.4.4 Er zijn minder geluidbelaste woningen en stiltegebieden zijn beter beschermd
 - 3.4.5 De overlast van vliegverkeer is minder geworden
 - 3.4.6 De externe veiligheid is beter gewaarborgd
 - 3.4.7 Er zijn meer initiatieven genomen voor duurzame en circulaire gebiedsontwikkeling
 - 3.4.8 De uitvoering van de VTH-taken door uitvoeringsdiensten, inclusief toezicht in het buitengebied, is effectiever en efficiënter
 - 3.4.9 Het ontwikkelen en realiseren van een versnellingsaanpak van asbestdaken in de provincie Utrecht
 
 
 - 3.5 De bodemdaling en broeikasgasuitstoot in het veenweidengebied is verminderd
 
 - Verbonden partijen
 
 - Programma 4. Energietransitie
- Wat heeft het gekost?
 - Beleidsdoelen
- 4.1 Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties in de provincie Utrecht gebruiken minder energie
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
 - Indicatoren
 - Meerjarendoelen
- 4.1.1 De ondersteuning van inwoners voor energiebesparing is beter (door o.a. gemeenten, woningcorporaties en Verenigingen van Eigenaren
 - 4.1.2 Toezicht op de verplichte energiemaatregelen voor bedrijven wordt beter uitgevoerd
 - 4.1.3 Er komt meer ondersteuning bij energiebesparing voor maatschappelijke organisaties
 
 
 - 4.2 De opwekking en beschikbaarheid van duurzame energie in de provincie Utrecht is sterk toegenomen
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
 - Indicatoren
 - Meerjarendoelen
- 4.2.1 Meer zonnepanelen op daken
 - 4.2.2 De groei van duurzame energie wordt ruimtelijk beter mogelijk gemaakt
 - 4.2.3 Meer inwoners doen mee en participeren in de energietransitie
 - 4.2.4 Het aandeel duurzame warmtebronnen voor de verwarming van gebouwen is groter
 - 4.2.5 Er zijn meer publieke laadpunten voor elektrisch vervoer
 
 
 - 4.3 De energietransitie is haalbaar, betaalbaar en innovatief
 - 4.4 De Provincie is een geloofwaardige partner in de energietransitie door het goede voorbeeld te geven
 
 - 4.1 Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties in de provincie Utrecht gebruiken minder energie
 - Verbonden partijen
 
 - Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen
- Wat heeft het gekost?
 - Beleidsdoelen
- 5.1 Het provinciale netwerk is sterk
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
 - Indicatoren
 - Meerjarendoelen
- 5.1.1 Het in stand en beschikbaar houden van de bestaande infrastructuur op een vastgesteld kwaliteitsniveau
 - 5.1.2 Er worden studies uitgevoerd naar trajecten en bereikbaarheidsknelpunten
 - 5.1.3 De voorbereiding en realisatie van infrastructurele projecten is duurzamer, effectiever en efficiënter
 - 5.1.4 Monitoring en evaluatie van (vaar)wegen zijn beter en vinden frequenter plaats
 
 
 - 5.2 Knooppunten hebben een hoge kwaliteit en bieden een grote diversiteit van reisvoorzieningen
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
 - Indicatoren
 - Meerjarendoelen
- 5.2.1 De uitvoering van knooppuntontwikkeling in partnerschap gaat vaker en beter
 - 5.2.2 Het aantal verbetermaatregelen voor knooppunten is groter (met gerichte subsidies)
 - 5.2.3 De ruimtelijke programmering is beter gekoppeld aan modaliteiten
 - 5.2.4 Kennis delen, onderzoek en monitoring vindt meer plaats
 
 
 - 5.3 Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van de fiets in modal shift toeneemt
 - 5.4 Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag
 - 5.5 Het kwaliteitsnet goederenvervoer is op orde en sluit goed aan op de behoeften van gebruikers
 - 5.6 Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag
 - 5.7 De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd
 - 5.8 Verkenning n. en regionale progs over goede bereikbaarheid p. fiets, ov en auto in gezonde en verkeersveilige omgeving uitgevoerd met monitoring van mobiliteitsprog. en indicatoren
 
 - 5.1 Het provinciale netwerk is sterk
 - Verbonden partijen
 
 - Programma 6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer
- Wat heeft het gekost
 - Beleidsdoelen
- 6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
 - Indicatoren
 - Meerjarendoelen
- 6.1.1 Lopende contracten en concessies zijn kwalitatief beter
 - 6.1.2 Er zijn betere bouwstenen voor een nieuw OV-netwerk
 - 6.1.3 Er zijn minder knelpunten in de doorstroming van het OV
 - 6.1.4 Het beheer en onderhoud van eigen OV infrastructuur voldoet aan gestelde kwaliteitseisen
 - 6.1.5 OV overkoepelende activiteiten worden beter uitgevoerd
 
 
 
 - 6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht
 - Verbonden partijen
 
 - Programma 7. Cultuur en erfgoed
- Wat heeft het gekost?
 - Beleidsdoelen
- 7.1 De culturele infrastructuur is sterk
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
 - Indicatoren
 - Meerjarendoelen
- 7.1.1 Cultuureducatie (kunst, media en erfgoed) is beter, frequenter en bereikt meer scholen (BO en VO)
 - 7.1.2 Het bibliothekennetwerk is sterker en bibliotheken zijn beter toegankelijk voor iedereen
 - 7.1.3 Er nemen meer mensen deel aan kunst en cultuur doordat festivals floreren
 - 7.1.4 Het cultuurprofiel van Utrecht is steviger in samenwerking met gemeenten en partners
 
 
 - 7.2 De mate van behoud, de benutting en de beleving van cultureel erfgoed is hoog
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
 - Indicatoren
 - Meerjarendoelen
- 7.2.1 De kwaliteit van de leefomgeving is versterkt met cultuur en erfgoed zodat mensen zich hier thuis voelen
 - 7.2.2 Er zijn meer monumenten duurzaam gerestaureerd en worden beter gebruikt
 - 7.2.3 Het beheer van Utrechts erfgoed is effectiever en efficiënter, de promotie richt zich op zo breed en divers mogelijk publiek
 
 
 - 7.3 De Hollandse waterlinies zijn een belangrijke drager van een aantrekkelijke ruimtelijke kwaliteit
 
 - 7.1 De culturele infrastructuur is sterk
 - Verbonden partijen
 
 - Programma 8. Economie
- Wat heeft het gekost?
 - Beleidsdoelen
- 8.1 Het bedrijfsleven en werknemers zijn toegerust op de toekomst
 - 8.2 Het economische profiel (Gezond Stedelijk Leven) is sterk en zichtbaar competitief
 - 8.3 Bedrijven en (kennis)instellingen zijn innovatief sterk
 - 8.4 Er zijn voldoende vestigingsmogelijkheden in aantal en kwaliteit
 - 8.5 De bezoekerseconomie is sterk en de toeristisch recreatieve structuur wordt beter benut
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
 - Indicatoren
 - Meerjarendoelen
- 8.5.1 Recreatief groen is beter toegankelijk en bereikbaar
 - 8.5.2 Recreatievoorzieningen zijn kwalitatief sterker en worden beter gebruikt
 - 8.5.3 De samenwerking tussen partners in de regio is sterker
 - 8.5.4 Het bestemmingsmanagement is efficiënter en effectiever
 - 8.5.5 Verblijfsrecreatie is vitaler
 - 8.5.6 Het zakelijk toerisme is groter en verder versterkt
 
 
 
 - Verbonden partijen
 
 - Programma 9. Bestuur
- Wat heeft het gekost?
 - Beleidsdoelen
- 9.1 Het provinciebestuur is sterk en duidelijk
 - 9.2 Integriteit is een vast onderdeel van het politiek-bestuurlijke- en bedrijfsproces
 - 9.3 De aanpak van ondermijning wordt geïntensiveerd
 - 9.4 In verbinding met de partners, stakeholders en inwoners (via bijvoorbeeld participatie) is het strategisch vermogen van de organisatie groot
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
 - Indicatoren
 - Meerjarendoelen
- 9.4.1 Partners worden intensiever bij beleid, programma’s en projecten betrokken
 - 9.4.2 De dialoog met inwoners en samenwerkingspartners is innovatiever, transparant en overzichtelijk
 - 9.4.3 De afstemming met stakeholders en inwoners is frequenter
 - 9.4.4 De regionale en lokale journalistiek heeft duurzaam een sterkere positie
 
 
 - 9.5 De regionale slagkracht is sterk (ook over bestuurlijke grenzen heen)
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
 - Indicatoren
 - Meerjarendoelen
- 9.5.1 Er ligt een (gezamenlijke) visie op regiovorming en er wordt conform die visie gehandeld
 - 9.5.2 Het beleid voor verbonden partijen is beter en wordt conform uitgevoerd
 - 9.5.3 De relatie met de Europese Unie draagt meer bij aan de realisatie van provinciale beleidsdoelstellingen
 - 9.5.4 De Staat van Utrecht is van niveau en beter afgestemd op de gebruikers
 - 9.5.5 Het strategisch vermogen van de organisatie en lobbykracht is sterker
 
 
 - 9.6 Gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen functioneren goed conform de wet
 - 9.7 Concernbrede aansturing op brede thema’s is krachtig en effectief
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
 - Indicatoren
 - Meerjarendoelen
- 9.7.1 De Sociale Agenda is beter zichtbaar en uitvoerbaar binnen de Provinciale programma’s en op een aantal sociale thema’s aanvullend op gemeenten en andere organisaties
 - 9.7.2 Het ondersteunen van de transitie naar een circulaire samenleving is sterker en meer integraal
 - 9.7.3 De transitie naar een klimaatneutrale samenleving wordt concernbreed beter verankerd en gemonitord
 - 9.7.4 Het beleid is beter met data onderbouwd
 
 
 - 9.8 Archiefbewaarplaats en toezicht op informatiebeheer is op orde
 
 - Verbonden partijen
 
 - Overzicht overhead
- Overhead
 - Wat heeft het gekost?
 - Beleidsdoelen
 - Verbonden partijen
 - Indicatoren
 
 
 - Hoofdstuk 3: Paragrafen
- Overzichtpagina
 - 3.1 Provinciale belastingen en heffingen
 - 3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
- 3.2.1 Inleiding
 - 3.2.2 Risicomanagement binnen provincie Utrecht
 - 3.2.3 Risicoanalyse
 - 3.2.4 Drie belangrijke veranderingen van risico's in het benodigd weerstandsvermogen ten opzichte van de Begroting 2022
 - 3.2.5 Benodigd weerstandsvermogen en beschikbare weerstandscapaciteit
 - 3.2.6 Ratio weerstandsvermogen
 - 3.2.7 Financiële kengetallen
 
 - 3.3 Onderhoud kapitaalgoederen
 - 3.4 Financiering
 - 3.5 Bedrijfsvoering
- Inleiding
 - Beleidsdoelen
- 10.1 De basisorganisatie voor Financiën en bedrijfsvoering is sterk en goed toegerust
- Indicatoren
 - Meerjarendoelen
- 10.1.1 Uitvoeren programma Versterken financiële functie en per kwartaal informeren Provinciale Staten over de voortgang
 - 10.1.2 Opstellen en daarna uitvoeren van programma Versterken juridische functie
 - 10.1.3 Opstellen en daarna uitvoeren van Programma versterken subsidieloket
 - 10.1.4 Versterken en verduurzamen Inkoop, contractmanagement en voorbereiden op rechtmatigheidsverantwoording 2021
 - 10.1.5 Versterken Informatiebeveiliging en privacybescherming
 - 10.1.6 De provincie is digitaal goed toegerust en flexibel
 
 
 - 10.2 De provinciale organisatie is daadkrachtig, wendbaar en duurzaam
- Indicatoren
 - Meerjarendoelen
- 10.2.1 Tijdig starten en afronden P&C producten en versterken rol PS bij totstandkoming en communicatie
 - 10.2.2 Versterken HRM-functie en blijvend ontwikkelen inclusieve organisatie en medewerkers.
 - 10.2.3 Versterken en versnellen digitaliseren bedrijfsprocessen
 - 10.2.4 Goede huisvesting, verduurzamen eigen vastgoed
 
 
 - 10.3 De communicatie is goed en modern
- Indicatoren
 - Meerjarendoelen
- 10.3.1 Inwoners en bedrijven beter geïnformeerd over beleidsvoornemens met meer mogelijkheid tot beïnvloeding
 - 10.3.2 Doorontwikkelen communicatiemiddelen op basis van nieuwe techniek
 - 10.3.3 De jaarrekening en begroting beter toegankelijk maken en actiever communiceren over financiële ontwikkelingen
 - 10.3.4 Vergroten van de zichtbaarheid van de provincie (Corporate communicatie) zodat inwoners weten wat de provincie wil bereiken
 
 
 - 10.4 De beheersing van de organisatie door het management en het bestuur is optimaal.
 
 - 10.1 De basisorganisatie voor Financiën en bedrijfsvoering is sterk en goed toegerust
 
 - 3.6 Verbonden partijen
 - 3.7 Grondbeleid
 - 3.8 Projecten
- 3.8.1 Hart van de Heuvelrug
 - 3.8.2 Uithoflijn
 - 3.8.3 Omgevingswet
 - 3.8.4 Vernieuwde Regionale Tramlijn
 
 - 3.9 Brede welvaart
 
 - Hoofdstuk 4: De jaarrekening
- Overzichtpagina
 - 4.1 Balans per 31 december 2021
 - 4.2 Grondslagen van de financiële verslaggeving
 - 4.3 Toelichting op de balans
 - 4.4 Overzicht van baten en lasten
 - 4.5 Grondslagen van resultaatbepaling
 - 4.6 Verschillenanalyse
- 4.6.1 Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling
 - 4.6.2 Programma 2. Landelijk gebied
 - 4.6.3 Programma 3. Bodem, water en milieu
 - 4.6.4 Programma 4. Energietransitie
 - 4.6.5 Programma 5. Bereikbaarheid I- Algemeen
 - 4.6.6 Programma 6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer
 - 4.6.7 Programma 7. Cultuur en erfgoed
 - 4.6.8 Programma 8. Economie
 - 4.6.9 Programma 9. Bestuur
 - 4.6.10 Overzicht Overhead
 - 4.6.11 Algemene dekkingsmiddelen en stelposten
 - 4.6.12 Reserve mutaties
 - 4.6.13 Jaarrekeningresultaat
 
 - 4.7 Inzet post onvoorzien
 - 4.8 Overzicht incidentele baten en lasten
 - 4.9 Overzicht structurele mutaties reserves
 - 4.10 Informatie in het kader van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
 - 4.11 Begrotingsrechtmatigheid
 - 4.12 Overzicht op taakvelden
 - 4.13 Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen (SiSa)
 - 4.14 Gebeurtenissen na balansdatum
 - 4.15 Berekening EMU-saldo
 
 - Bijlagen
- Overzicht bijlagen
 - Bijlage 1: Verloopoverzicht investeringskredieten
 - Bijlage 2: Informatiebladen Reserves
- Saldireserve
 - Reserve Weerstandsvermogen
 - Reserve Beheer en onderhoud Openbaar vervoer
 - Reserve Beheer en onderhoud vaarwegen
 - Reserve Cofinancieringsfonds
 - Reserve Egalisatie Bodemsanering
 - Reserve Energietransitie
 - Reserve Gebiedsprocessen Stikstof
 - Reserve Groot onderhoud Huisvesting
 - Reserve Hart vd Heuvelrug / Vliegbasis Soesterberg
 - Reserve IGP - RAP
 - Reserve ICT
 - Reserve Investeringsfonds Provinciaal Erfgoed
 - Reserve Kapitaallasten Uithoflijn
 - Reserve lastneming subsidies
 - Reserve Mobiliteitsprogramma
 - Reserve OV concessie
 - Reserve Programma landelijk gebied
 - Reserve Projecten
 - Reserve Realisatiestrategie Natuur
 - Reserve Wonen - Binnensted. Ontwikkeling
 
 - Bijlage 3: Informatiebladen Voorzieningen
 - Bijlage 4: Rapportage actiemanagement
 - Bijlage 5: Afkortingenlijst
 
 - Sitemap
 
 
