- Home
- Overzichtpagina
- Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling
- Wat heeft het gekost?
- Beleidsdoelen
- 1.1 De ruimte voor maatschappelijke ontwikkelingen is in goede balans met de Utrechtse kwaliteiten
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
- Indicatoren
- Meerjarendoelen
- 1.1.1 De integrale aanpak van het provinciaal omgevingsbeleid is beter geborgd
- 1.1.2 Het provinciaal ruimtelijk beleid biedt meer ruimte aan regionale opgaven
- 1.1.3 Met gemeente wordt proactiever samengewerkt aan lokale opgaven vanuit wederzijdse belangen
- 1.1.4 Agenda's en afspraken met (boven)regionale partners zijn beter afgestemd op wederzijdse belangen
- 1.1.5 In een groeiende regio groeit groen evenwichtiger mee met rode ontwikkelingen
- 1.1.6 Nieuwe ontwikkelingen voegen meer ruimtelijke kwaliteit toe
- 1.1.7 Data en digitale toepassingen worden beter benut
- 1.2 De gebiedsontwikkeling is integraal en gericht op efficiëntie en kwalitatief hoogwaardig ruimtegebruik
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
- Indicatoren
- Meerjarendoelen
- 1.2.1 Ruimtelijke werkprocessen passen door een vindingrijke aanpak beter bij de Omgevingswet
- 1.2.2 Bij gebiedsontwikkeling is meer aandacht voor het slim combineren van provinciale doelen
- 1.2.3 De gebiedsontwikkelingen Hart van de Heuvelrug en Vliegbasis Soesterberg zijn verder ontwikkeld en gerealiseerd
- 1.3 Er is passende woonruimte die aansluit bij de woningbehoefte in de provincie Utrecht
- 1.1 De ruimte voor maatschappelijke ontwikkelingen is in goede balans met de Utrechtse kwaliteiten
- Verbonden partijen
- Programma 2. Landelijk gebied
- Wat heeft het gekost?
- Beleidsdoelen
- 2.1 Het natuurnetwerk (NNN) is robuust ontwikkeld
- 2.2 De kwaliteit van de natuur is goed/divers en veerkrachtig
- 2.3 De verbinding tussen natuur, mensen en maatschappij is sterk
- 2.4 Duurzaamheid is een substantieel onderdeel van de Utrechtse landbouw
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
- Indicatoren
- Meerjarendoelen
- 2.4.1 De landbouw is meer circulair, natuurinclusief, klimaatneutraal en economisch rendabel
- 2.4.2 Utrechtse voedselproducenten produceren meer voor de regionale markt en Utrechtse inwoners kunnen gemakkelijker kiezen voor gezond en duurzaam voedsel
- 2.4.3 Het ongewenst gebruik van vrijkomende agrarische verbouwing (VAB) is door sloop of hergebruik teruggedrongen
- 2.5 De leefbaarheid van het landelijk gebied is door lokale initiatieven versterkt
- Verbonden partijen
- Programma 3. Bodem, water en milieu
- Wat heeft het gekost?
- Beleidsdoelen
- 3.1 De waterveiligheid en klimaatadaptatie is gewaarborgd
- 3.2 De zoetwatervoorziening en het oppervlaktewater zijn van goede kwaliteit
- 3.3 Het bodem- en grondwatersysteem is schoon en robuust
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
- Indicatoren
- Meerjarendoelen
- 3.3.1 De bodem- en grondwaterkwaliteit is verbeterd en beter beschermd
- 3.3.2 Energie uit de ondergrond wordt verantwoord en veilig benut
- 3.3.3 Zorgdragen voor voldoende grondwater voor de functies openbare drinkwatervoorziening, menselijke consumptie, natuur en landbouw
- 3.3.4 De duurzame gebiedsgerichte aanpak van bodem en ondergrond is vaker ingezet
- 3.4 De leefomgeving is gezond en veilig
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
- Indicatoren
- Meerjarendoelen
- 3.4.1 Er zijn meer impulsen voor een gezonde leefomgeving ontwikkeld
- 3.4.2 De inclusieve breedtesport op duurzame accommodaties is sterker
- 3.4.3 De luchtkwaliteit is beter en komt dichter bij de WHO-advieswaarden
- 3.4.4 Er zijn minder geluidbelaste woningen en stiltegebieden zijn beter beschermd
- 3.4.5 De overlast van vliegverkeer is minder geworden
- 3.4.6 De externe veiligheid is beter gewaarborgd
- 3.4.7 Er zijn meer initiatieven genomen voor duurzame en circulaire gebiedsontwikkeling
- 3.4.8 De uitvoering van de VTH-taken door uitvoeringsdiensten, inclusief toezicht in het buitengebied, is effectiever en efficiënter
- 3.4.9 Het ontwikkelen en realiseren van een versnellingsaanpak van asbestdaken in de provincie Utrecht
- 3.5 De bodemdaling en broeikasgasuitstoot in het veenweidengebied is verminderd
- Verbonden partijen
- Programma 4. Energietransitie
- Wat heeft het gekost?
- Beleidsdoelen
- 4.1 Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties in de provincie Utrecht gebruiken minder energie
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
- Indicatoren
- Meerjarendoelen
- 4.1.1 De ondersteuning van inwoners voor energiebesparing is beter (door o.a. gemeenten, woningcorporaties en Verenigingen van Eigenaren
- 4.1.2 Toezicht op de verplichte energiemaatregelen voor bedrijven wordt beter uitgevoerd
- 4.1.3 Er komt meer ondersteuning bij energiebesparing voor maatschappelijke organisaties
- 4.2 De opwekking en beschikbaarheid van duurzame energie in de provincie Utrecht is sterk toegenomen
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
- Indicatoren
- Meerjarendoelen
- 4.2.1 Meer zonnepanelen op daken
- 4.2.2 De groei van duurzame energie wordt ruimtelijk beter mogelijk gemaakt
- 4.2.3 Meer inwoners doen mee en participeren in de energietransitie
- 4.2.4 Het aandeel duurzame warmtebronnen voor de verwarming van gebouwen is groter
- 4.2.5 Er zijn meer publieke laadpunten voor elektrisch vervoer
- 4.3 De energietransitie is haalbaar, betaalbaar en innovatief
- 4.4 De Provincie is een geloofwaardige partner in de energietransitie door het goede voorbeeld te geven
- 4.1 Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties in de provincie Utrecht gebruiken minder energie
- Verbonden partijen
- Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen
- Wat heeft het gekost?
- Beleidsdoelen
- 5.1 Het provinciale netwerk is sterk
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
- Indicatoren
- Meerjarendoelen
- 5.1.1 Het in stand en beschikbaar houden van de bestaande infrastructuur op een vastgesteld kwaliteitsniveau
- 5.1.2 Er worden studies uitgevoerd naar trajecten en bereikbaarheidsknelpunten
- 5.1.3 De voorbereiding en realisatie van infrastructurele projecten is duurzamer, effectiever en efficiënter
- 5.1.4 Monitoring en evaluatie van (vaar)wegen zijn beter en vinden frequenter plaats
- 5.2 Knooppunten hebben een hoge kwaliteit en bieden een grote diversiteit van reisvoorzieningen
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
- Indicatoren
- Meerjarendoelen
- 5.2.1 De uitvoering van knooppuntontwikkeling in partnerschap gaat vaker en beter
- 5.2.2 Het aantal verbetermaatregelen voor knooppunten is groter (met gerichte subsidies)
- 5.2.3 De ruimtelijke programmering is beter gekoppeld aan modaliteiten
- 5.2.4 Kennis delen, onderzoek en monitoring vindt meer plaats
- 5.3 Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van de fiets in modal shift toeneemt
- 5.4 Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag
- 5.5 Het kwaliteitsnet goederenvervoer is op orde en sluit goed aan op de behoeften van gebruikers
- 5.6 Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag
- 5.7 De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd
- 5.8 Verkenning n. en regionale progs over goede bereikbaarheid p. fiets, ov en auto in gezonde en verkeersveilige omgeving uitgevoerd met monitoring van mobiliteitsprog. en indicatoren
- 5.1 Het provinciale netwerk is sterk
- Verbonden partijen
- Programma 6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer
- Wat heeft het gekost
- Beleidsdoelen
- 6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
- Indicatoren
- Meerjarendoelen
- 6.1.1 Lopende contracten en concessies zijn kwalitatief beter
- 6.1.2 Er zijn betere bouwstenen voor een nieuw OV-netwerk
- 6.1.3 Er zijn minder knelpunten in de doorstroming van het OV
- 6.1.4 Het beheer en onderhoud van eigen OV infrastructuur voldoet aan gestelde kwaliteitseisen
- 6.1.5 OV overkoepelende activiteiten worden beter uitgevoerd
- 6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht
- Verbonden partijen
- Programma 7. Cultuur en erfgoed
- Wat heeft het gekost?
- Beleidsdoelen
- 7.1 De culturele infrastructuur is sterk
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
- Indicatoren
- Meerjarendoelen
- 7.1.1 Cultuureducatie (kunst, media en erfgoed) is beter, frequenter en bereikt meer scholen (BO en VO)
- 7.1.2 Het bibliothekennetwerk is sterker en bibliotheken zijn beter toegankelijk voor iedereen
- 7.1.3 Er nemen meer mensen deel aan kunst en cultuur doordat festivals floreren
- 7.1.4 Het cultuurprofiel van Utrecht is steviger in samenwerking met gemeenten en partners
- 7.2 De mate van behoud, de benutting en de beleving van cultureel erfgoed is hoog
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
- Indicatoren
- Meerjarendoelen
- 7.2.1 De kwaliteit van de leefomgeving is versterkt met cultuur en erfgoed zodat mensen zich hier thuis voelen
- 7.2.2 Er zijn meer monumenten duurzaam gerestaureerd en worden beter gebruikt
- 7.2.3 Het beheer van Utrechts erfgoed is effectiever en efficiënter, de promotie richt zich op zo breed en divers mogelijk publiek
- 7.3 De Hollandse waterlinies zijn een belangrijke drager van een aantrekkelijke ruimtelijke kwaliteit
- 7.1 De culturele infrastructuur is sterk
- Verbonden partijen
- Programma 8. Economie
- Wat heeft het gekost?
- Beleidsdoelen
- 8.1 Het bedrijfsleven en werknemers zijn toegerust op de toekomst
- 8.2 Het economische profiel (Gezond Stedelijk Leven) is sterk en zichtbaar competitief
- 8.3 Bedrijven en (kennis)instellingen zijn innovatief sterk
- 8.4 Er zijn voldoende vestigingsmogelijkheden in aantal en kwaliteit
- 8.5 De bezoekerseconomie is sterk en de toeristisch recreatieve structuur wordt beter benut
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
- Indicatoren
- Meerjarendoelen
- 8.5.1 Recreatief groen is beter toegankelijk en bereikbaar
- 8.5.2 Recreatievoorzieningen zijn kwalitatief sterker en worden beter gebruikt
- 8.5.3 De samenwerking tussen partners in de regio is sterker
- 8.5.4 Het bestemmingsmanagement is efficiënter en effectiever
- 8.5.5 Verblijfsrecreatie is vitaler
- 8.5.6 Het zakelijk toerisme is groter en verder versterkt
- Verbonden partijen
- Programma 9. Bestuur
- Wat heeft het gekost?
- Beleidsdoelen
- 9.1 Het provinciebestuur is sterk en duidelijk
- 9.2 Integriteit is een vast onderdeel van het politiek-bestuurlijke- en bedrijfsproces
- 9.3 De aanpak van ondermijning wordt geïntensiveerd
- 9.4 In verbinding met de partners, stakeholders en inwoners (via bijvoorbeeld participatie) is het strategisch vermogen van de organisatie groot
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
- Indicatoren
- Meerjarendoelen
- 9.4.1 Partners worden intensiever bij beleid, programma’s en projecten betrokken
- 9.4.2 De dialoog met inwoners en samenwerkingspartners is innovatiever, transparant en overzichtelijk
- 9.4.3 De afstemming met stakeholders en inwoners is frequenter
- 9.4.4 De regionale en lokale journalistiek heeft duurzaam een sterkere positie
- 9.5 De regionale slagkracht is sterk (ook over bestuurlijke grenzen heen)
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
- Indicatoren
- Meerjarendoelen
- 9.5.1 Er ligt een (gezamenlijke) visie op regiovorming en er wordt conform die visie gehandeld
- 9.5.2 Het beleid voor verbonden partijen is beter en wordt conform uitgevoerd
- 9.5.3 De relatie met de Europese Unie draagt meer bij aan de realisatie van provinciale beleidsdoelstellingen
- 9.5.4 De Staat van Utrecht is van niveau en beter afgestemd op de gebruikers
- 9.5.5 Het strategisch vermogen van de organisatie en lobbykracht is sterker
- 9.6 Gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen functioneren goed conform de wet
- 9.7 Concernbrede aansturing op brede thema’s is krachtig en effectief
- Wat heeft dit beleidsdoel gekost?
- Indicatoren
- Meerjarendoelen
- 9.7.1 De Sociale Agenda is beter zichtbaar en uitvoerbaar binnen de Provinciale programma’s en op een aantal sociale thema’s aanvullend op gemeenten en andere organisaties
- 9.7.2 Het ondersteunen van de transitie naar een circulaire samenleving is sterker en meer integraal
- 9.7.3 De transitie naar een klimaatneutrale samenleving wordt concernbreed beter verankerd en gemonitord
- 9.7.4 Het beleid is beter met data onderbouwd
- 9.8 Archiefbewaarplaats en toezicht op informatiebeheer is op orde
- Verbonden partijen
- Overzicht overhead
- Overhead
- Wat heeft het gekost?
- Beleidsdoelen
- Verbonden partijen
- Indicatoren
- Overzichtpagina
- 3.1 Provinciale belastingen en heffingen
- 3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
- 3.2.1 Inleiding
- 3.2.2 Risicomanagement binnen provincie Utrecht
- 3.2.3 Risicoanalyse
- 3.2.4 Drie belangrijke veranderingen van risico's in het benodigd weerstandsvermogen ten opzichte van de Begroting 2022
- 3.2.5 Benodigd weerstandsvermogen en beschikbare weerstandscapaciteit
- 3.2.6 Ratio weerstandsvermogen
- 3.2.7 Financiële kengetallen
- 3.3 Onderhoud kapitaalgoederen
- 3.4 Financiering
- 3.5 Bedrijfsvoering
- Inleiding
- Beleidsdoelen
- 10.1 De basisorganisatie voor Financiën en bedrijfsvoering is sterk en goed toegerust
- Indicatoren
- Meerjarendoelen
- 10.1.1 Uitvoeren programma Versterken financiële functie en per kwartaal informeren Provinciale Staten over de voortgang
- 10.1.2 Opstellen en daarna uitvoeren van programma Versterken juridische functie
- 10.1.3 Opstellen en daarna uitvoeren van Programma versterken subsidieloket
- 10.1.4 Versterken en verduurzamen Inkoop, contractmanagement en voorbereiden op rechtmatigheidsverantwoording 2021
- 10.1.5 Versterken Informatiebeveiliging en privacybescherming
- 10.1.6 De provincie is digitaal goed toegerust en flexibel
- 10.2 De provinciale organisatie is daadkrachtig, wendbaar en duurzaam
- Indicatoren
- 10.2.1 Tijdig starten en afronden P&C producten en versterken rol PS bij totstandkoming en communicatie
- 10.2.2 Versterken HRM-functie en blijvend ontwikkelen inclusieve organisatie en medewerkers.
- 10.2.3 Versterken en versnellen digitaliseren bedrijfsprocessen
- 10.2.4 Goede huisvesting, verduurzamen eigen vastgoed
- 10.3 De communicatie is goed en modern
- Indicatoren
- 10.3.1 Inwoners en bedrijven beter geïnformeerd over beleidsvoornemens met meer mogelijkheid tot beïnvloeding
- 10.3.2 Doorontwikkelen communicatiemiddelen op basis van nieuwe techniek
- 10.3.3 De jaarrekening en begroting beter toegankelijk maken en actiever communiceren over financiële ontwikkelingen
- 10.3.4 Vergroten van de zichtbaarheid van de provincie (Corporate communicatie) zodat inwoners weten wat de provincie wil bereiken
- 10.4 De beheersing van de organisatie door het management en het bestuur is optimaal.
- 10.1 De basisorganisatie voor Financiën en bedrijfsvoering is sterk en goed toegerust
- 3.6 Verbonden partijen
- 3.7 Grondbeleid
- 3.8 Projecten
- 3.9 Brede welvaart
- Overzichtpagina
- 4.1 Balans per 31 december 2021
- 4.2 Grondslagen van de financiële verslaggeving
- 4.4 Overzicht van baten en lasten
- 4.5 Grondslagen van resultaatbepaling
- 4.6 Verschillenanalyse
- 4.6.1 Programma 1. Ruimtelijke ontwikkeling
- 4.6.2 Programma 2. Landelijk gebied
- 4.6.3 Programma 3. Bodem, water en milieu
- 4.6.4 Programma 4. Energietransitie
- 4.6.5 Programma 5. Bereikbaarheid I- Algemeen
- 4.6.6 Programma 6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer
- 4.6.7 Programma 7. Cultuur en erfgoed
- 4.6.8 Programma 8. Economie
- 4.6.9 Programma 9. Bestuur
- 4.6.10 Overzicht Overhead
- 4.6.11 Algemene dekkingsmiddelen en stelposten
- 4.6.12 Reserve mutaties
- 4.6.13 Jaarrekeningresultaat
- 4.7 Inzet post onvoorzien
- 4.8 Overzicht incidentele baten en lasten
- 4.9 Overzicht structurele mutaties reserves
- 4.10 Informatie in het kader van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
- 4.11 Begrotingsrechtmatigheid
- 4.12 Overzicht op taakvelden
- 4.13 Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen (SiSa)
- 4.14 Gebeurtenissen na balansdatum
- 4.15 Berekening EMU-saldo
- Overzicht bijlagen
- Bijlage 1: Verloopoverzicht investeringskredieten
- Bijlage 2: Informatiebladen Reserves
- Saldireserve
- Reserve Weerstandsvermogen
- Reserve Beheer en onderhoud Openbaar vervoer
- Reserve Beheer en onderhoud vaarwegen
- Reserve Cofinancieringsfonds
- Reserve Egalisatie Bodemsanering
- Reserve Energietransitie
- Reserve Gebiedsprocessen Stikstof
- Reserve Groot onderhoud Huisvesting
- Reserve Hart vd Heuvelrug / Vliegbasis Soesterberg
- Reserve IGP - RAP
- Reserve ICT
- Reserve Investeringsfonds Provinciaal Erfgoed
- Reserve Kapitaallasten Uithoflijn
- Reserve lastneming subsidies
- Reserve Mobiliteitsprogramma
- Reserve OV concessie
- Reserve Programma landelijk gebied
- Reserve Projecten
- Reserve Realisatiestrategie Natuur
- Reserve Wonen - Binnensted. Ontwikkeling
- Bijlage 3: Informatiebladen Voorzieningen
- Bijlage 4: Rapportage actiemanagement
- Bijlage 5: Afkortingenlijst
- Sitemap