Programma 9. Bestuur

De commissaris van de Koning heeft in 2021 bij de uitvoering van zijn taken specifiek aandacht gehad voor de ontwikkelingen en verbeteringen rondom benoemingsprocedures en burgemeesters, de regionale Regietafel Asiel en Migratie, het Utrechts Aanbod en de viering van 75 jaar vrijheid.

De commissaris van de Koning besteedt in 2021 bij het uitoefenen van zijn rijkstaken aandacht aan het verhogen van het aantal vrouwen in het burgemeestersambt, aan verbeteringen van de digitale toepassing binnen benoemingsprocedures en aan verdere verbetering van de loopbaanbegeleiding van burgemeesters. Ook zal de cvdK zijn rol als rijksorgaan bij de regionale regietafels vluchtelingen blijven vervullen. In zijn boegbeeldfunctie zal de commissaris zich inspannen voor een Utrechts Aanbod (lobby richting de volgende kabinetsformatie). Verder zal de commissaris mogelijk aandacht besteden aan uitgestelde evenementen rond de viering van 75 jaar Vrijheid.

De commissaris van de Koning heeft in september 2021 een werkconferentie ‘Meer vrouwen in het burgemeestersambt’ gehouden. Daarnaast heeft hij zich ingezet voor verbeteringen van de digitale toepassing binnen benoemingsprocedures en aan verdere verbetering van de loopbaanbegeleiding van burgemeesters.

De cvdK heeft in zijn rol als voorzitter van de Provinciale Regietafel Migratie en Integratie (PRT) en de Kopgroep PRT zich intensief ingespannen voor de landelijke en provinciale opgaven om voldoende plekken te organiseren voor de opvang van asielzoekers en de huisvesting van statushouders. De provincie heeft in 2021 ook bijgedragen aan de financiering van (en samengewerkt met) de provinciebrede kansenmaker die locaties voor opvang en huisvesting zoekt en verder ontwikkelt. Deze samenwerking was het laatste kwartaal van 2021 extra belangrijk gezien de toenemende vraag.

Er hebben in 2021 meerdere activiteiten plaatsgevonden om het Utrechts Aanbod bij de Haagse stakeholders naar voren te brengen. Een van die voorbeelden is het Utrechts Terras in Den Haag. Hier heeft de commissaris onder andere als boegbeeld opgetreden.

Ook in 2021 was het voor Utrechtse gemeenten veelal niet mogelijk om de uitgestelde 75 Jaar Vrijheid activiteiten te organiseren. Het jaarlijks vieren en herdenken blijft onverminderd van belang. Het college van gedeputeerde staten heeft de gemeenten laten weten dat ze het ontvangen bedrag Trekkingsrecht 75 Jaar Vrijheid als ‘impuls vieren en herdenken’ kunnen behouden. Het project 75 Jaar Vrijheid is hiermee afgerond.