Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

Beleidsdoelen

In 2028 zijn alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets. De basis op orde hebben is de eerste stap in het stimuleren van fietsgebruik. Daarom werken we aan een kwaliteitsverbetering van het Regionaal fietsnetwerk en is het realiseren van meerdere snelfietsroutes onze prioriteit.

Regionaal toekomstbeeld Fiets
In 2021 is het Regionaal Toekomstbeeld Fiets voor de provincie Utrecht vastgesteld. Het dient als inbreng voor het Nationaal Toekomstbeeld Fiets, zoals Rijk en regio eind 2020 hebben afgesproken in het bestuurlijk overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT). Met als ambitie de fiets te gebruiken als volwaardig vervoermiddel en als dé oplossing voor maatschappelijke vraagstukken. Om de fiets als volwaardig vervoermiddel en als dé oplossing voor maatschappelijke vraagstukken in te kunnen zetten, zijn grootschalige investeringen nodig in hoogwaardige fietsroutes, het aanpakken van (rijks)barrières en voldoende en aantrekkelijke fietsparkeervoorzieningen. De plannen voor de schaalsprong fiets kosten 363 miljoen euro tot 2027 en 1.591 miljoen euro tot 2040. Hiervoor is een gezamenlijke uitvoeringsagenda en programmering met het Rijk nodig.

Sturen op prioriteit
In 202 1 is de intentieovereenkomst met regio Amersfoort getekend en met regio Foodvalley zijn we de afspraken aan het vastleggen in een intentieovereenkomst. In een intentieovereenkomst maken we – net als met de U10 - samen afspraken over de fietsprojecten. In de projecten willen wij met elkaar in de periode 2022-2023 (met doorkijk) investeren en die gemeenten willen deze in dezelfde periode realiseren.
Hiermee geven we uitvoering aan de knelpunten met prioriteit die eind 2019 zijn benoemd. De nieuwe subsidieverordening Mobiliteit ondersteunt meer het sturen op het oplossen van knelpunten met prioriteit. Zo wordt efficiënt en effectief ingezet op het bereiken van een vlot, veilig en comfortabel Regionaal fietsnetwerk. Begin 2021 waren er opstartproblemen vanwege de nieuwe werkwijze, maar dit is ruimschoots ingehaald en is voor ruim 4,8 miljoen euro in 12 projecten op het Regionaal fietsnetwerk geïnvesteerd.
Doordat de lasten van deze subsidies vanwege financiële spelregels niet geheel op 2021 drukken, is er sprake van een onderbesteding.
De verkenningen naar de fietsbruggen over de A12 bij Bunnik op de snelfietsroute Houten-USP en over de Hollandse IJssel op de snelfietsroute IJsselstein-Utrecht zijn ook gestart. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan het opheffen van barrières.

Als wegbeheerder hebben we zelf ook de verantwoordelijkheid voor de provinciale fietspaden op het Regionaal fietsnetwerk. In 2021 is het afwegingskader Fietsbruggen en -tunnels afgemaakt en vastgesteld en zijn 14 prioritaire locaties opgenomen in het meer integrale Meerjarenplan studies provinciale infrastructuur. Daarmee geven we uitvoering aan de activiteit Veilige oversteken in het uitvoeringsprogramma Fiets. De verkenning Verbeteren verlichting fietspaden loopt. Samen met het uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid (naar aanleiding van studie naar de breedte van fietspaden) is de knelpuntenanalyse Regionale fietsnetwerk geactualiseerd.

https://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuws/ruim-60-nieuwe-fietsprojecten-de-regio-amersfoort

Snelfietsroutes
De regierol die wij nemen in de realisatie van snelfietsroutes is van zeven naar negen snelfietsroutes uitgebreid. In 2021 zijn twee uitvoeringsovereenkomsten ondertekend: snelfietsroutes IJsselstein-Utrecht en Bunschoten-Amersfoort. De realisatie van vier snelfietsroutes is daarmee gestart. Doordat de lasten van deze meerjarige subsidies vanwege financiële spelregels niet geheel op 2021 drukken, is er sprake van een onderbesteding.
Het ondertekenen van de uitvoeringsovereenkomsten voor de snelfietsroutes Veenendaal-Utrecht en Amersfoort-Hilversum zijn vertraagd en respectievelijk in het eerste en tweede kwartaal van 2022 gepland. Ook voor de laatste 3 snelfietsroutes loopt de verkenning. De verkenning naar de snelfietsroute Dom-Dam door Rijkswaterstaat heeft plaatsgevonden maar heeft nog geen vervolg vanwege het ontbreken van een opdracht en financieringsruimte van het Rijk. De adviesraad Snelfietsroutes heeft twee adviezen opgeleverd in 2021 aangaande de realisatie van fietspaden in natuurgebieden (Natuurladder opgesteld) en de Naamgeving van snelfietsroutes (advies: hanteer naam Doorfietsroutes).

https://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuws/eerste-stap-snelfietsroute-utrecht-hilversum-gezet

https://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuws/aanleg-doorfietsroute-utrecht-nieuwegein-ijsselstein-kan-van-start

DFR Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein: https://www.youtube.com/watch?v=D0hcOjzudrY

Beoogd resultaat 2021

Status

Toelichting

De projecten die in de intentieovereenkomst met de U10 voor 2020 en 2021 gepland staan, zijn beschikt, in uitvoering of gerealiseerd.

Voor 9 van de 22 projecten uit de intentieovereenkomst met de U10 die zouden starten in 2021 treedt vertraging op. De belangrijkste oorzaken zijn complexiteit en samenhang met andere projecten. Dit is besproken tijdens Bestuurstafel Duurzame Mobiliteit van de U10. Monitoring blijft plaatsvinden en jaarlijks staat het onderwerp op de agenda tijdens de Bestuurstafel Duurzame Mobiliteit.

Met de (Utrechtse) gemeenten uit de regio’s Amersfoort en Foodvalley zijn afspraken gemaakt over de te realiseren projecten in de periode 2021-2023, waarbij we sturen op realisatie van projecten met prioriteit.

De intentieovereenkomst met regio Amersfoort is ondertekend en de ondertekening met regio Foodvalley vindt naar verwachting in Q1 2022 plaats.

De verkenningen veilige oversteken (inclusief tunnelscan), verbeteren verlichting en veilige parallelwegen zijn afgerond (met bestuurlijk besluit) en de uitvoering gaat van start, zoals het plaatsen van verlichting op de N226 tussen Maarsbergen en Leersum, en het verbeteren van de verkeersveiligheid op de parallelweg N233.

De verkenning fietsbruggen en -tunnels is afgerond en vastgesteld. Op 14 locaties die hoog scoren in het afweegkader, wordt in de komende jaren een verkenning uitgevoerd. De preverkenning Verlichting provinciale fietspaden is afgerond en de verkenning vindt nu plaats.

De verkenning veilige parallelwegen is nog niet opgestart, want deze is afhankelijk van uitkomsten netwerkvisie. Op onderdelen vinden wel al verbeteringen plaats, zoals op snelfietsroute Amersfoort-Bunschoten. Samen met het uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid wordt in Q1 2022 een plan opgesteld voor herijking van het beleid op parallelwegen.

Het fietspad langs de Mc Donalds (N238-zuid) wordt aangelegd.

De werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd als de eigenaar van Mc Donalds het terrein heeft heringericht. Hiervoor moet een planologische procedure gevolgd worden die in Q1-2022 van start gaat. Realisatie kan dan eind 2022 plaatsvinden.

Diverse fietsmaatregelen worden vanuit de trajectaanpak gerealiseerd (voor een volledig overzicht zie onderdeel Wegen en Vaarwegen).

Langs de N225 is het fietspad tussen de rotonde Horstlaan en de Woestduinlaan opgeknapt.
De parallelweg langs de N229 is uitgevoerd in een fietsroute (rood asfalt) tussen Bunnik en Odijk. Beide stukken zijn gerealiseerd t.b.v. snelfietsroute Veenendaal-Utrecht.
De realisatie van de huidige parallelweg van de N233 tussen Rondweg-oost en de Geertesteeg is van start en wordt eind 2022 omgebouwd naar een fietsstraat.

Start realisatie fietsbrug over de A12 (afhankelijk van uitkomst UNED oktober 2020 over financiële dekking).

De financiële afspraken in UNed verband zijn rond en de verkenning is gestart.

De realisatie van de snelfietsroutes Utrecht-Amersfoort, Woerden-Utrecht en Bunschoten-Amersfoort gaat van start en delen zijn gerealiseerd.

Eind 2021 is de aanbesteding van de realisatie van de snelfietsroute Utrecht-Amersfoort van start gegaan. De realisatie staat gepland voor 2022 en 2023.
De uitvoeringsovereenkomst voor Bunschoten-Amersfoort is eind 2021 getekend, waarna het project in voorbereiding is gegaan. Eind 2022 zal de aanbesteding plaatsvinden, en in 2023 de realisatie.
Route Woerden-Utrecht wordt uitgevoerd door de gemeenten onder subsidie, de realisatie is in Q1-2022 gestart.

De uitvoeringsovereenkomsten voor de snelfietsroutes Veenendaal-Utrecht, IJsselstein-Nieuwegein-Utrecht en Hilversum-Amersfoort zijn getekend.

De uitvoeringsovereenkomsten voor de snelfietsroutes IJsselstein-Nieuwegein-Utrecht en Bunschoten-Amersfoort zijn getekend. De uitvoeringsovereenkomsten voor de snelfietsroute Veenendaal-Utrecht en Hilversum-Amersfoort staan gepland voor de eerste helft 2022

De intentieovereenkomst voor een 7e snelfietsroute is getekend en de verkenning (tracébepaling, kostenraming, onderzoeken) gaat van start.

De verkenningen voor de vijf resterende snelfietsroutes lopen en zullen volgens de planning in 2022 zijn afgerond.

De verkenning van de snelfietsroute Dom-Dam wordt uitgevoerd.

De preverkenning is afgerond, maar er zijn nog geen afspraken voor een vervolg.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 15:21:08 met de export van 05/24/2022 14:35:59