Programma 9. Bestuur

Ook in 2021 trok de Corona-pandemie een grote wissel op het Statenwerk. Voorbereidende Statenvergaderingen werden hybride gehouden, evenals de commissievergaderingen. Besluitvormende Statenvergaderingen en infosessies waren volledig digitaal. Direct na de zomer konden twee Statenvergaderingen fysiek plaatsvinden, daarna moest dit weer worden teruggedraaid.
Inhoudelijk belangrijke zaken waren: de Economische visie, de Omgevingsvisie, het Sportbeleid, de Regionale Energiestrategieën, de Erfgoedstatus van de Hollandse Waterlinie en Limes, de Stikstofproblematiek, de Voedselagenda en het Verstedelijkingsconcept Arnhem Nijmegen Foodvalley.

Digitaliseren Statenzaal en Commissie- kamer is afgerond

Het project om de audiovisuele middelen van de Statenzaal en de Commissiekamer te vernieuwen en te digitaliseren is uitgevoerd en tot oplevering gekomen. Na het oplossen van de laatste restpunten zal het systeem begin 2022 volledig in werking zijn.

Traject Utrechtse Bondgenoten heeft nieuwe impuls gekregen

Ondanks de beperkingen die Corona veroorzaakte, is toch een aanzienlijk aantal activiteiten onder de noemer van Provinciale Utrechtse Bondgenoten georganiseerd. Met als sprekende voorbeelden de dag over Omgevingsgericht werken en de Lezing van dhr. Tjeenk Willink.

Ondersteuning van PS is geoptimaliseerd

De personele uitbreiding van de Griffie is gerealiseerd, waardoor concreet invulling kan worden gegeven aan de gewenste verbeterde ondersteuning van de Staten.

Kennis van en betrokkenheid bij de provinciale politiek is groter, inwoners en vertegenwoordigers van organisaties weten Provinciale Staten beter te vinden en te benutten; onder meer door middel van het ontwikkelen van videomateriaal, duidelijke communicatie vanuit de Staten over de Omgevingsvisie en de uitreiking van de Bakhuis-Wolters-onderscheiding

De eerste uitreiking van de Bakhuis Wolters-prijs heeft plaatsgevonden.