Indicatoren
Naam | Omschrijving | Een- heid | Streef-waarde | 2020 Realisatie | 2021 Begroot | 2021 Realisatie |
---|---|---|---|---|---|---|
Prestatie indicatoren | ||||||
Waardering Openbaar Vervoer (V-6) | De klantwaardering voor het openbaar vervoer waarvoor concessieverlening plaatsvindt door de provincie (cijfer 1-10 gemiddeld over stad, tram en streek). | getal | ≥ 7,5 | vanwege corona geen meting in 2020 | ≥ 7,5 | nnb |
Kostendek-kingsgraad OV (streek) | De kostendekkingsgraad voor de streekconcessie geeft aan voor welk deel de opbrengsten uit kaartverkoop de totale kosten van het openbaar vervoer dekken. | % | >50 | 38,8* | >50 | nnb |
Kostendekkingsgraad OV (stad) | De kostendekkingsgraad voor de stadsconcessie geeft aan voor welk deel de opbrengsten uit kaartverkoop de totale kosten van het openbaar vervoer dekken(excl. kosten infra). | % | >64 | 54,3* | >64 | nnb |
Voorspelbaarheid reistijden OV | De afwijking van de langzaamste rijtijden ten opzichte van de snelste rijtijden (maximaal 60%). De rij- en spreidingstijden laten de spreiding zien van gerealiseerde rijtijden en vertragingen. | % | ≤ 60 | nnb | ≤ 60 | nnb |
Bereikbaar-heid OV werklocaties | De bereikbaarheid voor OV met economische kerngebieden als bestemming. De bereikbaarheidsindicator voor OV naar economische kerngebieden is minimaal 30 km/h, Op basis van alle individuele (model)verplaatsingen in een studiegebied wordt de reistijd naar deze kerngebieden berekend. [Nog geen referentiewaarde beschikbaar]. | Km/uur | ≥ 30 | nnb*** | ≥ 30 | nnb*** |
Effect indicatoren | ||||||
Geen |
* Voorlopig cijfer, waarbij de Rijksbijdrage (BVOV) niet als reizigersopbrengsten zijn gerekend.
** Voorlopig cijfer, waarbij de Rijksbijdrage (BVOV) als reizigersopbrengsten zijn gerekend.
*** Voor het berekenen van een aantal indicatoren is het nieuwe provinciaal verkeersmodel Stravem benodigd. Ten tijde van het opstellen van de indicatoren was de ontwikkeling hiervan gestart en zou deze binnen een jaar afgerond zijn. Helaas heeft de realisatie, door personeelsgebrek en technische uitdagingen, veel langer geduurd dan verwacht. Het model is op dit moment in een eerste versie gereed maar de benodigde analyses hebben wij nog niet uit kunnen voeren. De verwachting is dat deze voor het einde van het jaar gereed zijn en dan opgenomen kunnen worden in het eerstvolgende P&C product.