Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

In 2021 hebben we de ordening van onze mobiliteitsdata verbeterd. We hebben bronnen en kwaliteit in kaart gebracht. We hebben beter in beeld gebracht welke data we precies nodig hebben voor ons werk. We hebben verkend welke slimme toepassingen er mogelijk zijn met onze data. Ook hebben we verkend wat de behoeften zijn van de regionale gemeenten.

Regionale databehoeften zijn in kaart gebracht. Onze partners in de regio hebben ook behoefte aan data en informatie. Waar mogelijk moeten we gezamenlijk optrekken en databronnen meervoudig gebruiken om dubbel werk en dubbele kosten te voorkomen

Regionaal werken we samen met gemeenten om een aantal soorten mobiliteitsdata te digitaliseren. Voor het digitaliseren van deze data zijn afgelopen jaar de behoeften in kaart gebracht voor data over parkeren, brugopeningen en fietsdata. Dit hebben we opgenomen in onze databibliotheek. De verkenning van andere behoeften wordt in 2022 voortgezet.

Databronnen zijn in kaart gebracht en de kwaliteit van databronnen is vastgesteld. We hebben in beeld gebracht of onze databronnen voldoen aan de informatiebehoeften.

In 2021 hebben we ervoor gezorgd dat we precies weten welke data we hebben en welke data nog ontbreekt. Ook de kwaliteit van de data is in beeld gebracht.

Toepassingen van data zijn gedefinieerd. Het is duidelijk hoe we de databronnen gebruiken, organiseren en toepassen in de verschillende werkprocessen.

In 2021 hebben we onderzocht hoe we de verschillende datagegevens kunnen ordenen en gebruiken in de verschillende werkprocessen. Dit helpt bijvoorbeeld om bij nieuwe wegenprojecten te zien waar we moeten investeren in verkeersveiligheid. Ook kunnen we bij grote wegwerkzaamheden sneller knelpunten van files of sluipverkeer ontdekken.

Digitalisering overheden: organisatie voor digitalisering van mobiliteitsdata (data top 15) op orde, om te kunnen aansluiten bij de landelijke ontwikkelingen.

De regionale organisatie voor het programma ‘digitalisering overheden’ is helemaal ingericht. Deze is getoetst bij het landelijk programma. Ook is de regionale organisatie bestuurlijk besproken in het Utrechts Verkeer en Vervoer Beraad.

Het regionaal uitvoeringsplan met planning en financiering loopt op schema met de landelijke ontwikkelingen.