De afgelopen vijf jaar vielen er 102 dodelijke slachtoffers (75% van het totale aantal) op gemeentelijke wegen in de provincie Utrecht. Van de niet dodelijke verkeersslachtoffers die de politie registreerde, viel 76% op gemeentelijke wegen.
Wij willen de Utrechtse gemeenten stimuleren om proactief aan de slag te gaan met verkeersveiligheid. De provincie stelt daarom een bijdragenregeling beschikbaar voor de aanpak van verkeersonveilige situaties, op basis van cofinanciering. Hiervoor is in totaal € 10 miljoen beschikbaar in de periode 2019 – 2023. De gemeenten zijn als wegbeheerder verantwoordelijk voor een goede uitvoering van de gesubsidieerde projecten. Voorwaarde voor cofinanciering is dat de wegbeheerder bij de aanvraag aangeeft op welke manier de maatregel bijdraagt aan de verbetering van de verkeersveiligheid. Voor deze onderbouwing kunnen wegbeheerders gebruik maken van de regionale risicoanalyse die de wij in het kader van het ‘Strategisch Plan Verkeersveiligheid’ samen met de wegbeheerders hebben opgesteld. Tevens komen de maatregelen uit de bestuurlijk vastgestelde ‘Regionale Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid’ in aanmerking voor subsidie. In 2021 is er een onderbesteding van € 0,3 miljoen. Dit doordat de lasten van de aangevraagde subsidies niet geheel in het jaar 2021 worden genomen, maar wegens financiële spelregels deels in 2022.

We hebben - in nauwe afstemming met onze partners - een regionale uitvoeringsagenda vastgesteld voor het wegnemen/verlichten van verkeersveiligheidsknelpunten in de provincie Utrecht.

In november 2021 ondertekenden alle 26 wegbeheerders, het Openbaar Ministerie Midden-Nederland, de politie Midden-Nederland en de provincie Utrecht de ‘Intentieovereenkomst verkeersveiligheid’ waarmee zij de ‘Regionale Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid’ vaststelde. Deze ‘Regionale Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid’ bevat de prioritaire risicogroepen, risicolocaties en risicogedragingen waar de wegbeheerders de komende jaren op willen inzetten om de verkeersveiligheid te verbeteren.

We stimuleren gemeenten om verkeersveiligheidsverbeteringen op het niet-provinciale wegennet te realiseren en stellen daarvoor €3 miljoen beschikbaar vanuit de uitvoeringsverordening mobiliteit.

In totaal vroegen zeven wegbeheerders subsidie aan voor verkeersveiligheidsverbeteringen en ontvingen in totaal circa € 1.5 miljoen aan subsidie. Omdat de provinciale subsidieverordening een bijdragenregeling betreft (max 50%), betekent dit in een minimale regionale investering in verkeersveiligheid van circa € 3 miljoen.