Programma 2. Landelijk gebied

De Utrechtse Voedselagenda 2021-2023 is een stimuleringsagenda. De oorspronkelijke thema’s van (1) Een regionaal voedselaanbod, (2) Een gezonde voedselomgeving, (3) Stad en land verbonden en (4) Kennis en innovatie zijn teruggebracht tot twee ambities. Het gaat hierbij om de volgende ambities: In de provincie Utrecht eten we uit de korte keten en in de provincie Utrecht eten we gezond en duurzaam. De uitvoering van de voedselagenda is gestart op 1 juli 2021. In de loop van 2021 hebben 45 kennismakingsgesprekken plaatsgevonden met 39 verschillende partijen en initiatieven vanuit de Voedselagenda. Van overheden, organisaties als voedingscentrum en Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG), kennisinstellingen, korte keten ondernemers tot aan maatschappelijke initiatieven. Dit om de voedselagenda en de ambities kenbaar te maken bij diverse partijen.

En om verbindingen te leggen en behoeftes op te halen. Het afgelopen jaar hebben we een financiële bijdrage geleverd van circa € 51.000 aan verschillende Utrechtse initiatieven, waaronder de Slow Food Youth Network academie, Mansholtcampus en de verduurzaming van de bedrijfscatering van de provincie zelf. Daarnaast nemen we deel aan de werkgroep Korte Keten. Deze werkgroep bestaat uit beleidsmedewerkers van het ministerie LNV en de provincies. De ervaringen in andere provincies en de inbreng van de Utrechtse stakeholders hebben wij verwerkt in het uitvoeringsprogramma voor 2022. In totaal hebben we € 73.691 besteed van de € 100.000 die begroot was voor 2021.

De Voedselagenda is vastgesteld en we zijn gestart met de uitvoering

Wij hebben de Utrechtse Voedselagenda 2021-2023 is vastgesteld. Met de agenda ondersteunen we initiatieven inhoudelijk en financieel.