Hoofdstuk 4: De jaarrekening

4.6 Verschillenanalyse

5. Bereikbaarheid I - Algemeen

Bijgestelde begroting 2021

Rekening 2021

Verschil

Het provinciale netwerk is sterk

34.437

35.444

-1.007

Hoge kwaliteit, diversiteit knooppunten

-1.212

-1.946

734

Locaties per fiets veilig, comfortabel

21.856

14.730

7.126

Aantal verkeersdoden en gewonden is laag

4.034

3.635

399

Kwaliteitsnet goederenvervoer op orde

1.291

1.331

-40

Effecten mobiliteit op leefomgeving

1.675

1.466

209

Vraag - aanbod mobiliteit goed afgestemd

2.955

2.965

-10

Verkenningen en regionale programma's

9.189

9.058

131

Totaal Lasten

74.225

66.684

7.541

Het provinciale netwerk is sterk

-1.453

-4.851

3.398

Hoge kwaliteit, diversiteit knooppunten

0

0

0

Locaties per fiets veilig, comfortabel

-253

-376

123

Aantal verkeersdoden en gewonden is laag

0

0

0

Kwaliteitsnet goederenvervoer op orde

-59

-105

46

Effecten mobiliteit op leefomgeving

0

-2

2

Vraag - aanbod mobiliteit goed afgestemd

0

-167

167

Verkenningen en regionale programma's

0

96

-96

Totaal Baten

-1.765

-5.404

3.639

Saldo van lasten en baten

72.460

61.280

11.180

Verschillenanalyse van de lasten

Bedrag

Categorie

5.1 Het provinciale netwerk is sterk

  • Door de overname van het Merwedekanaal zijn er hogere kapitaalslasten gerealiseerd

-630

4. Overig

  • Overige verschillen < 100.000 euro

-377

4. Overig

Totaal

-1.007

5.2 Knooppunten hebben een hoge kwaliteit en bieden een grote diversiteit van reisvoorzieningen

  • Minder subsidie kunnen beschikken omdat er vanuit de gemeenten minder aanvragen zijn ingediend. Vanwege COVID had dit voor veel gemeenten geen prioriteit en vanuit de provincie is er door capaciteitsgebrek niet gelukt om hierop bij te sturen

541

1. Subsidies

  • Capaciteitsgebrek is ook de oorzaak dat er overall een onderbesteding op knooppunten is en dat een aantal doelen verschoven is naar 2022.

193

4. Overig

Totaal

734

5.3 Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van fiets in model shift toeneemt

  • Bij de subsidieregeling voor Fiets kunnen aanvragen tot en met september worden ingediend. Hierdoor wordt pas laat in de P&C cyclus bekend wat de daadwerkelijke uitgaven voor 2021 worden. Veel subsidies hebben een lastnemingssystematiek waarbij de werkzaamheden starten in 2022 of bij grote beschikkingen (> 1,4 mln.) een deel van de uitgaven conform de uitvoering drukken in 2022 en verder. Deze worden daarom nu meegenomen in een bestemmingsvoorstel.

5.863

1. Subsidies

  • Door Covid-19 en de aangescherpte regels aan het eind van het jaar is het niet gelukt om alle activiteiten uit te voeren en bij stimuleringsacties de doelgroepen te benaderen.

999

4. Overig

  • Onderbesteding bij projecten uit het vorige Uitvoeringsprogramma door lagere vaststelling van diverse subsidies. En een vrijval van de reservering (€ 0,5 mln.) voor het project ongelijkvloerse spoorkruising N418.

981

4. Overig

  • Het daadwerkelijke bestedingsritme van de uitvoering doorfietsroutes (voorheen snelfietsroutes) was nog lang onduidelijk. Hierdoor zijn de voorbereidende werkzaamheden voor de doorfietsroutes die in mandaat door de gemeenten worden uitgevoerd, niet juist in de begroting opgenomen.

-717

4. Overig

Totaal

7.126

5.4 Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag

  • De uitgaven van subsidies is lager omdat deze subsidie gaan drukken op 2022. Bij het opstellen van de zomernota was de lastnemingssystematiek nog niet bekend.

300

1. Subsidies

  • Overige verschillen < 100.000 euro

99

4. Overig

Totaal

399

5.5 Het kwaliteitsnet goederenvervoer is op orde en sluit goed aan op de behoeften van gebruikers

  • Overige verschillen < 100.000 euro

-40

4. Overig

Totaal

-40

5.6 Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag

  • Doelen van 2021 zijn bijna allemaal uitgevoerd echter een paar doelen zijn deels  gerealiseerd waardoor de bestedingen lager zijn uitgevallen.  

209

4. Overig

Totaal

209

5.7 De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd

  • Hogere uitgaven van diverse activiteiten en de lasten van NDW/FCD/NWB zijn hoger uitgevallen in 2021.

-266

4. Overig

  • Als gevolg van vertraging bij de leverancier van de ombouw van VRI's naar iVRI's zijn bestedingen lager uitgevallen

363

2. Vertraging

  • Overige verschillen < 100.000 euro

-107

4. Overig

Totaal

-10

5.8 Verkenningen naar en regionale programma's over een goede bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto in een gezonde en verkeersveilige omgeving zijn uitgevoerd met daarbij monitoring van het mobiliteitsprogramma en indicatoren

  • De hogere besteding betreft lasten van het programma KTA 1e Tranche waarvan het kasritme nog niet bekend was.

-765

4. Overig

  • In verband met een scopewijziging is de aanvraag voor een subsidie door de gemeente Zeist uitgesteld.
  • De begrote uitgaven voor het programma KTA Versterken zijn niet besteed omdat de SOK van het programma nog niet is vastgesteld.
  • Lagere lasten a.g.v. lagere subsidie vaststellingen waarvan de lasten in voorgaande

reeds jaren zijn genomen.

500

250

200

1. Subsidies

4. Overig

1. Subsidies

  • Overige verschillen < 100.000 euro

-54

4. Overig

Totaal

131

Verschillenanalyse van de baten

Bedrag

Categorie

5.1 Het provinciale netwerk is sterk

  • Bij beheer en onderhoud van de verkeersregelinstallaties zijn afkoopsommen van de gemeente Woudenberg en Rijkswaterstaat ontvangen waar geen rekening mee was gehouden in de begroting.

672

3. Onderhoud

  • Door de overname van het Merwedekanaal is een incidentele bate ontvangen van Provincie Zuid-Holland. Het was in afgelopen jaren al duidelijk dat een bijdrage zou worden ontvangen, echter kon de omvang hiervan nog niet worden bepaald. In 2021 is hierover meer duidelijkheid ontstaan.

2.700

4. Overig

  • Overige verschillen < 100.000 euro

26

4. Overig

Totaal

3.398

5.2 Knooppunten hebben een hoge kwaliteit en bieden een grote diversiteit van reisvoorzieningen

  •  

Totaal

0

5.3 Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van fiets in model shift toeneemt

  • Omdat bij doorfietsroutes het bestedingsritme nog niet duidelijk was, was ook de daarbij behorende bijdrage van gemeenten nog niet goed in de begroting verwerkt.

123

4. Overig

Totaal

123

5.4 Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag

  •  

Totaal

0

5.5 Het kwaliteitsnet goederenvervoer is op orde en sluit goed aan op de behoeften van gebruikers

  • Overige verschillen < 100.000 euro

46

4. Overig

Totaal

46

5.6 Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag

  • Overige verschillen < 100.000 euro

2

4. Overig

Totaal

2

5.7 De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd

  • De specifieke uitkering van het Rijk voor veilig, doelmatig en duurzaam gebruik verkeersinfrastructuur is als bate gerealiseerd maar was niet als bate begroot.  

121

1. Subsidies

  • Overige verschillen < 100.000 euro

46

4. Overig

Totaal

167

5.8 Verkenningen naar en regionale programma's over een goede bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto in een gezonde en verkeersveilige omgeving zijn uitgevoerd met daarbij monitoring van het mobiliteitsprogramma en indicatoren

  • Overige verschillen < 100.000 euro

-96

Overig

Totaal

-96

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 15:21:08 met de export van 05/24/2022 14:35:59