Programma 8. Economie

Een goed (inter)nationaal vestigingsklimaat is belangrijk voor de ontwikkeling van de Utrechtse economie. De kwaliteit van het vestigingsklimaat bepaalt of (internationale) bedrijven en instellingen zich hier willen vestigen en zo het Utrechtse economische systeem kunnen versterken. De ROM heeft in 2021 de werkzaamheden overgenomen van Invest Utrecht. De ROM heeft zich onder andere gericht op internationale acquisitie en het stimuleren van de internationale handel (zie 8.1.2). Het International Welcome Center Utrecht Region (IWCUR) heeft ondanks de coronacrisis goede resultaten geboekt in de ondersteuning van internationals in de regio. Op het gebied van de internationalisering van onderwijs en het versterken van de regionale samenwerking hebben wij het IWCUR subsidie gegeven voor het aanstellen van een regisseur.

Concrete resultaatafspraken met de ROM over acquisitie van internationale bedrijven en instellingen. Daarnaast over kennisontwikkeling ten behoeve van het internationaal beleid.

De ROM heeft de volgende resultaten behaald in 2021. 32 buitenlandse bedrijven hebben zich gevestigd of zijn uitgebreid in de regio Utrecht. De bedrijven hebben voor €140 miljoen geïnvesteerd en realiseren 1455 arbeidsplaatsen vanaf het moment dat de bedrijven zich hier hebben gevestigd. De ROM heeft meer dan 150 contacten gelegd met buitenlande bedrijven. Verder hebben Utrechtse kennisinstellingen en bedrijven zichzelf gepresenteerd in een nationale masterclass. Doel van deze masterclass was om kennis en ervaringen uit te wisselen over (internationale) speerpunten in de regio

Op het terrein van internationaal onderwijs is een regionale samenwerking ontwikkeld

Wij hebben het International Welcome Center Utrecht Region (IWCUR) voor twee jaar een subsidie gegeven om een regisseur internationalisering onderwijs aan te stellen. Eind 2021 is de sollicitatieprocedure gestart. We verwachten dat begin 2022 een regisseur kan worden aangesteld. Een van de taken is om de regionale samenwerking voor de internationalisering van het onderwijs te versterken.

Er zijn concrete resultaatafspraken met het International Welcome Centre Utrecht Region over haar werkzaamheden. Zoveel mogelijk gemeenten maken gebruik van de diensten van het IWCUR.

Het IWCUR heeft conform afspraken de volgende resultaten geboekt. De regiogemeenten Oudewater en Woerden zijn aangesloten, zodat internationale werknemers die daar wonen hun formaliteiten kunnen afhandelen via het IWCUR. Verder heeft het Welcome Center 17 evenementen georganiseerd voor internationals en zijn circa 5000 internationals geholpen met formele regelingen en praktische informatie. Het IWCUR heeft zich ook verbonden met belangrijke maatschappelijke thema’s die juist voor internationals relevant zijn, zoals eenzaamheid en meertaligheid. Verder heeft het IWCUR haar internationale contacten verbeterd door een samenwerking aan te gaan met het International Welcome Centre in München.