Programma 6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

Nieuwe ontwikkelingen vragen de nodige voorbereidingstijd. In de periode 2019-2023 leggen wij een belangrijke
basis voor het OV-netwerk van de toekomst. We werken samen met partners aan de verbetering van landelijke
(spoor)netwerken, de voorbereiding van nieuwe concessie(s) en doorontwikkeling van het OV-netwerk op de
langere termijn. Deze drie werkvelden staan centraal binnen dit meerjarendoel en kwamen in 2021 samen bij het
maken van hoofdkeuzes voor het concept Netwerkperspectief en de nieuwe concessie(s). Deze gaan eind 2025 van start.

In 2021 heeft de Provincie Utrecht een “concept-OV Netwerkperspectief 2025-2035 met doorkijk naar 2050” opgesteld en dit is eind oktober door GS ter consultatie aangeboden samen met de Nota van Uitgangspunten voor de nieuwe OV-aanbesteding. In dit OV-Netwerkperspectief zijn onder andere de resultaten uit het Landelijke Toekomstbeeld OV en de bijbehorende Ontwikkelagenda van begin 2021, de studies naar Samen OV Versnellen Utrecht (OV-studie Zuidwest met de gemeente Utrecht), de toekomstige OV-functie van de binnenstad en de diverse Gebiedsuitwerkingen in de deelregio’s (UNED, Regio Amersfoort, Food Valley) meegenomen en vertaald in OV-ambitienetwerken voor de verschillende deelsystemen. Samen met de Nota van Uitgangspunten heeft de consultatie eind 2021 veel reacties opgeleverd vanuit gemeenten, overige stakeholders en inwoners (via enquête). In 2022 worden deze reacties verwerkt naar een definitief vast te stellen Netwerkperspectief. Hierna wordt het OV-netwerk verder ontwikkeld binnen de kaders van dit Netwerkperspectief. Dat gaat daarna verder uitgewerkt worden in deelstudies en maatregelen.

Nota van uitgangspunten nieuwe concessie(s) 2023 is vastgesteld.

De startdatum van de nieuwe OV-concessie is vanwege corona uitgesteld naar 2025. De ontwerp nota van uitgangspunten is opgesteld en de inspraak is geweest. Momenteel verwerken we de reacties. Het verwachte moment van vaststellen van de nota van uitgangs-punten voor de nieuwe OV-concessie is 2e kwartaal 2022. Aangezien de horizon met 2 jaar is verschoven, lopen we daarmee nog het goede tijdpad.