Hoofdstuk 4: De jaarrekening

4.6 Verschillenanalyse

6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

Bijgestelde begroting 2021

Rekening 2021

Verschil

OV-reizigers zijn tevreden

190.730

180.299

10.431

Totaal Lasten

190.730

180.299

10.431

OV-reizigers zijn tevreden

-70.878

-73.447

2.569

Totaal Baten

-70.878

-73.447

2.569

Saldo van lasten en baten

119.852

106.852

13.000

Verschillenanalyse van de lasten

Bedrag

Categorie

6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht

  • De eindafrekening 2019 van beide vervoerders is eind 2021 ontvangen. Totaal is de subsidie over 2019 € 1,22 mln. lager vastgesteld. Er waren op de balans nog middelen gereserveerd voor een eventuele hogere subsidielasten. Dit bedrag van € 2,43 mln. is nu vrijgevallen.  

3.687

1. Subsidies

  • De BVOV 2020 aan de vervoerders valt hoger uit, deze hogere last wordt gedekt door een hogere verwachte Rijksbijdrage.

-347

1. Subsidies

  • Bij de regiotaxi was uitgegaan van een herstel van de OV-ritten en hierdoor ook een hogere bijdrage aan de gemeenten hiervoor. Door corona en de aangescherpte maatregelen aan het eind van 2021 is dit flink achtergebleven.

2.710

4. Overig

  • In aanvullende afspraken met de vervoerders van de regiotaxi is bepaald dat de vervoerders een hogere vergoeding ontvangen, nu vanwege de corona het aantal ritten lager is. Door deze hogere vergoeding zijn de uitgaven wel hoger dan begroot. Deze vergoeding wordt echter grotendeels weer verrekend met de gemeenten, zie ook baten

-2.416

4. Overig

  • Vanuit de subsidieverordening Mobiliteit onderdeel OV is € 2,76 mln. wel beschikt, maar vanwege verslaglegging regels vallen deze uitgaven pas in 2022 of later. Hiervoor is dan ook een bestemmingsvoorstel opgesteld. Daarnaast is er bedrag van € 1,50 mln. niet aangewend omdat hiervoor onvoldoende aanvragen zijn ontvangen.

4.257

1. Subsidies

  • Omdat er door corona minder is gereden, zijn ook de onderhoudskosten lager uitgevallen. Voornamelijk het correctief onderhoud aan de baan, de onderhoudslasten aan het materieel, reiniging van het materieel en de energielasten zijn hierdoor lager uitgevallen.

1.359

3. Onderhoud

  • Het variabel onderhoud is lager uitgevallen omdat bleek dat een deel van de sensoren nog niet aan vervanging toe waren. Daarnaast hebben er wat kleinere onderbestedingen plaats gevonden. De lagere uitgaven op variabel onderhoud geven ook een lagere onttrekking aan de reserve Beheer en onderhoud OV assets.

192

3. Onderhoud

  • Vrijval van diverse balansposten, voornamelijk Nog te betalen vervoerskosten regiotaxi 2020. Eind 2020 was dit lastig te bepalen vanwege de effecten Covid-19 en blijkt nu te hoog ingeschat.

553

4. Overig

  • Overige verschillen < 100.000 euro

436

4. Overig

TOTAAL

10.431

Verschillenanalyse van de baten

Bedrag

Categorie

6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht

  • Hogere doorbelasting van de vervoerskosten en overige kosten regiotaxi naar de gemeenten. Zie ook de lasten.

2.055

4. Overig

  • Hogere Rijksbijdrage in verband met de vaststelling BVOV 2020

347

1. Subsidies

  • Overige verschillen < 100.000 euro

167

4. Overig

TOTAAL

2.569

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 15:21:08 met de export van 05/24/2022 14:35:59