Om de kwaliteit van knooppunten te verbeteren, nemen wij deel aan projecten van derden of treden wij op als
trekker in de voorbereiding. Het gaat om ontwikkelingen voor de middellange termijn, die wellicht niet direct tot snelle uitvoering van maatregelen leiden, maar waarbij sprake is van een samenhangende gebiedsontwikkeling (o.a. met het programma Binnenstedelijke ontwikkeling).

In 2021 hebben we samen met gemeenten gewerkt aan onder meer de knooppunten Woerden, Veenendaal-de Klomp, Veenendaal Centrum en Amersfoort Schothorst. Daarnaast hebben we in 2021 een voorstel voor quick-wins uitgewerkt. Het gaat om relatief eenvoudige aanpassingen die tot een zichtbare verbetering leiden. We hebben in de uitvoering hiervan in 2021 nog geen stappen kunnen zetten, maar we willen dit komend jaar met de betreffende gemeenten samen oppakken. Doordat we weinig subsidieaanvragen van gemeenten hebben ontvangen is er een onderbesteding van ruim € 0,5 miljoen. Kansrijke knooppunten zijn o.a. Breukelen, Bunnik, Rhenen en Utrecht Zuilen. Ook hebben we in 2021, samen met de provincie Noord-Holland, de regio’s Gooi en Vechtstreek, U10, Amersfoort en de betrokken gemeenten een actieprogramma opgesteld voor alle stations langs de Gooicorridor (Amsterdam – Hilversum – Amersfoort/Utrecht). De komende jaren gaan we hier als gezamenlijke overheden verder invulling aan geven.

De provincie participeert in de ontwikkeling van vier knooppunten

In 2021 hebben we samengewerkt aan de ontwikkeling van o.a. de knooppunten station Woerden (Poort van Woerden), station Breukelen, Vianen Lekbrug en Nieuwegein City.

Opstellen overzicht met quick-wins

Dit overzicht is in 2021 uitgewerkt. Het gaat om relatief eenvoudige aanpassingen die tot een zichtbare verbetering leiden. Quick-wins bevinden zich onder meer bij de knooppunten Breukelen, Bunnik, Rhenen en Utrecht Zuilen.

Voor drie locaties besluit over concrete uitvoering (subsidiebeschikking)

Voor Veenendaal centrum is, in november 2021, subsidie verleend voor visie Station Veenendaal centrum. Het onderzoek voor integrale gebiedsontwikkeling zal in het eerste kwartaal van 2021 worden gestart. Voor Vianen Lekbrug is er een subsidie verleend voor optimalisatie van de wayfinding (Abri’s) en verlichting. Ook zijn er gesprekken gevoerd over de aanpak voor de middellange- en lange termijn rond dit knooppunt. Gemeente De Ronde Venen heeft een bijdrage ontvangen voor de uitbreiding van carpoolplaats/bushalte Abcoude/A2. Hoewel carpoorplaatsen op zich niet binnen het knooppuntenbeleid vallen, zien we dat in Abcoude sprake is van een belangrijke verknopingsfunctie van fiets en auto op het openbaar vervoer. Abcoude/A2 kan worden gezien als een potentiële P+R-hub. In de herijking van het beleid in 2022 zullen we aan dit type knooppunten verder aandacht besteden.