Programma 9. Bestuur

We voeren ons toezicht uit op basis van het Beleidskader Interbestuurlijk Toezicht (IBT) 2021-2024 en in lijn met de Agenda Toekomst van het (interbestuurlijk) Toezicht van Rijk, IPO en VNG. Ons streven is om dit met zo min mogelijk toezichtlasten en zo transparant mogelijk voor onze collega-overheden te doen. We zoeken daarbij nog méér de dialoog met degenen op wie wij toezicht houden, zowel via direct contact als via (regio)bijeenkomsten of webinars.

Toezichtbeslissingen op gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen zijn voorbereid en opgesteld, met toepassing van meer maatwerk (quick scans waar mogelijk en verantwoord)

Voor alle IBT-domeinen werden de toezichtbeslissingen voor gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen genomen. Voor huisvesting vergunninghouders zijn dit halfjaarlijkse beoordelingen van alle gemeenten.
Voor IBT-omgevingsrecht werden gemeenten die al een aantal jaren op rij met ‘voldoet’ zijn beoordeeld, via quick-scans getoetst. Voor IBT informatiebeheer werd een aantal gemeenten over een periode van 2 jaar getoetst.
Alle toezichtbeslissingen zijn gepubliceerd op de IBT-kaart.
Bij de beoordeling van de begrotingen van de gemeenten (financieel toezicht) werd in 2021 extra aandacht geschonken aan de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.
Vanuit IBT huisvesting vergunninghouders is in 2021 nauw samengewerkt met de Provinciale Regietafel Migratie en Integratie (PRT) om oplossingen te vinden voor de grote en ingewikkelde opgaven van asielopvang en huisvesting vergunninghouders. Eén ervan is de herverdeling statushouders gemeente Utrechtse Heuvelrug, waarbij deze gemeente extra asielopvangplekken regelt bij het AZC te Leersum. In ruil daarvoor wordt een deel van hun taakstelling overgenomen door de andere Utrechtse gemeenten.

Bijbehorende monitoringstrajecten en interventies zijn uitgevoerd

Als financieel toezichthouder voerden wij in 2021 de monitoringstrajecten uit bij de gemeenten Woudenberg, Montfoort en Vijfheerenlanden die eind 2020 onder preventief toezicht waren gesteld. Met een aantal andere gemeenten zijn in 2021 bestuurlijke gesprekken gevoerd om hun financiële situatie strakker te monitoren. IBT-omgevingsrecht voerden een monitoringstraject uit bij de gemeenten Renswoude, Leusden en Lopik. Datzelfde deed IBT-informatiebeheer bij de gemeente De Bilt. Als toezichthouder huisvesting vergunninghouders werden ambtelijke monitoringsgesprekken gevoerd met de gemeenten Amersfoort, Leusden, Utrecht, Stichtse Vecht, Wijk bij Duurstede en Rhenen.

Bijeenkomsten over relevante onder-werpen die kennisdeling tussen gemeenten stimuleren zijn per toezichtgebied georganiseerd

Verschillende (digitale) bijeenkomsten en kennissessies over toezicht met gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen zijn georganiseerd: een algemene kennissessie over de doorontwikkeling van het IBT (januari 2021), een vergelijkbare bijeenkomst toegespitst op IBT omgevingsrecht (januari 2021) en een regio-overleg financieel toezicht met als thema het sociaal domein (juni 2021). Voor IBT informatiebeheer is een kennissessie over ontwikkelingen (digitaal) informatiebeheer georganiseerd (juni 2021).

De IBT-informatieverordening is geactualiseerd

Actualisering van de IBT-verordening is van toepassing op de IBT-domeinen omgevingsrecht en informatiebeheer. Voor omgevingsrecht werden in 2021 de uitkomsten van de (landelijke) werkgroep IBT-erfgoed afgewacht, evenals de (vertraagde) invoering van de Omgevingswet. Voor informatiebeheer zijn in 2021 gesprekken gevoerd met de archiefdiensten om tot maatwerkafspraken te komen.
Dit traject wordt in 2022 afgerond, waarna de IBT-informatieverordening in de tweede helft van 2022 wordt geactualiseerd en vastgesteld.