10.2 De provinciale organisatie is daadkrachtig, wendbaar en duurzaam

Meerjarendoelen

Goede huisvesting
2021 stond net als het jaar ervoor in het teken van het continueren van de bedrijfsvoering binnen de gegeven omstandigheden van tijdelijke lockdowns en het dringende overheidsadvies om thuis te werken.
De verhuur van voorzieningen in het Huis voor de provincie aan de GGD regio Utrecht, aan het UMC Utrecht en aan de rechtbank Midden-Nederland is in 2021 voortgezet.

In het voorjaar is een start gemaakt met het technisch en bouwkundig moderniseren van de in 2020 door huurder ABN AMRO Bank verlaten werkverdiepingen twee tot en met zes. Verdiepingen drie en vier zijn als eerste verbouwd en in december in gebruik genomen door de eigen organisatie als 'living lab' voor nieuwe hybride werkvormen. Daarbij hebben zowel ontmoeten, samenwerken als vergaderen op afstand en geconcentreerd werken een prominentere plek gekregen.
Daarnaast heeft een aantal interne verhuizingen plaatsgevonden die het mogelijk maken de huurders in het Huis voor de provincie beter te faciliteren en efficiënter te laten samenwerken.
De audiovisuele installatie in de Statenzaal, foyer en nieuwe, tweede commissiekamer werd vervangen. Deze is na het zomerreces met goed resultaat in gebruik genomen.

Verduurzamen eigen vastgoed
In 2021 heeft de provincie 233.000 kWh aan energie bespaard ten opzichte van 2020. De energie opwek groeide van 228.000 kWh in 2020 naar 398.000 kWh in 2021. Deze daling van verbruik bevindt zich op 2 onderdelen:

• Corona maatregelen (thuiswerken)
  • Technische aanpassingen

Het is niet aan te geven welk onderdeel verantwoordelijk is voor welk deel van de daling. Hieronder de technische aanpassingen.

In het Huis voor de provincie is ledverlichting aangebracht op de gemoderniseerde werkverdiepingen en op de etages voor algemeen gebruik. Het energieverbruik werd verder teruggebracht door optimalisatie van diverse gebouwinstallaties, waaronder de vervanging van oude vloerverwarmingspompen.
In het vierde kwartaal hebben wij een begin gemaakt met verkenningen om de meerjarenonderhoudsplannen te verduurzamen, waarmee het gebouwonderhoud en vervangingen volledig circulair kunnen worden gemaakt. Dit moet ook leiden tot reductie in de uitstoot van broeikasgassen.
In dezelfde periode hebben we aanbestedingen uitgeschreven voor de plaatsing van zonnepanelen op het wegensteunpunt De Meern en de botenloods aan de Eem, en voor de opslag en het eigen gebruik van zonne-energie bij het Huis voor de provincie. De resultaten daarvan worden in de eerste twee kwartalen van 2022 verwacht.

Programma Hybride werken

De COVID-19 pandemie heeft er in 2020 toe geleid dat wij als organisatie van het ene op andere moment zijn overgestapt van ons ‘oude normaal’ met grotendeels op kantoor werken, naar een situatie waarin we vrijwel uitsluitend op afstand werken. Hoewel deze verandering abrupt, noodgedwongen en zeker niet op alle vlakken positief was en is, hebben we ervaren dat er ook veel positieve elementen aan zitten. Ons doel is om - wanneer de beperkende coronamaatregelen achter de rug zijn - niet meer terug te keren naar het ‘oude normaal’. We willen komen tot een ‘nieuw normaal’ met een andere combinatie van op kantoor en op afstand werken dat we hybride werken noemen. Ook bij het meerjarendoel 10.2.2 over ons personeelsbeleid gingen we al kort op deze ontwikkeling van het hybride werken in.

In 2021 zijn we als organisatie begonnen om dit ‘nieuwe normaal’ gezamenlijk vorm te geven. We willen hierbij de positieve elementen van het op afstand werken behouden en rekening houden met de nadelen die we ook ervaren hebben. De positieve effecten kunnen op meerdere vlakken worden gevonden. Bijvoorbeeld op onze organisatie, als het gaat om goed werkgeverschap, efficiëntie in gebruik van middelen en meer keuzevrijheid voor onze medewerkers. Positieve effecten zijn er tevens als het gaat om onze maatschappelijke doelstellingen. Zo kan hybride werken onder andere bijdragen aan een verminderingen van drukte op onze wegen en een vermindering aan CO2 uitstoot.

Om hybride werken vorm te geven en in onze organisatie te verankeren, is een separaat programma gestart. Dit programma loopt naast de reguliere operationele ondersteuning van onze medewerkers die al vanaf het begin van de COVID-19 pandemie grotendeels vanuit huis werken.
In de maanden april, mei en juni 2021 is in een participatief traject met de gehele organisatie gewerkt aan het formuleren van gedeelde concernbrede uitgangspunten voor hybride werken. De uitgangspunten voor het hybride werken in onze organisatie beogen recht te doen aan de verschillende doelen die wij als organisatie met hybride werken willen dienen. We streven daarbij naar een balans die recht doet aan zoveel mogelijk belangen en behoeftes.

De tweede helft van 2021 stond in het teken van het formuleren en uitvoeren van diverse acties om hybride werken duurzaam te implementeren conform de vastgestelde uitgangspunten. Deze acties betreffen onder andere zaken rondom huisvesting, thuiswerkfaciliteiten, hybride vergaderen, personeelsmanagement en ICT en zijn opgenomen in een integraal uitvoeringsprogramma.