Bijlagen

Bijlage 2: Informatiebladen Reserves

Reserve Mobiliteitsprogramma

Doel reserve

Het beschikbaar houden van gelden die bestemd zijn voor het realiseren van de doelstellingen van het Mobiliteitsprogramma.

Instellingsbesluit

Bij X-14/1988 is de voorziening ingesteld teneinde voor investeringen beschikbare gelden (kredieten) voor de toekomst beschikbaar te houden. Bij besluit PS2005BEM20 d.d. 27 juni 2005 is de voorziening herzien en omgezet in een reserve.

Kenmerken van de reserve

Soort reserve

Bestemmingsreserve

Functie

Sparen

Voeding

Er is geen sprake van structurele voeding. Kasritme verschillen en bedragen die gereserveerd moeten blijven voor toekomstige uitgaven worden incidenteel in deze reserve gestort.

Minimum bedrag

0

Maximum bedrag

999999999

Eindjaar

9999

Toereikendheid

De reserve is toereikend

Vrije ruimte

Op dit moment is de vrije ruimte in de reserve € 15,6 mln. Deze middelen blijven binnen de reserve gereserveerd voor cofinanciering van  de regionale prorgamma's.

Nut en noodzaak

Opvangen van de fluctuaties in het mobiliteitsprogramma die ontstaan door onder andere samenwerkingsprojecten met het rijk en regio en sparen voor toekomstige grote bijdragen aan programma's.

Bestedingsplan

Bestedingen volgens het uitvoerings(Mobiliteits)programma dat tot en met 2018 vastgesteld is. En bestedingen conform het nieuwe uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2019-2023.
Daarnaast wordt ook de cofinanciering van regionale programma's zoals No regret maatregelen en Versterken KTA uit deze reserve gedekt.

Voorwaarde besteding

Uitgaven die in het uitvoerings(mobiliteits)programma voorzien zijn.

Concrete verplichting

Het totale uitvoeringsprogramma incl. gemaakte bestuurlijke afspraken.

Relevante ontwikkelingen

n.v.t.

Mate van doelrealisatie

Doel is geld voor het mobiliteitsprogramma beschikbaar te houden voor resterende projecten waar bestuurlijke afspraken aan ten grond slag liggen

Risico's

Geen

Bijzonderheden

Geen

Primaire begroting 2021

Bijgestelde begroting 2021

Rekening

Verschil

Stand van de reserve per 01-01-2021

167.494

Storting

1.482

12.689

12.220

-469

Onttrekking

-80.660

-86.049

-85.215

834

Stand van de reserve per 31-12-2021

94.500

Toelichting mutaties reserve 2021

De lagere onttrekking kent verschillende oorzaken. De uitvoering van het project pilot MaaS heeft vertraging opgelopen en de bestuurlijk vastgelegd bijdrage wordt in 2022 besteed. Het optimaliseren van de VRI's is uitgesteld als gevolg van capaciteitsgebrek. Verrekening van de bijdrage aan NS P&R Amersfoort heeft nog niet plaatsgevonden. In 2021 is per saldo over de verschillende assets minder uitgegeven aan beheer en onderhoud wat resulteer in een lagere onttrekking uit de reserve. Diversen projecten waarvan het verschil < 100k.
De lagere storting betreft bestemmingsvoorstellen van subsidies voor de UVP Fiets en Verkeersveiligheid

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 15:21:08 met de export van 05/24/2022 14:35:59