Hoofdstuk 3: Paragrafen

3.7 Grondbeleid

Programma Agenda Vitaal Platteland

De belangrijkste opgave binnen de Agenda Vitaal Platteland (AVP) is het realiseren  van het Natuurnetwerk Nederland (NNN). Volgens  het Akkoord van Utrecht (looptijd 2027) moeten we hiervoor 1.570 ha nieuwe natuur realiseren en nog 2.700 ha inrichten. We ontwikkelen de 1.570 ha door:
- verwerving van gronden;
- inrichting van deze gronden;
- de verkoop aan de eindbeheerder;
- door directe aankoop door een eindbeheerder;
-  door functieverandering via particulier natuurbeheer.

In de laatste twee gevallen realiseren eindbeheerders en of particulieren provinciale doelen op zelf aangekochte en op eigen gronden. De provincie hoeft deze gronden niet te verwerven, maar ze vergoedt wel de waardedaling van de gronden bij functieverandering naar natuur en 95% van de kosten voor inrichting van deze gronden.
Voor verwerving en functieverandering houden we een lineair stijgende begroting aan van gemiddeld 125 ha per jaar. Verwerving en functieverandering vindt momenteel plaats op basis van vrijwilligheid, waardoor de resultaten sterk fluctueren over de jaren.

Doelrealisatie

Streefwaarde

realisatie

begroot

realisatie

Verwerving / functieverandering nieuwe natuur in hectares (cumulatief, realisatie 2027)

1.570 ha

954 ha

+ 125 ha

967 ha

In 2021 is circa 13 ha grond binnen de categorie 'nog te realiseren natuur' aangekocht of omgevormd, waarmee het totaal uitkomt op 967 ha. Het is het niet gelukt om de jaaropgave (i.c. 125 ha) te realiseren. In programma
2 Landelijk Gebied leest u hier meer over.

Hart van de Heuvelrug/ Vliegbasis Soesterberg
Hart van de Heuvelrug/Vliegbasis Soesterberg  (HvdH/ VBS) is een langlopende integrale gebiedsontwikkeling. Het programma is gestart in 2004 en loopt tot en met 2025. Doel van het programma is het natuurnetwerk te versterken. Natuurgebieden worden met elkaar te verbonden door twee ecologische verbindingen (corridors). Binnen dit natuurnetwerk ontstaat dankzij dit programma meer ruimte voor wonen, werken, zorg en recreatie. Een belangrijk uitgangspunt in de uitvoering is de financiële en ruimtelijke verevening tussen de rode projecten (het ontwikkelen van woon-en werklocaties) en groene projecten (ontwikkeling van natuur en recreatie). De gronden die de provincie in eigendom heeft, worden verkocht na bewerking of overgedragen aan derden. De provincie beheert enkele percelen en panden tijdelijk totdat de gronden verkocht of overgedragen zijn. Bij grondtransacties handelt de provincie marktconform, openbaar, volgens gelijkberechtiging en transparant.
Voor het programma HvdH/ VBS voert de Provincie een actieve grondexploitatie. Dit is een uitzondering op het in 2020 vastgestelde grondbeleid van de provincie. De grondexploitaties (grexen) van het programma HvdH en VBS zijn een gesloten systeem. De investeringen in o.a. natuur worden bekostigd met de toekomstige opbrengsten uit woningbouw. Het programma en project komen niet ten laste van de algemene middelen. Pas bij afronding van het geheel in verrekenen we het saldo van het programma met de algemene middelen.

De insteek bij alle projecten is dat we alle grond voor afsluiting van het project overdragen. Hetzij voor het realiseren van woningen en bedrijven, hetzij als natuur-en/of recreatieterrein.

In 2021 zijn alle kavels van het bedrijventerrein Richelleweg verkocht. De openbare ruimte dragen we  nog over aan de gemeente Soest en het Rijk. We zijn daarnaast met Het Utrechts Landschap in gesprek over de verkoopovereenkomst voor het Harlanterrein (8 hectare ingerichte natuur).

Voor meer gedetailleerde informatie over de deelprojecten van Hart van de Heuvelrug en de Vliegbasis Soesterberg verwijzen wij naar de projectenparagraaf 3.8.1.

Programma Bodemdaling
Voor het programma Bodemdaling zijn dit jaar gronden aangekocht ter waarde van € 3,762 miljoen
De grondaankopen zijn gebaseerd op de strategie om via aankoop te komen tot CO2-reductie. De aankopen zijn bedoeld om op die locaties een aankoop te doen, daar waar het een groot effect kan resulteren in de omliggende polder. Na aankoop ontstaat schuifruimte en mogelijkheden voor een gebiedstransformatie. De strategie is dat met de verworven gronden een proces van kavelruil ontstaat. De verkoop van vrijgekomen gronden moeten agrariërs verleiden om over te gaan tot vernattingsmaatregelen en extensivering. De ontvangen impulsgelden kunnen hierbij ook ingezet worden om de agrariër te compenseren bij mogelijke afwaardering vanwege deze maatregelen. Een aankoop alleen levert nog geen CO2 reductie op, maar kan wel de sleutel zijn om beweging in een gebied richting een hoger peil op gang te brengen.