Het aanbieden van verkeerseducatie en -voorlichting is een cruciaal instrument in het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. Educatie en voorlichting heeft een preventieve functie. Doel is het aanleren van vaardigheden en het verbeteren van kennis, inzicht en houding om veilig aan het verkeer deel te nemen. Deze aanpak maakt verkeersdeelnemers bewust van hun status, kwetsbaarheid en verantwoordelijkheid in het verkeer. Gebrek hieraan leidt tot verkeersveiligheidsrisico’s. Daarom biedt de provincie Utrecht permanent verkeerseducatie en -voorlichting aan. Ook het afgelopen jaar is dit bijzonder lastig geweest omdat scholen deels gesloten waren en gedurende een groot deel geen externe bezoekers toe lieten. Er zijn daarom minder scholen bereikt dan beoogd.

We bereiken tenminste 50% van alle scholen met onze educatieprojecten-/producten.

Door Coronabeperkingen en schoolsluitingen hadden uitvoerders die in opdracht van ons verkeerslessen geven weinig toegang tot (basis)scholen. Het bereik van veel educatie- en voorlichtingsprojecten is hierdoor duidelijk lager dan in andere jaren. Afhankelijk van het project bereikten de uitvoerders ca 10% tot 30% van de basisscholen. Waar mogelijk werden cursussen/lessen online aangeboden. Het jaarlijks verkeersexamen werd dit jaar zoveel mogelijk online aangeboden. In algemene zin geldt dat de doelstelling om 50% van de basisscholen te bereiken dit jaar door Corona niet is bereikt.

We bereiken risicogroepen beter door een vernieuwde communicatie-/campagnestrategie.

Begin 2021 ontwikkelden wij een vernieuwde communicatie- en campagnestrategie voor verkeersveiligheid.

Vanuit deze strategie is dit jaar ingezet op het actualiseren van de 'AAN' campagne. Via de inzet van social mediakanalen richten wij ons zich specifiek op de doelgroep jongeren. De eerste resultaten over het bereik zijn positief. Begin 2022 komen alle resultaten van deze campagne beschikbaar. Op basis van een evaluatie gaat de provincie kijken of ook de andere campagnes voordeel kunnen hebben bij een aanpak via social mediakanalen. Voorop staat dat de campagne de juiste boodschap (wat) op het juiste moment (handelingsperspectief) bij de juiste doelgroep (wie) brengt.