Programma 8. Economie

Tijdens een eerste constituerend beraad van de EBU in de zomer van 2021 is de Burgemeester van Utrecht, Sharon Dijksma, gevraagd als voorzitter van de EBU. De eerste echte boardmeeting kon afgelopen najaar door Corona niet fysiek plaatsvinden en is om die reden meerdere keren verplaatst. De lancering heeft inmiddels plaatsgevonden op 10 februari 2022. Onder leiding van de nieuwe voorzitter is een aantal vooraanstaande CEO’s uit het bedrijfsleven en bestuurders van kennisinstellingen gevraagd voor een positie in de board. Daarmee wordt invulling gegeven aan een platform waarop overheden, onderwijs/onderzoek en ondernemers elkaar makkelijker weten te vinden. De EBU zal zich ook gaan inzetten voor de profilering en lobby voor de regio. In 2021 is in dit kader samen met de overheden, kennisinstellingen en bedrijfsleven gewerkt aan een regioprofiel. Dit profiel sluit goed aan op de regionale economische agenda (REA) die in 2020 al was vastgesteld. De REA richt zich op een aantal grote maatschappelijke vraagstukken onder de paraplu van gezond stedelijk leven. Het gaat daarbij niet alleen om banen en euro’s, maar nadrukkelijk ook om het streven naar brede welvaart.

Er zijn succesvolle netwerkevents georganiseerd voor bedrijven, kennisinstellingen en overheden, gericht op de thema’s van de Regionale Economische Agenda (REA);

2021 heeft nog in het teken gestaan van het redesign EBU en de rol-/taakverdeling met de ROM. Door Corona is de start van de nieuwe EBU board helaas fors vertraagd. Hierdoor is ook het aantal netwerkevents vanuit de EBU in 2021 beperkt gebleven. De ROM heeft wel een aantal digitale events georganiseerd gericht op de thema’s van de REA.

De Utrechtse gemeenten en het MKB zijn actief betrokken bij de netwerkevents en samenwerkingsverbanden;

Door corona zijn in 2021 geen fysieke netwerkevenementen georganiseerd. In het verlengde van de Corona-enquête onder bedrijven hebben wij enkele digitale bedrijventafels georganiseerd en een Corona herstelconferentie waaraan zowel MKB als gemeenten hebben deelgenomen.  Dat is de reden dat we tocht als groen markeren.

Er is een bestuurlijk netwerk van de wethouders economie uit de provincie ontwikkeld en gefaciliteerd.

In de eerste helft van 2021 hebben we twee keer digitaal overleg georganiseerd voor het netwerk. In het najaar van 2021 is een fysieke bijeenkomst van het Bestuurlijk Netwerk georganiseerd. De bestuurders hebben onder andere gesproken over de gewenste samenwerking tussen de bestuurders in het algemeen, de intensivering en verduurzaming van bedrijventerreinen, retail-ontwikkelingen en over de Utrecht Talent Alliantie.