Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

Beleidsdoelen

We hebben de ambitie om van Utrecht dé fietsregio van Europa te maken. Samen met alle partijen die van Utrecht een topfietsregio maken en met inwoners, werkgevers, werknemers en belangengroeperingen, werken we in 2021 aan een stevige profilering. We zijn al goed op weg; In 2020 werden Utrecht en Veenendaal uitgeroepen tot respectievelijk wereldfietsstad en fietsstad van Nederland. In 2021 gaven we verder invulling aan deze ambitie door met onze partners in de regio Utrecht de European Mobility Week te organiseren. Deze week is in Europa de afgelopen jaren uitgegroeid tot hét moment waarop regiopartijen, gemeenten en andere organisaties in heel Europa (en ver daarbuiten) duurzame mobiliteit op de kaart zetten. Daarnaast spelen Utrecht Bike Community (UBC) en het innovatieplatform Fietspad van de Toekomst een belangrijke rol in het bereiken van de ambitie. Tijdens Velocity in Lissabon - een internationaal fietscongres dat wereldwijd deelnemers aantrekt – was de regio Utrecht dan ook breed vertegenwoordigd. Projecten zoals Fietspad van de Toekomst (thema: participatie), Utrecht Bike Community en de snelfietsroutes zijn gepresenteerd door onszelf of door stakeholders.  
Het stimuleren van het fietsgebruik door het verbeteren van het Regionaal fietsnetwerk, de aanleg van snelfietsroutes en het realiseren van voldoende en aantrekkelijke fietsvoorzieningen door het uitvoeren van gedragscampagnes doen we niet alleen. We doen dit ook onderbouwd. Hiervoor is data en kennisontwikkeling en -uitwisseling nodig. Het vraagt ook om experimenteerruimte en slimme toepassingen. In 2021 is Atlas Fietsbaar Utrecht verder uitgerold en in kennissessies toegelicht zodat gemeenten en andere stakeholders het instrument kunnen gebruiken voor hun eigen beleid. We werken hierin samen met kennisinstellingen, CROW, andere provincies en Tour de Force. Daarmee krijgen we steeds meer inzicht in het oplossend vermogen van fietsmaatregelen voor de veiligheid, doorstroming en bereikbaarheid van de regio. Gemeenten helpen we ermee bij hun planvorming.

Beoogd resultaat 2021

Status

Toelichting

In 2021 zetten we regio Utrecht op landelijk en op Europees niveau op de kaart als dé fietsregio van Europa tijdens de European Mobility Week. Concreet organiseren we samen met partners meerdere activiteiten en voeren we gedurende het jaar door campagne.

De Mobiliteitsweek – met de campagne let’s go regio – was in korte tijd opgezet maar een succes met 27 activiteiten aangeboden door 21 verschillende partners. De meeste vonden plaats in de Mobiliteitsweek, een aantal is doorlopend.

De pilots van de winnaars van de prijsvraag Fietspad van de Toekomst lopen, zijn afgerond en geëvalueerd.

De eerste pilot is in 2020 aangelegd en de resultaten zijn meegenomen in een onderzoek over verschillende snelheden op fietspaden. De tweede is in 2021 gerealiseerd. De monitoring loopt nog 1,5 jaar. De derde is uiteindelijk niet gerealiseerd maar een evaluatie heeft plaatsgevonden.  De lessons learned zijn gepubliceerd op Verkeerskunde.nl. Ook heeft een evaluatie met de juryleden (RIVM, ASR, SBB en UvA) plaatsgevonden.

Vanuit het innovatieplatform Fietspad van de Toekomst zijn 2-5 pilots georganiseerd.

Twee experimenten (naast de 3 pilots van prijsvraag FvdT) zijn gekoppeld aan FvdT. De doorstart van FvdT vindt plaats met U Lab. Lessons learned uit de eerste fase worden hierin meegenomen (vooral eigenaarschap van het innovatieproject is een belangrijke les geweest). Inmiddels is een aantal ‘wicked problems’ (uitdagingen, problemen die niet op standaard manier kunnen worden aangepakt en/of opgelost) in beeld gebracht. Het 'hoe' wordt nu verder vormgegeven en zal verder worden uitgerold in 2022.

De fietstunnelpotentiescan is opgenomen in het gebruiksvriendelijke fietsdatadashboard.

Dit is gebeurd en ook is het afweegkader Fietsbruggen en -tunnels vastgesteld. Dit zal bij toekomstige (pre)verkenningen worden gebruikt om te bepalen of een studie naar een ongelijkvloerse kruising voor fietsers op een bepaalde locatie gewenst is. Inmiddels zijn 14 locaties opgenomen in de Meerjarenplanning Studies provinciale infrastructuur.

3 kennissessies zijn georganiseerd voor o.a. gemeenten, aan de hand van de beschikbare data en om innovatie aan te jagen.

Dit is uitgevoerd. Twee kennissessies hebben plaatsgevonden over de tool Atlas Fietsbaar Utrecht en één over een regionaal ontheffingssysteem voor de speed pedelec. Daarnaast zijn er bijeenkomsten geweest over het Regionaal Toekomstbeeld Fiets en op Velocity in Lissabon zijn meerdere presentaties gegeven over projecten uit het uitvoeringsprogramma Fiets. Ook zijn we uitgenodigd voor een werksessie tijdens een netwerkdag van ProRail, maar deze heeft vanwege de lockdown niet kunnen plaatsvinden.

Samen met gemeenten zijn de voor fietsers belangrijke (i)VRI’s geconfigureerd zodat zij maximaal voordeel hebben van Schwung.

Is technisch nagenoeg afgerond, maar vanwege de privacy situatie is een akkoord nodig van het ministerie van I&W. Deze volgt naar verwachting begin 2022.

Start pilot project Minder hinder voor de fiets uit UP Fiets met als doel het verkeersmanagement van fietsers op een vergelijkbaar niveau te brengen met die van openbaar vervoer en auto.

Staat nog in de planning, voorbereidende gesprekken gevoerd maar vanwege gewenste verkenning naar de VRI’s nog niet plaats gevonden.

Private partijen dragen 40% van de kosten van de Utrecht Bike Community.

Gehaald en doel is dat dit percentage de komende jaren toeneemt.

De Utrecht Bike Community organiseert o.l.v. een publiek-privaat bestuur minimaal 4 (virtuele/fysieke) themabijeenkomsten.

Er hebben drie fysieke bijeenkomsten plaatsgevonden en de vierde staat nu – na uitstel in verband met Corona - gepland voor februari 2022. Er is veel enthousiasme voor het concept; private en publieke partijen willen graag een bijeenkomst (kosteloos) hosten, de gedeelde informatie is van hoog niveau. Ook is een prijsvraag uitgeschreven voor het Regionaal Toekomstbeeld Fiets. De ideeën van de winnaars worden nader verkend op uitvoerbaarheid. 

Onderzoek en landelijke afstemming over de plek op de weg van de speed pedelec en over hoe om te gaan met grote snelheidsverschillen op het fietspad.

De provincie is direct betrokken bij het landelijke onderzoek over de plek op de weg van de speedpedelec. Hieraan gerelateerd is de inbreng van de Utrechtse casus binnen landelijk onderzoek 'samen op het fietspad' (afronding begin 2022). Ondertussen is gewerkt aan een routeplanner voor de speed pedelec en aan een verkenning naar een regionaal ontheffingssysteem voor speed pedelecs op fietspaden binnen de bebouwde kom.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 15:21:08 met de export van 05/24/2022 14:35:59