Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

Beleidsdoelen

In 2021 hebben we de slimme verkeerslichten (iVRI's) op straat uitgebreid. Ook hebben we het ICT-netwerk in kaart gebracht dat nodig is om alle technische systemen te laten werken. Zo kunnen we beter plannen welke toekomstige verbeteringen er nodig zijn. Dit alles draagt eraan bij dat het verkeer op straat in de toekomst slimmer kan worden beïnvloed.

Beoogd resultaat 2021

Status

Toelichting

Met het plaatsen van 30 nieuwe iVRI’s (toekomstbestendige verkeerslichten) maken we multimodale sturing en communicatie tussen voertuigen/ personen en verkeerslichten mogelijk.

Er zijn 22 VRI’s (Verkeersregelinstallaties) omgebouwd naar iVRI (intelligente verkeersregelinstallatie). Ook zijn er 18 automaten iVRI-ready gemaakt. Dit betekent dat de installatie technisch is geüpgraded. In 2022 kan dan de nieuwe techniek voor een iVRI worden toegevoegd. Doordat niet alle VRI's een iVRI zijn geworden, is er een onderschrijding van het budget.

Zorg dragen voor een stabiel, betrouwbaar en veilig ICT-netwerk om communicatie tussen voertuigen en verkeerslichten veilig mogelijk te maken.

Er is een overzicht gemaakt van alle onderdelen van ons ICT-netwerk dat gebruikt wordt voor de beïnvloeding van verkeer: een (ICT-)architectuurplaat.

Er is onderzocht met welke toekomstige ontwikkelingen onze ICT-architectuur rekening moet houden. De uitkomsten van dit onderzoek worden in 2022 gebruikt om het ICT-netwerk toekomstbestendig te maken.

Multimodale streefwaarden ten behoeve van doorstroming toetsen door de implementatie van de juiste monitoringstool (vervangen kwaliteitscentrale).

De ingebruikname van de kwaliteitscentrale vindt plaats in het eerste kwartaal van 2022. Pas dan kan het functioneren van de verkeerslichten op de nieuwe manier worden getoetst.  

Verminderen van files en verkeersopstoppingen door incidenten en knelpunten door de wegbeheerder er automatisch op te attenderen als deze ontstaan. Dit doen we door slim gebruik te maken van datastromen en applicaties.

De pilot met IOT (Internet Of Things)-toepassingen in slimme camera's is afgerond. Hiermee is gebleken dat we sneller ongelukken en stilgevallen voertuigen kunnen detecteren, zonder dat de privacy in het geding komt. In 2022 maken we de afweging of we meer van deze camera's gaan inzetten.

In Q2 2021 is een roadmap ontwikkeld om iDiensten te kunnen afnemen via het landelijke raamcontract.

De verkenning van de iDiensten is in 2021 uitgevoerd, en de roadmap met aanbevelingen is gereed.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 15:21:08 met de export van 05/24/2022 14:35:59