Programma 8. Economie

Het MKB geldt als het fundament van de Nederlandse economie. Het verdienvermogen van deze bedrijven is van groot belang. Meer inzetten op het verhogen van de productiviteit van het MKB heeft grote effecten voor het structurele groeivermogen van de economie. Ondernemers uit het MKB staan de komende jaren voor een aantal grote uitdagingen. Hoewel wij bovenal geloven in de zelfredzaamheid van ondernemers, willen wij het MKB ook steunen.

In 2021 was de coronacrisis nog in volle gang. We hebben economische effecten hiervan in beeld gebracht met een periodieke corona-monitor. Ook hebben we een aantal bedrijvenpanels uitgevoerd om zicht te krijgen en houden op de situatie. Deze kennis en inzichten zijn met gemeenten en andere relevante partners gedeeld. Vooral de bedrijven die direct geraakt werden door de lockdowns hadden het zwaar, bijvoorbeeld de horeca, detailhandel, sport en cultuur. Het aantal faillissementen bleef laag dankzij de ondersteunende maatregelen vanuit de Rijksoverheid. Aan de andere kant zagen we heel veel bedrijven juist sterk groeien. De werkloosheid bleef laag en de structurele tekorten aan personeel bleven bestaan. Daarom hebben we vooral doorgewerkt aan de aanpak voor structurele arbeidsmarktvraagstukken.

In 2021 is gewerkt aan het opzetten van een verbeterde diensteverlening aan mkb-ondernemers. Samen met de Kamer van Koophandel is een plan opgesteld om de dienstverlening vanuit de provincie, de KvK en de gemeenten op één digitale plek bij elkaar te brengen. Zo weten ondernemers beter waar ze terecht kunnen met hun vragen en worden ze sneller geholpen. Deze één-loket functie voor alle nationale en ook lokale en regionale regelingen voor ondernemers gaat in het eerste kwartaal van 2022 van start.

De succesvolle pilots over bedrijfsopvolging uit 2019 en 2020 hebben geleid tot een nieuw voorstel voor een structurelere aanpak. In september 2021 hebben PS een statenvoorstel Opvolging MKB(familie)bedrijven vastgesteld, waarbij een budget van € 500.000,- is vrijgemaakt voor de uitvoering. Deze zal begin 2022 van start gaan tegelijk met de opening van het MKB loket. Dat dit niet eind 2021 is gelukt verklaard de onderschrijding op subsidies.

Een verbeterd regionaal loket voor het MKB

Samen met de Kamer van Koophandel (KVK) en regionale partners hebben we stappen gezet om de dienstverlening voor MKB-ondernemers te versterken. De bedoeling is om alle provinciale dienstverlening aan ondernemers op één plaats onder te brengen. Vanwege de complexiteit en een zorgvuldige afstemming met regionale partners (onder andere gemeenten) is het niet gelukt het loket in 2021 te openen. In het eerste kwartaal van 2022 zal het ‘loket’ operationeel zijn. Naast de dienstverlening van de provincie en de KVK wordt ook de gemeentelijke dienstverlening opgenomen.

Concreet beleid voor het ondersteunen van het MKB in crisissituaties;

Wij hebben tot het najaar van 2021 het Ureca-loket, samen met onder andere de gemeente Utrecht, gefinancierd. Ondernemers die door de coronacrisis in financiële problemen zijn gekomen, hebben concreet advies gekregen en zijn waar nodig doorverwezen naar
experts. In 2021 heeft het URECA-loket 334 bedrijven ondersteund met hun acute vragen.

Concrete resultaatafspraken met de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht over het stimuleren van internationale handel;

De ROM heeft in 2021 de werkzaamheden overgenomen van Invest Utrecht. De ROM heeft zich onder andere gericht op internationale acquisitie (zie 8.2.2) en het stimuleren van de internationale handel. In 2021 heeft de ROM voor bedrijven in de regio informatiebijeenkomsten georganiseerd (meer dan 100 deelnemers). Daarnaast hebben ruim 70 bedrijfsbezoeken plaatsgevonden en hebben 55 mensen deelgenomen aan (digitale) handelsmissies. Op basis van onafhankelijk onderzoek blijkt dat bedrijven de bedrijfsbezoeken van de ROM positief ervaren.

Bedrijven zijn ondersteund bij de bewustwording van nut en mogelijkheden van circulaire bedrijfsvoering, bijvoorbeeld via initiatieven zoals CIRCO-tracks.

Vanuit het uitvoeringsprogramma Circulaire Samenleving 2021 – 2023 zijn 3 communicatieve projecten gestart. Deze zijn gericht op het bijdragen aan de bewustwording van nut en mogelijkheden van circulaire bedrijfsvoering én het organiseren van netwerkevents.
Een belangrijke volgende stap is om bedrijven de praktische tools en trainingen te bieden, waardoor zij hun producten, diensten en businessmodellen kunnen (her)ontwerpen om vervolgens circulair te ondernemen. Initiatieven als CIRCO-tracks geven hier invulling aan. Een Circo Track is een driedaagse workshop voor bedrijven waarin zij leren om hun lineaire bedrijfsmodel circulair te maken. Dat doen zij via de fasen initiate (inzicht krijgen in circulaire kansen), ideate (inzicht in circulaire proposities zoals product herontwerp of businessmodellen) en implement (afsluiten met een methode om het geleerde toe te passen).

In november 2021 heeft de gedeputeerde Economie ingestemd om hier een financiële bijdrage aan te leveren. Daarmee kunnen we in 2022 uitvoering geven aan dit initiatief.