We delen onze eigen ambities voor ontwikkelen en verbeteren van knooppunten en zetten ook vraagstukken
over dit thema op de relevante agenda’s. We vervullen daarbij de rol van kennismakelaar door regelmatig
overleg met de betrokken gemeenten en de regio te organiseren én informatie en onze kennis beschikbaar te
stellen.

In 2021 hebben we onder meer de projectwebsite en de GIS-knooppuntenmonitor gelanceerd. Onze zichtbaarheid is groter. Zowel in knooppuntprojecten als op landelijke podia zoals onze bijdrage aan het NVC-congres. In samenwerking met het CROW is een start gemaakt met het ontwikkelen van een provinciaal kennis-en netwerkprogramma wat in 2022 concreet gaat leiden tot twee bijeenkomsten. We hebben de bouwstenen voor de P+R Visie ontwikkeld. Deze P+R Visie is bedoeld om onze provinciale standpunt en inzet ten aanzien van P+R te bepalen in relatie tot verstedelijkingsopgaven en mobiliteitstransitie. En voor de gemeente Breukelen is er een onderzoeksrapportage opgeleverd over het betaald parkeren. Voor de gemeente Woerden is meegewerkt aan de stedenbouwkundige visie Poort van Woerden die inmiddels ook is vastgesteld in de gemeenteraad.

De organisatie rond relatiebeheer met de stakeholders (o.a. gemeenten, regio’s, NS en Prorail) is op orde

In diverse overlegorganen zijn wij actief en structureel aanwezig. Op Rijksniveau zijn we vanuit het Toekomstbeeld OV, onderdeel Ketens & Knopen gestart met de uitwerking van een Nationaal programma knooppunten. Regionaal werken we samen met gemeenten, NS en Prorail in verschillende OV knooppuntprojecten. Er is een structureel kwartaaloverleg met NS en ProRail.

De projectwebsite en de GIS-knooppuntenmonitor is live en wordt doorontwikkeld

De projectwebsite is gevuld en gelanceerd. Er is een GIS-knooppuntenmonitor die nog verder doorontwikkeld kan worden. In 2021 heeft geen upgrade van de monitor plaats gevonden. We verwachten dit in 2022 weer op te pakken.

Een strategische visie op P+R / Parkeren op afstand vastgesteld

De materie bleek complexer dan de onderzoeksopdracht die we oorspronkelijk hebben uitgevraagd en er bleek veel wisselwerking met andere trajecten, met name binnen U Ned. We hebben het in 2021 door het onderzoeksbureau opgeleverde product als tussenproduct/bouwsteen gemarkeerd voor een nog op te stellen integrale P+R-visie. Vaststelling Q2/Q3 2022.

Een uitgewerkt voorstel voor het al dan niet invoeren van betaald parkeren, en onder welke condities bij de nieuwe P+R-garage Breukelen die in 2022 wordt opgeleverd

De rapportage is in januari 2022 opgeleverd. Deze wordt momenteel afgestemd met het bouwteam voor de P+R-garage en uitgewerkt tot een integraal advies over betaald parkeren bij Breukelen.

Voorbereiding van een nieuwe knooppuntenschouw

Gelet op de beperkte vervoersvraag ten gevolge van de coronomaatregelen is ervoor gekozen om in 2021 geen knooppuntenschouw uit te voeren en de voorbereiding hiervan uit te stellen tot het voorjaar van 2022. Dit omdat we verwachtten dat er momenteel weinig veranderingen zijn in het aanbod van voorzieningen ten opzichte van 2020 en dat het gebruik hiervan door corona een vertekend beeld geeft. In 2022 willen wij wel weer een schouw uitvoeren.

Start met de opzet van een knooppuntbelevingsmonitor voor alle knooppunten zonder spoorwegovergang, in aanvulling op de jaarlijkse stationsbelevingsmonitor van NS/Prorail.

Vanwege capaciteitstekort is dit in 2021 niet opgepakt. We verwachten dit in 2022 wel te kunnen doen.

We stellen een onderzoeksvoorstel op voor de evaluatie en herijking van het uitvoeringsprogramma knooppunten in 2022. Het gaat dan vooral om het betrekken van de nieuwe locaties en mogelijke aanpassingen van doel en aanpak

We hebben eind 2021 een onderzoeksvoorstel opgesteld voor de evaluatie en herijking van het uitvoeringsprogramma knooppunten. Momenteel loopt de werving van een bureau voor de uitvoering van deze evaluatie.