Programma 4. Energietransitie

Toegang tot financiering en het financieel participeren in duurzame opwek is op dit moment niet voor iedereen beschikbaar. Ook betaalbaarheid van de energierekening is voor velen een uitdaging. Om er aan bij te dragen dat iedereen, ongeacht financiële situatie, mee kan doen met de energietransitie, hebben we de aanpak inclusieve energietransitie (AIE) ontwikkeld die in 2021 ‘op stoom’ is gekomen. We hebben nieuwe concepten getest in de praktijk en de geleerde lessen worden ingezet voor opschaling of replicatie in de provincie en daarbuiten. De AIE is integraal onderdeel van het programma energietransitie. Dit betekent dat projecten die zijn ondersteund vanuit de AIE ook bijdragen aan de beleidsdoelen 4.1 (besparen) en 4.2 (hernieuwbare opwek). In de Uitvoeringsverordening Subsidies Energietransitie (USET) zijn vanaf medio 2021 de mogelijkheden voor ondersteuning van inclusieve projecten verruimd.

Versterken van het ontwikkel- en financieringsnetwerk voor collectieve en inclusieve energietransitie aanpak, waardoor meer financieringsoplossingen kunnen worden aangeboden.

De praktijk leert dat Rijksbeleid aangepast moet worden, om een aantal barrières te slechten: Rijksregelingen ter ondersteuning van de warmtetransitie zijn vaak overschreven, waardoor subsidieaanvragen van gemeenten niet gehonoreerd kunnen worden. Dit leidt tot vertraging van wijkaanpakken en (te) hoge financieringskosten bij beschikbare financiële instrumenten. Innovatieve instrumenten stuiten regelmatig op bestaande wet- en regelgeving. In 2021 hebben we actief gewerkt aan het identificeren en slechten van deze barrières, zoals bij gebouwgebonden financiering. Naast het ondersteunen van de voorlopers hebben we de opgedane kennis breed gedeeld zodat goede voorbeelden navolging krijgen.

Financiering van een tweede pilot gebouw gebonden financiering samen met een gemeente.

De huidige wet- en regelgeving staat opschaling van gebouwgebonden financiering in de weg. Daarom hebben we enerzijds verkend wat de (on)mogelijkheden zijn voor gebouwgebonden bekostiging binnen bestaande juridische kaders, en proberen we anderzijds ontwikkelingen op rijksniveau aan te jagen. Naast ondersteuning van de pilot met een gebouwgebonden verduurzamingsdienst in Amersfoort, hebben we in 2021 uitvoerig de juridische en financiële risico's van verduurzaming van woningen via de gemeentelijke verduurzamingsregeling laten onderzoeken, zoals wordt gebruikt in Wijk bij Duurstede. Uit het onderzoek zijn een aantal knelpunten naar voren gekomen waarover we in gesprek zijn met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Starten met een sociaal inclusief versnellingsprogramma samen met onze stakeholders.

De opties voor deelname aan opwekprojecten zijn gering voor huishoudens met een smalle beurs omdat het investeringsbedrag (te) hoog ligt. Daarom zijn we gestart met een Community of Practice (CoP) rondom inclusieve opwek om al doende te leren over het betrekken van huishoudens met lagere inkomens bij grootschalige collectieve opwekprojecten. Door in de praktijk te experimenteren en financiële constructies uit te werken maken we het voor energiecoöperaties makkelijker om huishoudens met een smalle beurs te betrekken bij opwek projecten. De kennis hierover wordt gedeeld op de energiewerkplaats en in (online) bijeenkomsten.