10.4 De beheersing van de organisatie door het management en het bestuur is optimaal.

Meerjarendoelen

In 2021 zijn kijkend naar het risicomanagement, taken en daarnaast rollen en verantwoordelijkheden diverse stappen gezet. Zo is het afgelopen jaar ingezet op het aantrekkelijk maken van Risicogestuurd werken en het aanwakkeren van het leerplezier. Niet het leren zelf stond centraal, maar de prestatie die het gevolg is van het leren. Dat betekent geen groots en meeslepend cursusaanbod voor het individu, maar een traject "on the job" met maatwerk per (project)team. Het belangrijkste onderdeel van de in samenwerking met de Utrecht Academie ontwikkelde training is een praktische risico-inventarisatie. We leren hierbij de DOD-vragen te hanteren:
1. Wat is je Doel, 2.Wat is Onzeker? en 3. Wat ga je daaraan Doen?. Het Risicogestuurd werken wordt zodoende onderdeel van het 'normale werk'. De training was aan het eind van het jaar gereed en is twee keer gegeven. Daarnaast zijn er risicosessies geweest waar het nieuwe gedachtegoed in is meegenomen. In 2021  is de frauderisico-analyse in 2021 geactualiseerd en besproken met het Concern Managementteam en het college van Gedeputeerde Staten. Vanuit de beroepsgroep van accountants (NBA) neemt de aandacht voor fraude toe. In lijn met de aanbeveling vanuit de commissie BBV om interne fraudes te rapporteren in de paragraaf bedrijfsvoering kan gemeld worden dat intern bij het verantwoordelijk management en in het bijzonder bij de proceseigenaren van processen met een frauderisico is nagevraagd of er fraudes zijn geconstateerd. Dit was het afgelopen jaar niet het geval, waarbij voor fraude de gangbare definitie ‘een opzettelijke handeling door een of meer leden van het management, met governance belaste personen, werknemers of derden, waarbij gebruik wordt gemaakt van misleiding teneinde een onrechtmatig of onwettig voordeel te verkrijgen’ is gehanteerd.

Bij een controle op een subsidieaanvraag door Rijksdienst voor ondernemend Nederland (RVO) op een aanvraag voor een subsidie in het kader van de POP3-regeling van de provincie is geconstateerd dat er ten aanzien van deze aanvraag een vermoeden van fraude kan worden gevestigd. De subsidie is op nul euro vastgesteld en provincie heeft, in lijn met vigerend beleid, aangifte gedaan.

In het najaar is gekeken naar de samenwerking binnen de keten van control en dan met name naar die van de financieel adviseurs, financieel controllers en business controllers. Met de verkregen inzichten kunnen we verdere stappen maken in het verbeteren van de samenwerking.

Met betrekking tot diverse onderzoeken kan het volgende worden gezegd. In 2021 had de eenheid Concerncontrol veertien onderzoeken onderhanden, waaronder het 217a onderzoek naar het strategisch vermogen van de provincie en het assessment informatiebeveiliging. De uitkomsten van het 217a onderzoek dragen bij aan het versterken van het strategisch vermogen van de organisatie en worden gepubliceerd in 2022. Hieruit blijkt dat de uitvoering van het 217a onderzoek wat is vertraagd. De resultaten van het assessment informatiebeveiliging worden gebruikt voor het versterken van de informatiebeveiliging en komen in de 1e helft van 2022 beschikbaar. Verder is bij een aantal onderzoeken ervoor gekozen om zelf te onderzoeken en minder in te huren.

Als laatste rapporteren we tweemaal per jaar in de begroting en de jaarrekening over de voortgang van de afhandeling van acties die zijn opgenomen in het actiemanagement. Dit is ook zo in 2021. In het actiemanagement zijn aanbevelingen vanuit diverse rapporten opgenomen, waaronder die van de Randstedelijke Rekenkamer en accountantsrapporten. Zie voor het overzicht de in de bijlage bij de jaarrekening opgenomen rapportage actiemanagement.