Programma 4. Energietransitie

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat de er voldoende laadinfrastructuur moet zijn om elektrisch vervoer te faciliteren. Daarvoor is een nationale agenda laadinfrastructuur (NAL) opgesteld met ambities en acties die ervoor gaan zorgen dat iedereen straks altijd en overal, makkelijk en slim kan laden. Ook in 2021 hebben wij samengewerkt met de provincies Noord-Holland en Flevoland in de NAL regio Noordwest (MRA-E) en heeft de MRA-E gemeenten ondersteund bij de uitrol van de laadinfrastructuur.

Afspraken voor uitbreiding van de  laadinfrastructuur volgens de Nationale Agenda Laadinfrstructuur (NAL) worden in MRA-E verband uitgevoerd.

MRA-E is volledig operationeel en heeft in 2021 intensief samengewerkt aan de ontwikkeling van de laadinfrastructuur met een groot aantal gemeenten in de provincie Utrecht. De samenwerking met gemeenten is gegroeid bij alle diensten die MRA-E aanbiedt. Het aantal publiek toegankelijke laadpunten in de provincie Utrecht is gegroeid van 7.253 op 1 januari tot 9.175 op 1 december 2021 (26%). Op jaarbasis wordt een stijging verwacht van circa 2100 laadpunten. Op basis van cijfers van voorgaande jaren werd een stijging voorzien van 2400 laadpunten. De telmethode vanuit de NAL is in de loop van het jaar veranderd, waardoor de trend en doelstellingen lager uit komen. Door de nieuwe telling is ook het aantal thuislaadpunten in beeld gekomen. Naar verwachting is dit in 2021 met circa 6000 laadpunten toegenomen tot 22.000 laadpunten. Het aantal auto’s per laadpunt is met 1,3 stekkerauto’s per laadpunt stabiel gebleven ten opzichte van 2019 en 2020.

5 gemeenten worden ondersteund bij het uitvoeren van hun vastgestelde visie laadinfra.

In 2021 zijn 6 gemeenten ondersteund bij het opstellen en uitvoeren van een laadvisie. Een laadvisie is een lange termijn visie waarin de kaders worden gesteld voor de groei van de laadinfrastructuur binnen een gemeente. Het betreft hier de gemeenten Eemnes, IJsselstein, Leusden, Renswoude, De Ronde Venen en Woerden. Daarnaast zijn 8 gemeenten ondersteund bij het maken van een laadkaart. Een laadkaart is een middellange termijndocument waarin concrete gebieden worden benoemd waar de komende periode groei van de laadinfra wordt verwacht. Hierdoor kunnen al vooraf verkeersbesluiten worden genomen zodat de daadwerkelijke aanvraag te zijner tijd, snel gerealiseerd kan worden.

Onderzoek afgerond naar mogelijkheden voor versneld elektrificeren van mobiliteit in de provincie Utrecht.

In september is een breed onderzoek afgerond naar de mogelijkheden om elektrisch vervoer te stimuleren. De uitkomsten worden in het kader van het RMP (Regionaal Mobiliteitsprogramma) samen met gemeenten uitgewerkt.

We zijn ook nauw betrokken bij innovatieve ontwikkelingen rondom bi-directioneel laden. Door toepassing hiervan kunnen meer laadpunten op het elektriciteitsnet worden gerealiseerd en kan ook meer duurzame energie (bijvoorbeeld zon op dak) in de gebouwde omgeving worden aangesloten op het netwerk.