Programma 4. Energietransitie

In 2021 hebben wij een overzicht gemaakt met belemmeringen voor de energietransitie. Op basis hiervan hebben wij via IPO en ook zelf lobbyactiviteiten uitgevoerd. Deze activiteiten waren vooral gericht op betere afstemming van wet- en regelgeving op de energietransitie in Utrecht.

Public affairs activiteiten op het gebied van besparen, verduurzamen en groen herstel uit de agenda’s voor Europa en Nederland, worden volgens plan uitgevoerd

In IPO verband zijn position papers opgesteld ter voorbereiding van debatten in de Tweede Kamer: 20210702_position-paper-klimaat-vng-ipo-uvw-notaoverleg-7-juli-2021.pdf en https://www.ipo.nl/media/tqpjrb1f/postion-paper-ipo-vng-uvw-cd-klimaat-en-energie-17-november-2021-29.pdf.

Ook zijn voor een aantal knelpunten aanvullende acties ondernomen. Zo is er bij de Tweede Kamer aandacht gevraagd voor de regionale spreiding bij toekenning van projecten in de proeftuinregeling aardgasvrij (PAW). Ook is er bij de Tweede Kamer aandacht gevraagd voor de knelpunten rondom het terugleveren van energie, als gevolg van de netcongestie die op 12 oktober 2021 is afgekondigd door netbeheerder TenneT.

Op het thema gebouwgebonden bekostiging hebben we ingezet op versnelling van de ontwikkeling van (beter) passende wet- en regelgeving. Zie ook onder 4.3.3.

Belemmeringen zijn in beeld gebracht i.s.m. gemeenten, energiecoöperaties, bedrijven en andere partners.

De belemmeringen voor de energietransitie zijn in beeld gebracht. De afstemming met partners is gestart.

Samen met andere provincies zijn afspraken gemaakt met een nieuw kabinet om belemmeringen die worden gesignaleerd voor het nakomen van de afspraken uit het klimaatakkoord, weg te nemen.

In december 2021 is het coalitieakkoord gepresenteerd. Het nieuwe kabinet is begin 2022 geïnstalleerd. Daardoor konden in 2021 nog geen afspraken met een nieuw kabinet worden gemaakt. Wel is het thema energie onderdeel van de gezamenlijke propositie Krachtig Groen Herstel die IPO samen met VNG en de UvW heeft opgesteld als aanbod van de decentrale overheden aan het nieuwe kabinet. In samenwerking met andere provincies wordt in IPO verband begin 2022 gestart met het maken van afspraken met het nieuwe kabinet.