Hoofdstuk 3: Paragrafen

3.4 Financiering

In deze paragraaf gaan we in op onze treasuryfunctie. Treasury staat voor het beheren van het geld van de provincie Utrecht. In 2021 is er geen kaderstelling vastgesteld. In november en december 2020 heeft PS tenslotte het Treasurystatuut 2021-2024 en de Treasurystrategie geactualiseerd en vastgesteld.

In 2021 is er wel een enquête afgenomen over de Nota financieringsbeleid die in 2020 is opgesteld.
Bij het behandelen van de Nota financieringsbeleid is namelijk in het Statenbesluit opgenomen dat de Nota binnen een jaar geëvalueerd moest worden.
Om hieraan invulling te geven, is in de zomer van 2021 een enquête uitgevoerd onder personen die betrokken waren bij het opstellen van de Nota en ook collega’s die vanuit het werkveld met de Nota van doen hebben.
De resultaten van de evaluatie hebben geleid tot beperkte aanpassingen binnen de vastgestelde kaders, in het bijzonder gericht op verbetering van rol- en procesduidelijkheid en training. Deze worden in 2022 geïmplementeerd. Het kader zelf wordt niet aangepast.

We lichten de hoofdlijnen toe in deze paragraaf. We geven in deze paragraaf ook een toelichting op:

• Het afgeven van garanties aan 15 organisaties voor in totaal € 19,5 mln.;
  • Door ons verstrekte leningen aan 7 (geclusterde) organisaties voor in totaal € 4,7 mln.;
  • Ontwikkelingen bij vier revolverende fondsen;
  • Hoe onze liquiditeit zich heeft ontwikkeld in 2021.

Wettelijk kader treasuryfunctie
Het wettelijke kader van de treasuryfunctie wordt bepaald door de Wet Financiering decentrale overheden (wet Fido). Belangrijk uitgangspunt van deze wet is dat voorzichtig omgegaan moet worden met publieke middelen. Om dit te bereiken moeten wij voldoen aan een aantal normen zoals de kasgeldlimiet en de renterisiconorm.
In het treasurystatuut 2021-2024 de uitgangspunten voor treasury opgenomen:

1. Treasury voert haar taken prudent uit met inachtneming van de interne en externe kaders;
  2. Treasury voert haar activiteiten uitsluitend uit voor de uitoefening van de publieke taak door de provincie Utrecht.

De doelstellingen voor treasury zijn:
Operationele en tactische doelstellingen:

1. Het verzekeren van een duurzame toegang tot financiële markten tegen zo gunstig mogelijke condities;
  2. Het tijdig aantrekken van voldoende financieringsmiddelen om het in de jaarlijkse begroting vastgestelde beleid te kunnen uitvoeren (beschikbaarheid);
  3. Het optimaliseren van kosten van financiering en opbrengsten op de verstrekte leningen;
  4. Het zorgdragen voor kosteneffectief, efficiënt en betrouwbaar betalingsverkeer;
  5. Toezien op een correcte vastlegging van de treasury transacties in de verslaglegging.

Strategische doelstellingen:

1. Het identificeren, analyseren en beheersen van risico’s die de financiële positie en (rente)resultaten zouden kunnen aantasten;
  2. Het bewaken van de ontwikkeling van de (netto) schuldpositie, inclusief proactief advisering als de grenzen van kasgeldlimiet bij kortlopende leningen en renterisiconorm bij langlopende leningen dreigen te worden overschreden;
  3. Signaleren en adviseren als er sprake is van strijdigheid van besluitvorming (of beleid) met (nieuwe) regelgeving, gerelateerd aan treasury.

Binnen de financiële functie van ons is het van belang het onderscheid te herkennen tussen de treasury- en de controlfunctie. Treasury zorgt voor de beschikbaarheid van geldmiddelen. De controlfunctie is juist belast met het toezicht en de bewaking van de aanwending ervan. Vanuit deze rollen is de focus van de controlfunctie dan ook gericht op de baten en lasten en die van treasury op de feitelijke in- en uitgaande kas- en financieringsstromen.

Voor het bepalen van de daadwerkelijke financiering zal niet de begroting als leidraad worden gebruikt, maar zal er worden gekeken naar de treasuryrapportages die elk kwartaal worden opgesteld.

In de treasuryrapportage heeft de treasurer de vrijheid een liquiditeitsprognose op te stellen die niet gebonden is aan wetgeving en andere rapportages. Hierdoor kan een weergave van de werkelijke kasstromen worden benaderd. In deze rapportage wordt de actuele stand van de liquide middelen ingevuld, in combinatie met de laatste planningsinzichten rondom uitgaven, financieringen, investeringen en geldontvangsten. Dit leidt per kwartaal tot een actuele weergave van de huidige en verwachtte positie.

Wanneer er in de treasuryrapportage een financieringsbehoefte voor het aankomende kwartaal wordt gesignaleerd zal de treasurer een offerte uitvragen bij minimaal twee (sector) banken. Hierbij is de treasury strategie leidend. Vervolgens zal het meest gunstige tarief worden geselecteerd en zal de financiering bij de betreffende bank worden aangetrokken.