Hoofdstuk 3: Paragrafen

3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Benodigd weerstandsvermogen
Er zijn vanuit de inventarisatie van risico’s in totaal 229 risico's geïdentificeerd en opgenomen in het risicomanagementsysteem van de provincie. Het totaalbedrag waarover de provincie risico loopt (momentopname) bedraagt € 143,6 miljoen. Het is echter niet waarschijnlijk dat alle opgenomen risico’s zich tegelijkertijd voordoen.

In de onderstaande tabel zijn de uitkomsten van de Monte Carlo-simulatie bij verschillende zekerheidsniveaus berekend met daarnaast het benodigde weerstandsvermogen.

Met een zekerheid van 90% is een benodigd weerstandsvermogen van € 24,2 miljoen voldoende om de risico’s op te vangen.

Percentage zekerheid

Benodigd weerstandsvermogen

€ 4,8 mln.

€ 5,5 mln.

€ 7,4 mln.

€ 10,7 mln.

€ 17,8 mln.

€ 19,7 mln.

€ 24,2 mln.

€ 27,5 mln.

Beschikbare weerstandscapaciteit
De weerstandscapaciteit is het vermogen van de provincie om de risico’s die zich voordoen op te vangen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen incidentele en structurele weerstandscapaciteit. De incidentele weerstandscapaciteit is het bedrag dat de provincie eenmalig beschikbaar heeft om te gebruiken voor het opvangen van risico’s, zonder dat hiervoor beleid hoeft te worden gewijzigd. De structurele weerstandscapaciteit is het bedrag dat de provincie jaarlijks kan gebruiken voor het opvangen van risico’s, zonder inhoudelijke beleidswijzigingen. Het doorvoeren van bezuinigingen behoort op zich ook tot de structurele weerstandscapaciteit. Een structurele bezuiniging is alleen mogelijk na een inhoudelijke beleidswijziging.

In de onderstaande tabel zijn de bedragen van de geprognosticeerde saldireserve en reserve Weerstandsvermogen weergegeven aan het einde van 2021 (x € 1 miljoen).

Incidentele weerstandscapaciteit

Structurele weerstandscapaciteit

Saldireserve

€ 156,5 mln.

Reserve Weerstandsvermogen

€ 45,0 mln.

Verhogen opcenten MRB

€ 75,4 mln.

€ 201,5 mln.

€ 75,4 mln.

Structurele weerstandscapaciteit
Jaarlijks kan de provincie Utrecht de opcenten op de motorrijtuigenbelasting verhogen. Het maximaal toegestane aantal te heffen opcenten wordt jaarlijks vastgesteld door het Rijk. Het huidige maximum bedraagt ten hoogste 116,8 opcenten voor 2021. De provincie heeft in het jaar 2021 74,9 opcenten opgelegd. De onbenutte belastingcapaciteit bedraagt hierdoor in 2021 1,9 opcenten. Eén opcent correspondeert naar de raming van het Ministerie van BZK in de September-circulaire van 2021 met een jaarlijkse opbrengst van € 1,8 miljoen. Op dit moment bedraagt de onbenutte belastingcapaciteit dus € 75,4 miljoen structureel.