3.8 Projecten

3.8.2 Uithoflijn

Gedurende de looptijd van het project is inzicht gegeven in de voortgang aan de hand van de rapportages Werkend Tram Vervoersysteem (WTVS). In het einddossier van de Uithoflijn is een hoofdstuk opgenomen met de financiële verantwoording van het project. Dit einddossier is tevens de eindrapportage voor het Werkend Tramvervoerssysteem Uithoflijn, een afsluiting en samenvatting van de reeks met kwartaal- en halfjaarrapportages die jaarlijks is verstrekt.

In het einddossier (december 2020) is gerapporteerd dat met een positief saldo op zowel het projectdeel Materieel (€ 16,4 miljoen) als op het gezamenlijke projectdeel Werkend Tramvervoersysteem (WTVS) (€ 7,9 miljoen) is afgesloten. Dit was voor afronding van de nog 3 af te hechten punten en voor definitieve verrekening met de gemeente. Met nu dat ook te hebben gedaan kan worden geconcludeerd dat het resultaat van het project € 3,0 miljoen gunstiger is geworden dan is gerapporteerd in december 2020. Het projectdeel Materieel noteert een resultaat van € 16,5 miljoen en het projectdeel Werkend Tramvervoersysteem (WTVS) noteert € 10,8 miljoen.

De definitieve Rijksbijdrage is op € 113,4 mln. vastgesteld, € 1,3 mln. hoger dan opgenomen in de voorlopig eindafrekening. Door alle positieve bijstelling is de eindfactuur aan de gemeente Utrecht ook verlaagd van € 9,6 mln. naar € 8,6 mln.