Programma 4. Energietransitie

In 2021 hebben we participatie van inwoners in de energietransitie verder gestimuleerd en gefaciliteerd. Hiervoor is een ondersteuningsstructuur voor lokale energie-initiatieven, waaronder energiecoöperaties, opgezet. De ondersteuning is geboden vanuit de samenwerking met koepelcoöperatie Energie van Utrecht en de Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU). Daarnaast hebben gemeenten ondersteuning gekregen bij het vormgeven van participatie, waaronder het inzetten van experts (juridisch, financieel), visualisatietools en middelen voor het vormgeven van participatieprocessen via de Uitvoeringsverordening Subsidies Energietransitie (USET).

Samenwerkingsverbanden zoals energiecoöperaties worden ondersteund in kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling

Via de USET hebben we 18 energiecoöperaties ondersteuning geboden. Daarnaast heeft koepelcoöperatie Energie van Utrecht ondersteuning gehad bij het opzetten van de organisatie en zijn inmiddels ruim 20 lokale energiecoöperaties lid geworden. Verder konden energie-initiatieven dankzij onze steun terecht voor basisondersteuning bij het Servicepunt Energie Lokaal van de NMU.

Energiecoöperaties worden door een fonds van het Rijk en Provincies, financieel ondersteund bij de ontwikkeling van duurzame opwek projecten

In 2021 is het Ontwikkelfonds voor energiecoöperaties van start gegaan. De provincie Utrecht is één van de 4 provincies waar het fonds als eerste ingezet kan worden voor de ontwikkeling van coöperatieve energieprojecten. In de loop van 2021 zijn de eerste aanvragen van Utrechtse coöperaties binnengekomen en de eerste 3 gehonoreerd.

Het Utrechts projectenbureau van en voor de energiecoöperaties ondersteunt energiecoöperaties bij de realisatie van duurzame opwekprojecten.

Energie van Utrecht is eind 2020 opgericht en heeft in 2021 de eerste duurzame energieprojecten ondersteuning kunnen bieden bij de realisatie. Met onze steun is een pool van projectleiders opgeleid en zij staan klaar om lokale energiecoöperaties verder te helpen. De realisatie van grootschalige projecten moet echter nog wel echt op gang gaan komen de komende jaren.

Gemeenten zijn geadviseerd over de mogelijkheden om op inclusieve wijze invulling te geven aan 50% eigendom bij inwoners

We hebben in 2021 een groot aantal gemeenten geadviseerd over participatie, waaronder het inzetten van visualisatietools, en lokaal eigendom. Hiervoor zijn twee uitwisselingssessies georganiseerd waar 13 gemeenten aan deel hebben genomen. Verder hebben 7 gemeenten gebruik gemaakt van juridisch advies om participatie en lokaal eigendom goed te verankeren in beleidskaders. Ook hebben 2 gemeenten gebruik gemaakt van subsidie (USET) om lokale participatietrajecten vorm te geven.