Programma 8. Economie

De Utrecht Talent Alliantie is van start gegaan

In 2020 is een regionaal plan voor een sterkere arbeidsmarkt opgesteld. Dit plan is in juni 2021 door de Provinciale Staten goedgekeurd. De uitvoering van de agenda wordt gedaan door een samenwerking van werkgevers, onderwijsinstellingen en overheidspartijen. Deze samenwerking heet de Utrecht Talent Alliantie (UTA).
De UTA heeft drie doelen gesteld:
- zorgen dat mensen makkelijk kunnen overstappen naar andere toekomstgerichte beroepen waar structureel veel vacatures voor zijn;
- zorgen dat mensen zich tijdens hun hele loopbaan blijven ontwikkelen en nieuwe vaardigheden opdoen;
- zorgen dat werkende mensen in ieder geval om kunnen gaan met (eenvoudige) digitale systemen.

De eerste nieuwe projecten zijn al gestart
In het laatste kwartaal van 2021 is het platform MaakJeStap gelanceerd. Een digitaal platform voor alle inwoners van Utrecht, die willen bekijken of het interessant is om een opleiding, training of cursus te volgen. Op het platform hebben alle mbo’s en hbo’s in de provincie Utrecht hun opleidingen bij elkaar gezet voor mensen die al aan het werk zijn. Ook wordt op de website uitgelegd hoe de kosten voor een opleiding betaald kunnen worden. Dit is de eerste stap om mensen te helpen zich hun leven lang te ontwikkelen. Ook is er subsidie gegeven aan een aantal andere projecten, bijvoorbeeld aan de U-Tech Community, een samenwerking van werkgevers met ICT-beroepen. Met alle projecten samen willen we de arbeidsmarkt structureel verbeteren. De ontwikkelingen van de Utrecht Talent Alliantie zijn te volgen op www.utrechttalentalliantie.nl.

Het Servicepunt Techniek heeft 92 mensen aan een baan geholpen in de techniek
Met het Servicepunt Techniek is in 2020 het project De Techniek samen de crisis door gestart. Dit project was in eerste instantie bedoeld om mensen te behouden voor de techniek tijdens de coronacrisis. Maar al snel bleek dat de techniek minder hard werd getroffen en er weinig mensen hun technische baan opzegden. Toen is de aandacht gericht op vergroten van de instroom van nieuwe mensen in technische banen. In 2021 hebben 166 mensen gebruik gemaakt van coaching en/of vouchers (137 mensen) om over te stappen naar de technische sector. Hiervan hebben 92 mensen een nieuwe baan gevonden. Het aantal verstrekte vouchers lag lager dan wij vooraf (in 2020) inschatten (500), mede door de verschuiving van focus tijdens het project van behoud naar zij-instroom.

De techniekcentra uit de MKB-Deal hebben mooie resultaten geboekt
De MKB-Deal hebben we gesloten met het ministerie EZK en TechnoHUB, MAKE Center en Maker Space. De techniekcentra hebben in 2021 goede resultaten geboekt. TechnoHUB in Woerden heeft, ondanks een onzekere periode met schoolsluitingen, een goed eerste jaar achter de rug. Veel leerlingen, studenten en werkenden hebben bij TechnoHUB cursussen gevolgd. De deuren van het MAKE Center zijn in september 2021 officieel geopend. In dit centrum wordt gewerkt met de nieuwste technieken in de maakindustrie. In Mijdrecht, waar het MakerSpace huisvest, is de techniek-faciliteit vanaf begin 2022 in gebruik. Bij alle centra zijn onderwijsprogramma’s ontwikkeld over nieuwe technologische ontwikkelingen. En leerlingen, studenten en vakmensen hebben de beschikking over moderne opleidingsapparatuur.

De regionale Human Capital Agenda (HCA) is uitgevoerd en de beoogde doelstellingen zijn gerealiseerd.

De agenda is in 2020 opgesteld en in 2021 voorgelegd aan Provinciale Staten. Deze is goedgekeurd. We zijn inmiddels samen met andere overheden, onderwijsinstellingen en werkgevers in de regio gestart met de uitvoering. Deze samenwerking heet de Utrecht Talent Alliantie. De agenda loopt tot 2027. De eerste resultaten zijn al geboekt. De doelstellingen worden gerealiseerd over een periode van 2021 tot 2027.

We hebben met vouchers en coaching mensen geholpen bij het om-, bij- en herscholen naar toekomstbestendige sectoren

Binnen het project De techniek samen de crisis door hebben 137 mensen een voucher gekregen om zich te oriënteren op een technisch beroep of om een opleiding te volgen in de techniek. Daardoor hebben 92 mensen een baan gevonden in de techniek. Dit project is opgezet met het Servicepunt Techniek en de Technologieraad Regio Utrecht.

Individuele gemeenten zijn ondersteund bij onderwijs-arbeidsmarktvraagstukken

In 2021 hebben wij de wethouders uit de regio Utrecht uitgenodigd voor twee bijeenkomsten om hen te informeren over de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Zij hebben de mogelijkheid gekregen om onderwijsarbeidsmarkt-vraagstukken te benoemen. Met de samenwerkende partijen van de UTA hebben we hun vraagstukken proberen op te lossen.

De afstemming in de regio voor onderwijs-arbeidsmarkt is verbeterd

Voor de uitvoering van de agenda van de UTA is een supportteam ingericht. Daarin zitten 19 vertegenwoordigers vanuit de onderwijsinstellingen, overheden, werkgevers, UWV en ROM. Regelmatig stemmen we activiteiten van de UTA af met werkgever- en werknemersvertegenwoordigers in de regio. De stuurgroep UTA bestaat uit bestuurders van dezelfde organisaties. De stuurgroep controleert of de doelen van de UTA behaald worden. We hebben in 2021 een regionale coördinator aangenomen die in gesprek gaat met werkgevers en andere partijen over nieuwe aanpakken en methoden.