Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

In de uitvoeringsagenda schone lucht zijn diverse activiteiten voor mobiliteit opgenomen. Deze zijn belegd binnen de diverse uitvoeringsprogramma’s voor mobiliteit. De update van de uitvoeringsagenda schone lucht voor het onderdeel mobiliteit is in 2021 uitgewerkt in het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP).

Uitwerking onderdeel mobiliteit in de update van de uitvoeringsagenda schone lucht.

De herijking van de Regionale uitvoeringsagenda gezonde lucht heeft in 2021 plaatsgevonden in afstemming met de regio. Deze zal naar verwachting met enige vertraging in het eerste kwartaal van 2022 worden geagendeerd in GS voor vaststelling.

In de herijking wordt aangegeven dat het proces van het RMP leidend is wat betreft het onderdeel mobiliteit. De focus van het RMP ligt op CO2-reductie, maar wij laten het belang van gezonde lucht hierin doorklinken. Veel maatregelen die tot CO2 reductie leiden, dragen bij aan schone lucht. Het RMP-proces is leidend. Wij brengen gedurende dit proces in beeld waar we vanuit de uitvoeringsagenda Gezonde Lucht kunnen bijdragen.