Programma 9. Bestuur

In 2021 heeft de Provincie een Klimaatmonitor gebouwd waarin de huidige en historische uitstoot van broeikasgassen per sector in kaart zijn gebracht. Dit biedt de organisatie relevante data om beleidskeuzes te maken. Alle broeikasgassen worden in de monitor omgerekend in CO2. Alle uitstoot die hierbij wordt gemeten is daarom net als in het landelijke Klimaatakkoord uitgedrukt in CO2-equivalenten.  In het vierde kwartaal van 2021 is conform planning de monitor opgeleverd en daarmee zijn de eerste inzichten beschikbaar. In 2022 completeren we de monitor en breiden hem stapsgewijs uit.
Ook is eind 2021 heteindrapport Preliminary Climate Solutions Assessment (december 2021) van Drawdown Europe Research Association (DERA) opgeleverd. Dit Drawdown-rapport omschrijft welke sectoren (Industrie, Landbouw & Landgebruik, Elektriciteit, Gebouwde omgeving, Mobiliteit) op welke manier bijdragen aan klimaatimpact en wat het potentieel is van verschillende Drawdown-oplossingen om de broeikasgasemissies te reduceren. In het Drawdownrapport zijn 19 kansrijke oplossingen voor de Provincie Utrecht beschreven. Deze oplossingen past de provincie nu al grotendeels toe en worden dan ook in 2022 in de Klimaatmonitor verwerkt. Het inzicht in het reductiepotentieel dat het Drawdownrapport geeft, in combinatie met het beeld dat we nu hebben op CO2-uitstoot, maakt dat er nu een waardevolle basis is van waaruit de Provincie vervolgacties op het gebied van CO2-reductie kan formuleren.

Er is een eerste monitoringsrapportage opgeleverd

De monitor brengt de huidige en historische stand van de CO2-reductie in beeld. De monitor is gereed en opgeleverd