Programma 9. Bestuur

In 2021 stelden Gedeputeerde Staten het Beleidskader Interbestuurlijk Toezicht (IBT) 2021-2024 vast, waarin beschreven staat hoe het toezicht op de Utrechtse gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen de komende jaren binnen de provincie Utrecht wordt uitgevoerd. Dit beleidskader sluit aan op een aantal punten uit het landelijke Actieplan Toekomst van het (interbestuurlijk) Toezicht (ATT), zoals: meer uniformiteit in het toezicht, in dialoog zijn met de toezichtontvangers en thematische onderzoeken naast het reguliere systematische toezicht. Samen met dit nieuwe beleidskader vernieuwden wij de IBT-webpagina en stelden wij procesbeschrijvingen op voor de verschillende IBT-domeinen.
In het kader van dit streven naar meer uniformiteit van het IBT, leverden we ook dit jaar inbreng via verschillende landelijke werksessies (waaronder die over het IBT Erfgoed naar aanleiding van het Rapport ‘Een lappendeken. Zicht op toezicht door provincies’).

Thema-onderzoeken op de verschillende toezichtgebieden (in elk geval omgevingsrecht en informatiebeheer) zijn voorbereid en uitgevoerd

Op het IBT-domein omgevingsrecht troffen wij, in afstemming met de toezichtontvangers, voorbereidingen voor het themaonderzoek constructieve veiligheid. Daarnaast is getoetst of de aanbevelingen uit het rapport brandveiligheid in zorginstellingen (thema-onderzoek afgerond in 2020) worden opgevolgd. Op verzoek van BZK  voerden wij in 2021 het (beknopte) themaonderzoek brandgevaarlijke gevels uit.
Vanuit financieel toezicht zijn (als onderdeel van het Programma Sterk Utrechts Bestuur) bij de gemeenten Lopik, Montfoort, Utrechtse Heuvelrug en Woudenberg financiële scans uitgevoerd. Met deze scans, die plaats vonden in de eerste helft van 2021, beogen we de gemeenten te ondersteunen en bij te dragen aan hun (financiële) slagvaardigheid.

Op het domein IBT-informatiebeheer is geen themaonderzoek uitgevoerd. Dit komt door tijdelijk capaciteitsgebrek in het IBT-cluster.

Het (landelijk) Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader Gemeenschappelijke Regelingen is vastgesteld en ingevoerd

Het geplande (landelijk) Gemeenschappelijke (financieel) Toezichtkader Gemeenschappelijke Regelingen (GTK) is opgesteld en lag eind 2021 ter afstemming bij het ministerie van BZK. Naar verwachting wordt dit GTK in het eerste kwartaal van 2022 vastgesteld door de colleges van GS van alle provincies.

IBT-taak digitale toegankelijkheid overheid is ingevoerd

De  Wet digitale overheid (Wdo) is in 2021 niet in werking getreden, naar verwachting zal dit medio 2022 gebeuren. Dit is de reden dat deze IBT-taak in 2021 nog niet is ingevoerd. In het wetsvoorstel is een expliciete toezichtsopdracht voor GS opgenomen. In 2021 zijn er door de provincies en IPO gesprekken gevoerd met BZK over de gevolgen van deze Wdo voor onze toezichtrol en leverden we inbreng via een landelijke werkgroep. Op basis van de uitkomsten worden in 2022 eventueel de IBT-organisatie, inhoud en werkwijze van deze nieuwe IBT-taak voorbereid.