Programma 9. Bestuur

In 2021 zijn we actief de dialoog aangegaan. Dit sluit aan bij de gewenste stijl van besturen. Ook de werkbezoeken (door college, commissaris en provinciesecretaris) dragen bij aan netwerken en het opzoeken van de dialoog.

In 2021 hebben we het programma ‘Participatie voor en door de provincie Utrecht’ vastgesteld. Dit programma kent vier programmalijnen die handvatten bieden om de dialoog aan te gaan met inwoners, hen te betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid en aan te sluiten bij initiatieven uit de samenleving. Een van de programmalijnen betreft het opstellen van een participatievisie, leidraad en verordening. De visie en leidraad zijn in 2021 opgesteld. Met deze gedeelde visie, uitgewerkt in een praktische leidraad voor ambtenaren, wordt de participatie-aanpak binnen de provinciale organisatie meer eenduidig. De participatievisie wordt begin 2022 aan Provinciale Staten aangeboden ter besluitvorming.

Er hebben 15 tot 20 GS-werkbezoeken plaatsgevonden

In 2021 hebben er 13 werkbezoeken plaatsgevonden. Vanwege de coronapandemie hebben er iets minder werkbezoeken plaatsgevonden dan gepland. Een aantal werkbezoeken zijn uitgesteld en andere werkbezoeken zijn omgezet in digitale ontmoetingen. We zijn hierbij goed in contact met gemeenten en kijken vanuit hun behoefte wat zij met het werkbezoek willen. Er zijn zeven gemeenten en zes organisaties bezocht. In 2022 zetten we erop in om de opgelopen achterstand in te halen.

Er ligt een aanbod aan het nieuwe kabinet

Eind 2020 is in aanloop naar de vorming van een nieuw kabinet het Utrechts Aanbod gepresenteerd. In 2021 zijn er verschillende activiteiten ondernomen om dit Utrechts Aanbod onder de aandacht te brengen: digitaal ontbijt met kandidaat-Kamerleden, felicitaties (op)nieuw gekozen Tweede Kamerleden, Utrechts Terras in Den Haag voor politieke-bestuurlijke stakeholders, aanbieden Utrechts Aanbod aan de informateur, werkbezoeken met Haagse stakeholders en Individuele afspraken met Haagse stakeholders (waaronder met meerdere onderhandelaars). Mede dankzij deze ondernomen activiteiten zijn verschillende aanknopingspunten in het coalitieakkoord van kabinet Rutte IV terug te vinden waar we met het Utrechts Aanbod op kunnen aansluiten.

Er ligt een nieuwe participatieverordening

Het rijkswetsvoorstel ‘versterking participatie op decentraal niveau’ verplicht decentrale overheden tot het opstellen van een participatieverordening. Dit dient ter vervanging van de inspraakverordening. Het rijkswetsvoorstel is in afwachting van behandeling in de Tweede Kamer. Zodra het wetsvoorstel is behandeld door de Kamer, zal een participatieverordening worden opgesteld. De reeds opgestelde participatievisie biedt hier input voor.