Hoofdstuk 3: Paragrafen

3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ten opzichte van de Begroting 2022 hebben zich drie belangrijke veranderingen voorgedaan in het benodigd weerstandsvermogen.

Stijgers

• Stikstof

De stikstofproblematiek is actueel en heeft geleid tot het moeten bijstellen van planningen van projecten binnen mobiliteit en/of mitigerende maatregelen die hoge kosten met zich meebrengen. Dit is de reden dat het risico nu is opgenomen.

• Tegenvallende fondsrendementen ROM

In 2021 is het aandelenkapitaal van de provincie Utrecht in de ROM Regio Utrecht met €8 miljoen verhoogd en geactiveerd op de balans. Deze storting vormt de provinciale bijdrage in de vereiste regionale cofinanciering op het bedrag van €15,99 miljoen dat door het Ministerie EZK beschikbaar is gesteld voor de regio Utrecht. Het risico dat wij lopen is hierdoor eind 2021 verhoogd met € 2 miljoen naar € 4 miljoen. € 4 miljoen is weliswaar het maximale ingeschatte risico, het verwachtte risico is echter nihil.

Daler

• (OV-Projecten) Scopewijzigingen

Scopewijzigingen zijn beter geborgd doordat Verzoeken tot Wijzigingen (VtW's) conform het proces in het kwaliteitshandboek tijdig worden aangevraagd en door de opdrachtgever worden goedgekeurd. In geval van scopewijzigingen wordt de gehele impact op het project meegenomen, dat wil zeggen: Geld, Risico, Organisatie, Tijd en Kwaliteit (GROTIK). Daarom is dit risico gesloten.