In 2021 was in onderhoud:
Asset | Specificatie | Aantal |
---|---|---|
Verhardingen |
| Circa 700 km |
Kunstwerken |
| 302 stuk |
Groen |
| 4460000 m2 |
Wegmeubilair |
| 17000 stuk |
Verkeersmanagementsystemen |
| 107 stuk |
Openbare verlichting |
| 11500 stuk |
Wat hebben we bereikt
Het onderhoud van provinciale wegen bevat het onderhoud aan verharding, kunstwerken, wegmeubilair, verkeersregelinstallaties en verkeersmanagement, wegmeubilair, wegverlichting, riolering en groenbeheer.
De in 2021 geplande onderhoudswerkzaamheden (het dagelijks en variabel onderhoud- en verbetermaatregelen) aan assets zijn zoveel mogelijk integraal tijdens één onderhoudsmoment uitgevoerd. Dat heeft werkelijk geleid tot de verbetering van de kwaliteit van de wegen en heeft ook effectief geleid tot de verbetering van de doorstroming en de verkeersveiligheid.
Er zijn ook extra, ongeplande, werkzaamheden (berm verlagen en grootschalig aanpak van ernstige wateroverlast langs de N225) uitgevoerd.
De afgesproken kwaliteitsniveaus zijn als volgt:
- Bij de provinciale wegen voldoet 95% aan kwaliteitsniveau B, conform CROW-beheersystematiek
- Bij de verharding van de provinciale wegen voldoet 97% aan kwaliteit B volgens de CROW-beheersystematiek. Dit is een verbetering van 2 procentpunten ten opzichte van 2020.
- Bij de provinciale kunstwerken voldoet 100% aan tenminste conditieniveau 3 ("Norm NEN 2767-4").
Wat hebben we gedaan
Verharding
Conform het uitvoeringsplan 2021 zijn aan de volgende wegen onderhoudswerkzaamhedenuitgevoerd: N225, N228, N229 en de N412.
Op een aantal wegvakken (rotonde N226, N233, N402 en N414) zijn de geplande onderhoudswerkzaamheden niet uitgevoerd. Het grootste deel hiervan betreft het niet uitgevoerde onderhoud op de N402 (traject 88). Dit moest worden uitgesteld omdat er meer tijd nodig was voor de trajectstudie.
Er zijn ook extra, ongeplande, werkzaamheden (berm verlagen en grootschalig aanpak van ernstige wateroverlast langs de N225) uitgevoerd.
De geplande onderhoudswerkzaamheden aan de hemelwaterafvoer zijn voor 90% uitgevoerd. Hierbij is gericht onderhoud gepleegd aan kolken, putten en de tussenliggende leidingen op basis van inspectieresultaten uit 2020.
In 2021 is tussen Driebergen en Doorn de wateroverlast op de provinciale weg N225 aangepakt.
Er is gekozen voor de aanleg van een volledig nieuw infiltratieriool ter hoogte van hectometer 17.3 en tussen hectometer 17,5 en hectometer 17,6. Dit is voldoende om ook bij hevige regenbuien het water goed te kunnen bergen.
Daarnaast is er ter hoogte van de Boswijklaan een zestal kolken en drietal inspectieputten geplaatst die door middel van buizen verbonden zijn aan het gemeentelijk stelsel onder de Boswijklaan.
Wij hebben in 2021 een gecombineerde reiniging, inspectie en inventarisatie uitgevoerd aan 671 kolken en 244 putten en de tussenliggende leidingen. Hierbij is gekeken naar de huidige staat, de aanwezige risico’s en de mogelijke oplossingen. Deze putten en kolken bevinden zich in 45,75 kilometer provinciale wegen, parallelwegen en fietspaden.
Kunstwerken
Er zijn diverse geplande onderhoudswerkzaamheden aan beweegbare bruggen uitgevoerd. Aanpassingen aan bruggen ten behoeve van bediening op afstand zijn grotendeels uitgesteld door de problemen met de bediencentrale en de gewijzigde organisatiestructuur van Waternet.
- Er is een nieuwe damwandbeschoeiing geplaatst langs de N229 en hiervoor hebben we gebruik gemaakt van de vrijkomende planken uit de Eem. Dit betekent een volledig circulaire damwandbeschoeiing.
- De tweede fase van het opnieuw verzinken van bestaande geleidrail is uitgevoerd. Deze methode is aantoonbaar duurzaam en daarbij kostenneutraal ten opzicht van een nieuwe geleiderail.
- Vervangen van de Beverweerdsebrug. Het ontwerp en de berekeningen hiervoor zijn gereed. Men is begonnen met de vergunningaanvraag. Door de complexiteit van de aanvraag heeft deze vertraging opgelopen. De werkzaamheden op locatie zijn hierdoor uitgesteld tot na vergunningverlening. De werkelijke uitvoering gaat hierdoor in 2022 plaatsvinden.
- Er is een start gemaakt met het vervangen van de stootplaten van de duikerbrug in de N210. Dit betreft ongepland onderhoud. Diverse onderzoeken zijn uitgevoerd en herstelmaatregelen zijn ontworpen. Door onvoorziene lange levertijden van de nieuwe stootplaten, zijn de werkzaamheden op locatie uitgesteld naar 2022.
- Aan de vaste kunstwerken zijn op basis van inspectieresultaten diverse (kleine) onderhoudsmaatregelen uitgevoerd.
- De provincie Zuid-Holland heeft volgens de beheer- en onderhoudsovereenkomst, dagelijks- en variabel onderhoud uitgevoerd aan de beweegbare kunstwerken in het Merwedekanaal. Deze kunstwerken zijn eigendom van ons.
Groen
Het vast onderhoud aan het groen, zoals het maaien van bermen langs de provinciale wegen, het uitmaaien van sloten en het knippen van hagen, is periodiek uitgevoerd. Daarnaast zijn bermsloten gebaggerd.
Het vrijkomende gras is grotendeels verwerkt volgens de Bokashi-methode. Dit is een fermenteringsproces waarbij nagenoeg geen Co2 vrijkomt. Bij het groenonderhoud komt gemiddeld ruim 7.000 ton maaisel vrij, wat duurzaam wordt verwerkt.
Voor het bomenbestand (jaarlijks 1/3 deel direct langs onze wegen) is een veiligheidscontrole uitgevoerd en de bomen zijn onderhouden (snoei, vervanging en dergelijke).
Ook in 2021 ging extra aandacht uit naar de gevolgen van de essentak sterfte. We is een start gemaakt met een eerste fase van herplanting van afgestorven bosschages langs de N230.
In 2021 is wederom extra ingezet op het bestrijden en beheersen van de Japanse duizendknoop.
- Bij het ecologisch bermbeheer is zo veel mogelijk insectenvriendelijk gemaaid volgend de "Kleurkeur" methode. Hierbij wordt optimaal rekening gehouden met de balans tussen verkeersveiligheid en het welzijn van flora en fauna.
- Wij bestrijden jaarlijks de eikenprocessierups langs de wegen. In 2021 is preventief spuiten met het biologische middel "Xentari" eenmalig toegepast. Het preventief spuiten is alleen toegepast op risicolocaties zoals intensief bereden fietspaden, voetpaden nabij scholen en kinderdagverblijven, bushaltes en overige locaties waar veel mensen waar veel mensen buiten verblijven. Met deze werkwijze, teruggaan naar 1 keer preventief spuiten, is het aantal klachten acceptabel gebleven ten opzicht van de piekjaren 2019 en 2020.
Ook op overige plaatsen waar eikenbomen langs onze wegen staan, die mogelijk hinder kunnen veroorzaken, is controle op nestvorming uitgevoerd. Te denken valt hierbij aan de locaties waar niet gespoten mag worden, zoals waterwingebieden, of gebieden waar beschermde vlindersoorten voorkomen.
Wegmeubilair
Het areaal van wegmeubilair kent een zeer grote verscheidenheid. Het betreft onder andere ruim 3.700 hectometerborden, 17.000 verkeersborden, circa 200 abri’s en meer dan 1.200 bebakeningszuilen. Voor diverse onderdelen gelden evenzoveel normen waaraan het beheer moet voldoen, zoals de RVV1990, de BABW, CROW 323 en de NEN 2767. Door regelmatige inspectie, zelfs wekelijks, is het meubilair gecheckt op de staat van onderhoud. Als de veiligheid in het geding komt dan wordt hier direct actie op ondernomen.
De in 2021 geplande vast en variabele onderhoudsmaatregelen zijn grotendeels uitgevoerd.
Tevens is er op 2 locaties circa 150 meter houten hekwerk vervangen voor een op hout lijkend product. Dit product is gemaakt van 50% bermgras en 50% afgedankte kunststof tuinmeubelen.
Het resterende deel van de geplande vervanging van abri’s is niet uitgevoerd als gevolg van verschillende inzichten met de leverancier van de energievoorziening. De verwachting is dat in 2022 het project zal worden afgerond.
Verkeersinstallaties
De ruim 130 verkeersregel- en verkeersmanagementinstallaties spelen een belangrijke rol bij de veiligheid van de verkeersafwikkeling en bij het bevorderen van doorstroming van het verkeer.
In 2021 is een nieuw analysetool VRI aangeschaft ten behoeve van toetsing van de verkeerslichtregelingen.
Voor de verkeersmanagementinstallaties is het dagelijks storingsbeheer, regulier onderhoud en vervanging van onderdelen ondergebracht in een integraal prestatiecontract (IPC). Dit gebeurt in samenwerking met de gemeentes Utrecht, Woerden en Houten. Het storingsbeheer en regulier onderhoud zijn in 2021 effectief uitgevoerd.
De onderhoudsprojecten voor VRI-vervangingen binnen het variabel onderhoud zijn in 2021 niet geheel afgerond. Langere levertijden bij leveranciers en minder beschikbaar personeel bij de aannemer zijn directe gevolgen van de coronapandemie. De uitgestelde werkzaamheden worden naar verwachting in Q1 2022 in zijn geheel weggewerkt.
Alle geplande onderhoudsmaatregelen in 2021 aan de bewegwijzering zijn uitgevoerd. Voor de verlichte bewegwijzering is een verduurzamingsslag ingezet. Oude wegwijzers met TL-balken zijn vernieuwd met LED- verlichting of zijn retro reflecterend uitgevoerd, zodat deze minder of geen energie meer gebruiken.
Wegverlichting
Leidend principe voor het beheer van wegverlichting is ‘donker waar het kan, licht waar nodig’. Dit sluit aan op actuele inzichten, richtlijnen en technische ontwikkelingen (waaronder ledverlichting). Hiermee wordt aangesloten op doelen voor de energietransitie en duurzaamheid binnen de randvoorwaarden voor veiligheid van de verkeersafwikkeling, de sociale veiligheid op wegen en fietspaden en de doorstroming van het verkeer. Momenteel beheren we ruim 11.500 armaturen, zo’n 1.400 verlichte bewegwijzeringsvlaggen en 153 schakel- en verdeelkasten.
Het onderhoud van de openbare verlichting is ondergebracht in het IPC (integraal prestatiecontract). Dit heeft als doel de verkeershinder te verminderen en daarmee de doorstroming en algehele veiligheid te optimaliseren. Het storingsbeheer en regulier onderhoud zijn in 2021 effectief uitgevoerd. De geplande vervangingen en groot onderhoud is in 2021 bijna geheel uitgevoerd. De uitgestelde werkzaamheden worden naar verwachting in 2022 afgerond.
Wat heeft het gekost
Omschrijving | Vast onderhoud | Variabel onderhoud | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting | Rekening | Verschil | Begroting | Rekening | Verschil | ||
Verhardingen | 713 | 745 | -32 | 4.635 | 5.230 | -595 | |
Wegmeubilair | 271 | 135 | 136 | 223 | 172 | 51 | |
Kunstwerken | 1.758 | 1.945 | -187 | 4.183 | 3.172 | 1.011 | |
Groen | 1.880 | 1.537 | 343 | 892 | 1.374 | -482 | |
Openbare verlichting | 1.081 | 1.096 | -15 | 881 | 859 | 22 | |
Verkeersman./VRI's | 1.549 | 996 | 553 | 1.460 | 943 | 517 | |
Algemeen | 504 | 423 | 81 | 1.827 | 1.955 | -128 | |
Totaal | 7.756 | 6.877 | 879 | 14.101 | 13.705 | 396 |
Toelichting verschillen
Wegen Vast onderhoud
In 2021 is er circa € 0,9 mln. minder besteed aan vast onderhoud.
Dit wordt veroorzaakt door capaciteitsgebrek bij het Integrale Prestatie Contract (IPC) voor het beheer, onderhoud en de vervanging van verkeersregelinstallaties. Tevens zijn voor het beheer en onderhoud van de verkeersregelinstallaties afkoopsommen (baten) van de gemeente Woudenberg en van Rijkswaterstaat ontvangen waarmee geen rekening was gehouden in de begroting.
Bij het groenonderhoud is er minder grasgemaaid als gevolg van slechte weersomstandigheden en is er minder tijd besteed aan de bestrijding van de eikenprocessierups als gevolg van verminderde plaagdruk.
Wegen Variabel onderhoud
In 2021 is voor per saldo circa € 0,4 mln. minder besteed aan variabel onderhoud.
Bij de asset verhardingen zijn de lasten hoger omdat rioleringen zijn aangepast (N225) als gevolg van wateroverlast die niet was voorzien. Ook is op sommige wegen als gevolg van de weersomstandigheden het asfalt dermate verslechterd waardoor extra asfaltreparaties zijn uitgevoerd.
Onderhoudswerkzaamheden aan de kunstwerken van het Merwedekanaal zijn niet uitgevoerd omdat de onderhoudsplanning tussentijds is gewijzigd door de Provincie Zuid-Holland.
Aanpassingen aan beweegbare bruggen zijn uitgesteld omdat de nieuwe bediencentrale nog niet is afgeleverd.
Bij Verkeersmanagement/VRI’s zijn door langere levertijden bij leveranciers en in verband met minder beschikbaar personeel bij de aannemers, werkzaamheden uitgesteld.