Programma 8. Economie

Door de digitale revolutie verandert de maatschappij ingrijpend. Digitalisering is ook een cruciale factor in de economische ontwikkeling van de regio. Slimme oplossingen op gebieden als mobiliteit, veiligheid, gezond leven en energie leiden tot nieuwe en aangepaste businessmodellen.Als provincie hebben we samen met regionale partijen gewerkt aan het versnellen van de digitale transformatie voor de regio Utrecht. In 2021 hebben we ook de digitale vaardigheden van ondernemers versterkt met NuDigitaal. Samen met de provincies Noord-Holland en Flevoland is een voorstel ingediend bij de Europese Commissie voor een regionale digitale hub (European Digital Innovation Hub – EDIH).

Het hulpprogramma digitalisering, horeca en non-food retail in centrumgebieden heeft aantoonbaar het bewustzijn en de vaardigheden over digitalisering versterkt;

Het project NuDigitaal heeft tot doel horeca en non-food retail in centrumgebieden in de provincie Utrecht te ondersteunen bij de digitaliseringsvraagstukken. In 2021 heeft NuDigitaal 230 ondernemers in tien binnensteden kunnen helpen op het gebied van digitalisering. NuDigitaal loopt door tot einde januari 2022. In het eerste kwartaal van 2022 stelt NuDigitaal een eindevaluatie op, waarin wordt ingegaan op alle realisatie-indicatoren.

Er is een helder overzicht van partijen en belangen in de regio rondom digitalisering

Er is in 2021 een overzicht gemaakt van de belangrijkste organisaties en projecten op het gebied van digitalisering. Verder is een eerste aanzet gegeven tot een concrete visie digitalisering voor het MKB en een actieprogramma. Doel is om deze in 2022 vast te stellen

Er is een concreet voorstel voor een European Digital Information Hub voor landsdeel Noord-West om digitale vaardigheden van het MKB te versterken en versnellen

In 2021 heeft de regio Noord-West (provincies Noord- Holland, Flevoland en Utrecht) een eerste voorstel voor de European Digital Innovation Hub (EDIH) ingediend. Deze is goedgekeurd door het ministerie van EZK en de Europese Commissie. De aanvraag is gericht op digitale technologieën en het ondersteunen van het MKB in vijf sectoren (industrie, gezondheid, media, landbouw en mobiliteit). Momenteel wordt onder andere samen met Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht Regio (ROM) en partners in de drie provincies gewerkt aan de definitieve versie van de EDIH-aanvraag. Verwacht wordt dat de hub in het derde kwartaal van 2022 van start gaat.

Er is een nieuw fieldlab (praktijkomgeving) voor de Smart Industry Hub gestart in de regio Utrecht;

Op 30 september 2021 is het MAKE Center in Nieuwegein geopend. Het is de nieuwe praktijkhal van het ROC Midden Nederland (ROC MN) voor mbo-studenten in de metaalbranche. De machines komen rechtstreeks uit het bedrijfsleven en de studenten leren hier in een realistische omgeving. Zo worden ze direct klaargestoomd voor de arbeidsmarkt. Als fieldlab van de Smart Industry Hub heeft het center tot doel om digitalisering in de maakindustrie te promoten, kennis over te dragen en ondernemers en personeel te begeleiden. Daarmee zorgt MAKE Center dat digitaliseren in de maakindustrie bij alle bedrijven in de regio actief op de agenda komt.