Programma 6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

Het verbeteren van doorstroming betekent investeren in capaciteit, snelheid en betrouwbaarheid. Doel is het OV
sterker te laten concurreren met de auto en om bestaande reizigers sneller van A naar B te brengen. De
afgelopen jaren was de investering in tramlijn 22 het meest opvallend. De investeringen in aanpassingen aan
onze eigen infrastructuur zijn noodzakelijk om onze doelen en de stapsgewijze verbetering van het OV te bereiken. Deze investeringen staan grotendeels al vast en zijn onderdeel van het provinciale MeerjarenInvesteringsPlan (MIP). Daarnaast investeren we door middel van subsidies mee in het verbeteren van de gemeentelijke infrastructuur en haltes. Zo is in 2021 de nieuwe busbaan Dichterswijk met subsidie van de provincie Utrecht opgeleverd en in gebruik genomen. Met meer dan 120 bussen die er elk uur overheen rijden, is de nieuwe busbaan Dichterswijk een belangrijke verbinding voor het openbaar vervoer in de gemeente Utrecht. De busbaan is de laatste schakel in een hoogwaardig OV netwerk tussen Utrecht CS en Leidsche Rijn.
Voor de identificatie van kansrijke projecten werken we intensief samen met (gemeentelijke) wegbeheerders en vervoerders. Voor de aanpak van knelpunten was in 2021 € 3,5 miljoen beschikbaar als onderdeel van de lopende subsidieregeling. Niet het gehele bedrag is aangevraagd. Daarnaast vallen van een deel van de aanvragen de lasten in 2022. Door deze oorzaken is sprake van een onderbesteding.

De beschikbare subsidie van € 3,5 miljoen is volledig ingezet voor de aanpak van knelpunten.

Vanwege corona was het in 2021 minder druk op de weg waardoor er ook minder knelpunten in de OV-doorstroming waren. Ook lag door corona de prioriteit bij gemeenten niet bij het doen van subsidieaanvragen voor OV-doorstroming. Toch is er over heel 2021 voor € 3,3 miljoen aan subsidie voor doorstroming aangevraagd. Omdat een deel van de aanvragen is binnengekomen na de deadline van 1 oktober 2021, drukken deze op het budget van 2022. Het totale bedrag dat op 2021 drukt is circa 1.3 miljoen.