Programma 4. Energietransitie

In 2021 is het energiegebruik van de provincie in beeld gebracht en is het rapport ‘Van Utrecht naar Parijs’ opgeleverd. Hierin staan de mogelijkheden benoemd om de komende jaren stappen te zetten in de verduurzaming van het vastgoed en de organisatie. In 2021 is al een aanvang gemaakt met energiebesparende maatregelen waarvoor geen verder onderzoek noodzakelijk is en met het onderzoeken van de complexere besparingsopties.

Aanpassen van gebouw gebonden installaties die leiden tot een reductie van gebouwgebonden energiegebruik met 3% t.o.v. 2020

Er is gestart met het vervangen van ledverlichting in diverse nevenvestigingen, de parkeerkelder van het Huis voor de Provincie en de gerenoveerde etages. Het elektriciteitsgebruik is daardoor afgenomen met 7% ten opzichte van 2020. In 2022 wordt deze vervangingsactie afgemaakt.
Op het gebruik van warmte heeft de organisatie met de bestaande installatie nauwelijks invloed. De weersomstandigheden (buitentemperatuur, zoninstraling en windsnelheid) bepalen de afname van warmte. Onderzoek loopt naar het vervangen van dit warmtesysteem.

Het totale energiegebruik van de provinciale organisatie is in beeld gebracht.

Het energiegebruik van de provinciale organisatie is in beeld gebracht. Het gebouwgebonden gebruik ontwikkelt zich als volgt:

• Het elektriciteitsgebruik is met 7% gedaald van 3.343.000 KWh in 2020 naar 3.200.000 KWh in 2021
  • Het warmtegebruik is in 2021 (11.898 GJ) vrijwel gelijk aan 2020 (11.817 GJ).
  • Het gasgebruik is met 15.200 M3 in 2021 gelijk aan 2020.

Er is een door het CMT goedgekeurd plan voor energiebesparing tot 2035.

Er is een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden voor energiebesparing onder de titel ‘Van Utrecht naar Parijs’. Daarna is begonnen met het in kaart brengen van het exacte energiebespaarpotentieel (onder andere met een thermografische inspectie en het aanpassen van het gebouwbeheerssysteem). Op basis hiervan worden kortetermijnmaatregelen uitgevoerd en wordt een besparingsplan opgesteld voor de lange termijn. Dit wordt naar verwachting voor de zomer van 2022 vastgesteld.
Daarnaast hebben wij de keuze gemaakt om voortaan hybride te gaan werken. Dit levert naar verwachting een energiebesparing op in de bedrijfsvoering, met name op het gebied van mobiliteit.