Indicatoren
Naam | Omschrijving | Een- heid | Streef-waarde | 2020 Realisatie | 2021 Begroot | 2021 Realisatie |
---|---|---|---|---|---|---|
Prestatie indicatoren | ||||||
Afgehandel-de subsidie-aanvragen | Het percentage subsidie aanvragen dat binnen 13 weken wordt afgehandeld. | 100 | 80 | 56 | ||
Privacy-bescherming | Het percentage van de leveranciers waar een verwerkingsovereenkomst is gesloten wat betreft het gebruik van data. Het betreft overeenkomsten tussen provincie en andere partijen, die onze (persoons)gegevens verwerkt voor een bepaald doel, zoals wegenbelasting of salarisverwerking. | 100 | 100 | 81 | ||
Effect indicatoren | ||||||
Geen |
Toelichting: afgehandelde subsidieaanvragen :
In 2021 werd slechts 56% van de subsidieaanvragen binnen de gestelde tijd afgehandeld. Terwijl ons streven, in opmaat naar 100% nadrukkelijk hoger lag. De vertraging in de afhandeling van subsidiedossiers is divers van aard. Onvoldoende capaciteit van subsidie en beleidsmedewerkers, de kwaliteit van de stukken van de aanvrager, de grote hoeveelheid beheersmaatregelen, de noodzakelijke inzet van externe deskundigheid, het nog niet gedigitaliseerde proces van ondertekening en afhandeling etc.
In 2021 is gestart met een groot verandertraject om het fundament voor subsidie uitvoering te verbeteren aan de hand van 4 pijlers: beleid/ structuur, processen, systemen & mensen. In 2022 zullen wij o.a. met een nieuwe herijkte Algemene Subsidie Verordening en de digitalisering van de subsidieafhandeling de resultaten van het verbetertraject effectueren, waardoor de monitoring zal verbeteren, we sneller kunnen anticiperen op knelpunten en daarmee de doorlooptijd kunnen versnellen.
Toelichting: Privacy-bescherming :
Op grond van de AVG is het noodzakelijk dat met elke ‘verwerker’ die voor de provincie persoonsgegevens verwerkt een verwerkersovereenkomst is afgesloten. Op basis van de beschikbare informatie in het verwer-kingsregister is inzichtelijk gemaakt in welke mate aan deze norm wordt voldaan.
Eind 2021 is nog niet met alle verwerkers een verwerkers-overeenkomst gesloten. Dit blijft een aandachtspunt. Het CMT heeft in september besloten dat “ Het management heeft aandacht voor het tijdig opstellen van verwerkersovereenkomst bij iedere overeenkomst met een derde partij waarbij persoonsgegevens worden uitgewisseld, en het actief bijhouden van het verwerkersregister, met daarin opgenomen de hierboven genoemde verwerkersovereenkomsten”. Het afsluiten van deze verwerkersovereenkomsten is dus een verantwoordelijkheid van het management. Het programma IV&P ondersteunt hen hierbij.
Positief is wel dat bij alle nieuwe verwerkers er direct een verwerkersovereenkomst is gesloten.