Doel is het stimuleren van het fietsgebruik. Het Coalitieakkoord: “in 2023 vindt 50% van alle ritten in de regio op de fiets plaats.” We zien kansen om het fietsgebruik in het dagelijks verkeer (naar school en werk) te vergroten. In korte afstanden tot 7,5 kilometer is nog volop winst te behalen, maar door de komst van de elektrische fiets en de toename van het gebruik ervan, is er ook op de middellange afstanden winst te behalen. Ook zien we kansen om het fietsgebruik te stimuleren bij diverse doelgroepen. Denk aan schoolgaande kinderen, jongeren, nieuwe Nederlanders, senioren. Dit doen we vanuit verschillende invalshoeken: via werkgevers en vanuit gezondheid (met zorginstellingen) en recreatie.
We zijn in 2020 de regionale gedragscampagne ‘ik fiets’ gestart, die bij aanvang flink veel deelnemers heeft geworven, maar toen sloeg Corona toe. De campagne is vooral gericht op de forens. Na drie lockdowns en een stand still periode is het helder geworden dat het resultaat van 10.000 deelnemers niet zal worden gehaald binnen de looptijd van het project. Ook loopt het aantal deelnemende gemeenten hierdoor achter. De campagne is inmiddels wel verbreed en door de crisis zijn creatieve invalshoeken bedacht en uitgewerkt. Deze lessons learned nemen we mee in het vervolg. Ook de doelgroepgerichte campagnes lopen achter vanwege de Coronacrises. Dit heeft ook financieel effect; er is een onderbesteding van ruim € 0,5 miljoen.

10.575 unieke deelnemers nemen deel aan de regionale ‘ik fiets’ gedragscampagne.

De verwachting is dat tegen het einde van het project (maart 2022) niet meer dan 8.000 deelnemers worden aangetrokken (eind 2021 waren er 7.585 deelnemers). Opdrachtnemer draagt ongeveer 10% van het risico. Ondanks dit maken we afspraken voor een verlenging tot eind 2022 omdat we veel kansen zien voor nieuwe aanwas door introductie Schwung, Vuelta, en de forenzen aanpak.

8 gemeenten zijn actieve ‘ik fiets’ gemeente (geweest).

6 gemeenten zijn actieve ‘ik fiets’ gemeenten geweest.

15 werkgevers nemen actief deel aan de ‘ik fiets’ gedragscampagne.

12 werkgevers nemen actief deel aan de ‘ik fiets’ gedragscampagne

Gedragscampagne “Ga toch fietsen” bereikt 80% van de medewerkers van de eigen organisatie (provincie Utrecht).

De campagne is niet uitgerold vanwege de lockdowns, maar het onderzoek onder provinciemedewerkers (bereik 80%) heeft voldoende input opgeleverd om dit project te kunnen starten wanneer medewerkers weer naar kantoor gaan.

15% groei t.o.v. 2020 in het aantal deelnemers aan stimuleringsacties voor nieuwe Nederlanders in de provincie (0-meting vindt eind 2020 plaats).

Dit project vraagt – gezien de doelgroep(-en) nadrukkelijk om (fysieke) bijeenkomsten in en contacten met de regiopartners. Dat is nog niet gelukt waardoor ook nog niet de gewenste aanpak is uitgewerkt. In 2022 wordt dit – naar verwachting – verder opgepakt

15% van de deelnemers aan de fietsstimuleringsacties voor basisschoolkinderen maakt aantoonbaar vaker gebruik van de fiets.

De campagne 'Fiets is fun' is in samenwerking met de ANWB uitgerold. Het project heeft vertraging opgelopen maar loopt goed. Doel was 10 scholen en 400 leerlingen te bereiken. Resultaat is 12 scholen en 643 leerlingen. Afsluitend onderdeel van de campagne is in voorjaar 2022 waarbij we de 15% realiseren. Eind 2021 ligt dit op 7,75%.

Start stimulering fietsgebruik langere afstanden (tussen 7,5-15 km).

Een specifiek project op de stimulering van het fietsgebruik voor langere afstanden (tussen 7,5-15 km) is niet opgestart en zal waarschijnlijk ook niet met dat doel plaatsvinden. Op dit moment wordt gewerkt aan een plan van aanpak voor het vervolg op Stimuleren van gezond en veilig fietsgedrag is beter om verder invulling te geven aan het bereiken van de doelstellingen in een nieuwe context (tijdens en na Corona). Daarin zullen ook de kansen van de toename van het gebruik van de elektrische fiets en de realisatie van snelfietsroutes worden meegenomen voor de stimulering van het fietsgebruik voor middellange afstanden.