We werken met partners uit de regio samen om het goederenvervoer efficiënter te maken en om het goederenvervoer schoner te maken. Voor het verbeteren van de efficiëntie werken we aan pilots om de stadsdistributie te verduurzamen, bijvoorbeeld door meer goederen te bundelen. Door binnenvaart te stimuleren in plaats van vrachtwagens, hebben we in 2021 gewerkt aan het verschonen van het goederenvervoer. Daarnaast stimuleren we het gebruik van alternatieve brandstoffen, zoals elektra en waterstof. Zo treffen we voorbereidingen voor een Clean Energy Hub waar het goederenvervoer schone brandstoffen kan tanken/laden.

Opstellen van een aanpak hoe we de goederenstromen en stadsdistributie in de provincie kunnen verduurzamen.

We werken aan pilots voor het verduurzamen van de stadsdistributie
Voor het thema stadsdistributie werken wij samen (vooral met de gemeente Utrecht en Amersfoort) aan verschillende pilots. Hiermee stimuleert de provincie het verduurzamen van de logistieke processen. De leerervaringen helpen ons bij het opstellen van een aanpak voor het verduurzamen.

Opstellen van een aanpak hoe we de positieve aspecten van binnenvaart kunnen stimuleren en de negatieve aspecten kunnen minimaliseren.

We werken aan pilots voor het verduurzamen van de binnenvaart
Voor het thema binnenvaart werken wij samen met regionale partners in verschillende pilots. Hiermee stimuleert de provincie de verduurzaming van de binnenvaart. De leerervaringen helpen ons bij het opstellen van een aanpak voor het verduurzamen van de binnenvaart.

We werken samen in het programma Off Road
Wij nemen sinds 2021 deel aan het landelijk programma Off Road. Dit programma stimuleert de modalshift (verandering van vervoerwijze) van wegvervoer naar binnenvaart voor bovenregionale transporten.

Opstellen van een aanpak op de realisatie van een netwerk van vulpunten voor alternatieve brandstoffen voor goederenvervoer nabij de goederencorridors weg en water. Daarnaast het stimuleren van modal shift (van weg naar water, van vies naar schoon en door bundeling)

We werken samen om een Clean Energy Hub aan te leggen
Wij nemen deel aan het landelijk programma Clean Energy Hubs. Dit programma werkt aan een landelijk netwerk van vulpunten voor alternatieve brandstoffen. Wij treffen de voorbereidingen voor het aanleggen van een Clean Energy Hub in de provincie Utrecht. Dit doen we samen met regionale partners, zoals gemeenten.

We hebben een waterstofconvenant afgesloten
Daarnaast hebben wij een regionaal waterstofconvenant ondertekend. Wij hebben het initiatief genomen om dit op te stellen. Er wordt een uitvoeringsprogramma gemaakt om de transitie naar waterstof als alternatieve brandstof te versnellen.