Programma 2. Landelijk gebied

Natuurbeheer
We dienen bestaande en/of gerealiseerde bos- en natuurgebieden op een juiste ecologisch wijze te beheren om de bestaande of gewenste natuur te behouden en te ontwikkelen. Zonder dit beheer verliezen we de bestaande kwaliteiten.

Van de 33.700 hectare natuurterrein komt 26.500 hectare voor subsidie in aanmerking. Dit is tevens onze streefwaarde. In 2021 hebben wij voor 21.464 hectare subsidie verleend. In 2021 hebben we daarmee volgens planning 81% van de streefwaarde bereikt.

Eind 2020 liepen er 22 contracten af van kleine beheerders met een totale oppervlakte van 266 hectare. Hiervan hebben wij 17 contracten voortgezet bij een collectief met een oppervlakte van 240 hectare.
Landelijk is besloten de tarieven voor natuurbeheer met terugwerkende kracht per 1-1-2021 te verhogen. De tarieven zijn verhoogd van 75% naar 84% van de standaardkostprijs per beheertype. Dit geldt ook voor de bijdragen zoals voor monitoring, openstelling en toezicht. De minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) stelt hiervoor de financiële middelen beschikbaar via het provinciefonds. Wij hebben subsidiebeschikkingen met terugwerkende kracht aangepast.

Agrarisch natuurbeheer
De kwaliteit van natuur (biodiversiteit) in het agrarisch gebied staat sterk onder druk. Met agrarisch natuurbeheer krijgen de karakteristieke flora en fauna op het boerenland weer kansen (bijvoorbeeld weidevogelbeheer).

Voor 2021 hebben wij subsidie verleend voor een uitbreiding van 53 hectare agrarisch natuurbeheer voor een bedrag van € 0,22 miljoen. De uitbreiding betrof alleen het leefgebied droge dooradering en categorie water. Daarmee komt de totale subsidie ANLb voor 2021 op € 7,30 miljoen voor 9.952 hectare. Hiervan is € 6,32 miljoen (9.364 ha) voor agrarisch natuurbeheer en € 0,98 miljoen (588 ha) voor agrarisch waterbeheer. De subsidies zijn voor 50% gefinancierd uit EU-middelen. De overige 50% zijn door de waterschappen (voor waterbeheer) en de provincie gefinancierd. De uitbreiding hebben wij beperkt gehouden omdat het budget met de lopende contracten bijna volledig was benut.

Het bestuurlijk Utrechts Samenwerkingsmodel natuurtoezicht heeft de Toezichtkalender 2021 vastgesteld. De uitvoering heeft hinder gehad van de gevolgen van Covid-19 en drukte in de natuur.

Het areaal met subsidie natuurbeheer is met 300 hectare gegroeid.

Het areaal subsidie natuurbeheer is gegroeid met 293 hectare.

Contracten natuurbeheer die aflopen, zijn vernieuwd.

Van de 266 hectare aan aflopende contracten is 240 hectare in nieuwe contracten voortgezet.

Het aantal hectare agrarische grond waarvoor we subsidie verstrekken, blijft gelijk.

Het aantal hectares agrarische grond waarvoor subsidie wordt verstrekt is iets hoger (53 hectare) dan vorig jaar.

Op basis van het Utrechts samenwerkingsmodel is een toezichtkalender voor 2021 vastgesteld.