Programma 8. Economie

De ROM Utrecht heeft in 2021 een enorme groei doorgemaakt. De organisatie is doorgegroeid naar 53 fte, waarmee de meeste vacatures nu zijn ingevuld. In de huidige arbeidsmarkt is dat een flinke opgave. In 2021 zijn er 5 investeringen gedaan vanuit het proof of concept (POC) fonds voor in totaal € 995.000,-. Vanuit het Participatiefonds zijn in 2021 4 investeringen gedaan voor in totaal € 3.080.000. Daarmee zijn de doelstellingen uit het Jaarplan 2021 van de ROM Regio Utrecht bijna gehaald.

Naast deze twee fondsen beheert de ROM de Corona OverbruggingsLeningen (COL) in de regio Utrecht. Deze leningen zijn verstrekt aan startende innovatieve ondernemingen die door corona in de financiële problemen waren gekomen. De financieringen hebben dan ook een tijdelijk karakter en moeten na een aflossingsvrije periode van 1 jaar in drie jaar afgelost worden. In 2020 en 2021 zijn in totaal 97 leningen verstrekt voor een totaalbedrag van € 20 miljoen. Het geld voor de COL-regeling is beschikbaar gesteld door het Ministerie van EZK in het kader van de Corona steunpakketten.

De ROM heeft in 2021 ook een start gemaakt met het verkennen van 3 ecosystemen waarop de regio Utrecht zich onderscheidt: Health & Life sciences (gezondheid), Earthvalley (duurzaamheid) en digital media (digitalisering). Deze zullen in 2022 verder worden uitgewerkt.

Er zijn meer scale-ups en innovatieve bedrijven gericht op gezond stedelijk leven;

De komst van de ROM draagt bij aan de versterking van het ecosysteem voor scale-ups en innovatieve bedrijven. De ROM biedt ondersteuning, zowel bij samenwerkingsprojecten als bij individuele financieringsmogelijkheden vanuit het Participatiefonds. Dit fonds is door een extra storting door het Ministerie EZK en de regionale partners opgehoogd met €32 miljoen. De provincie heeft hieraan €8 miljoen bijgedragen in de vorm van een agiostorting om als ROM het fonds te voeden. Hiervoor is €2 miljoen uit de Covid Reserve ingezet voor een risicoreservering van 25% in het weerstandsvermogen.
Het totaal aantal scale-ups en (innovatieve) bedrijven in de regio is geen meetbare indicator gebleken. Bovendien is er, net als bij de start ups, geen directe relatie te leggen met de bijdrage van de provincie Utrecht aan de ROM. Voor de eerst volgende begroting (die van 2023) zal een andere indicator worden opgenomen.

Er is meer financieringskapitaal beschik-baar voor scale-ups en innovatieve bedrijven

Met de ROM is het groeikapitaal voor scale-ups toegenomen. In 2021 zijn vier succesvolle investeringen gedaan vanuit het Participatiefonds

Er zijn meer samenwerkingsverbanden met scale-ups en innovatieve bedrijven gericht op projecten die een bijdrage leveren aan gezond stedelijk leven

Met de ROM is in 2021 een start gemaakt aan het identificeren en bouwen van regionale economische ecosystemen. Met een scherpe profilering van deze ecosystemen kan Utrecht Regio zich onderscheiden op het gebied van de gezonde mens en een gezonde leefomgeving (gezond stedelijk leven).

Het innovatieve MKB is ondersteund met de MIT-regeling;

In 2021 zijn vanuit de MIT-regeling 42 bedrijven ondersteund met een subsidie voor een haalbaarheidsonderzoek (totaal € 839.000) en 24 bedrijven voor een R&D-samenwerkingsproject
(totaal € 2.280.000). Het aantal aanvragen voor de MIT-regeling was veel groter dan het beschikbare budget.

Er is meer labruimte om kennis en innovatie in de LSH-sector aan te jagen;

Het tekort aan laboratoriumruimten in regio Utrecht is groot. Samen met gemeenten (Utrecht, De Bilt, Zeist en Bunnik) en USP-partners (Universiteit Utrecht, UMC Utrecht en Hogeschool Utrecht, stichting USP) is een overzicht opgesteld van locaties in de regio, waar laboratoria zich kunnen vestigen. In het eerste Bestuurlijk Overleg USP (BO-USP, zie ook 8.4.3) hebben de partijen afgesproken om het vraagstuk gezamenlijk aan te pakken. Een aantal bedrijven heeft zich in 2021 kunnen vestigen in een TNO-gebouw te Zeist.