Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

In 2020 registreerde de politie 134 verkeersslachtoffers op provinciale wegen, waarvan 6 verkeersdoden. In 2021 waren dit 154 verkeersslachtoffers waarvan eveneens zes dodelijke verkeersslachtoffers. Voor ons geldt dat elk verkeersslachtoffer er één te veel is. Bovendien ligt het daadwerkelijk aantal verkeersslachtoffers hoger, zo blijkt uit cijfers die ziekenhuizen en ambulancediensten beschikbaar stellen (maar nog niet volledig beschikbaar zijn om over te kunnen rapporteren). Wij werken in deze actielijn aan een zo veilig mogelijke infrastructuur door wegen zo goed mogelijk in te richten. Hierbij willen we niet wachten met aanpassen van wegen tot er sprake is van menselijk leed, maar kijken we proactief naar verkeersveiligheidsrisico’s in ons wegennet. We brengen via de risico gestuurde aanpak de grootste knelpunten in beeld en koppelen hier verbetermaatregelen aan. Deze verbetermaatregelen kunnen mee tijdens groot onderhoud aan de weg (MIP) of voert de provincie als los project uit.

We hebben een investeringsstrategie voor het wegnemen/verlichten van verkeers-veiligheidsknelpunten, waaronder het realiseren van veilige bermen langs 80 km/u wegen.

Alle provinciale wegen kregen dit jaar een verkeersveiligheidsscore. De grootste knelpunten onderzochten we op mogelijke oorzaken en verbetermaatregelen. De verbetermaatregelen inclusief kosteninschattingen dienden als input voor de actualisatie van het MIP 2022-2025. Het bijgestelde MIP bevat de investeringsstrategie voor de verkeersveiligheidsknelpunten, hoewel de verkenningen uiteindelijk moeten uitwijzen welke verbetermaatregelen haalbaar zijn en welke niet.
Daarnaast realiseerden wij dit jaar op verschillende locaties op het provinciale wegennet bermverharding. Onder andere langs de N225, N229 en de N228 is de verkeersveiligheid hierdoor verhoogd. De komende jaren vindt eveneens realisatie van bermverharding plaats bij onderhoudsprojecten op provinciale wegen.