Programma 2. Landelijk gebied

Partnerorganisaties en groene vrijwilligers

Partnerorganisaties voeren activiteiten uit op het gebied van begeleiden van groene vrijwilligers die actief zijn bij natuur- en landschapsbeheer, natuureducatie en beheer van klompenpaden. Verder spelen deze organisaties een rol in de communicatie over de Utrechtse natuur naar een breed publiek.
Met behulp van de partnerorganisaties hebben in 2021 bijna 2000 vrijwilligers zich weer ingezet voor natuur en landschap in de provincie Utrecht. Organisaties als IVN, Landschap Erfgoed Utrecht en het Utrechts Landschap zijn vanwege COVID-19 creatief geweest in het scholen en begeleiden van deze vrijwilligers via digitale methoden. Doordat de zogenaamde Oostbroeklezingen digitaal zijn gehouden, konden meer geïnteresseerden dan ooit deze lezingen volgen. De Natuurwerkdag was een groot succes. Op 5 en 6 november waren 969 volwassenen en kinderen actief op 49 locaties in de provincie.

Groen doet Goed, Groen aan de buurt
In 2021 was onze ambitie dat in ten minste acht gemeenten in totaal circa 8.000 kinderen in de leeftijd van 4 – 12 jaar aan natuuractiviteiten van Groen doet Goed deelnemen.

Met het programma Groen aan de Buurt begeleiden wij gemeenten en bewoners bij de planning en uitvoering van groene burgerinitiatieven, zoals het aanleggen en beheren van natuur in de openbare woonomgeving. Hieraan is de voucherregeling ‘Beleef en bewonder’ gekoppeld.

Ruim 10.000 kinderen hebben in 9 gemeenten deelgenomen aan activiteiten in het kader van het programma Groen doet Goed. In de zomerperiode is de “Natuurchallenge” georganiseerd, waardoor kinderen gestimuleerd zijn om naar buiten te gaan.

Voor het programma Groen aan de Buurt zijn buurtaanpakken uitgevoerd in De Ronde Venen en in Lopik. In deze gemeenten worden nu samen met bewoners in 12 wijken vergroening projecten opgezet en uitgevoerd.

In 2021 is de derde ronde van de Voucherregeling ‘Beleef en bewonder’ voor het laagdrempelig stimuleren van groene bewonersinitiatieven van start gegaan. Samenwerkende bewoners konden een voucher van €500 of €1000 aanvragen voor het zelf aanleggen van een stukje groen in hun woonomgeving. Het versterken van de biodiversiteit en vergroten van de betrokkenheid bij natuur was een van de doelen. Daarnaast lag de focus op klimaatadaptatie en het verminderen van hittestress door het planten van bomen. Wij hebben 170 vouchers verstrekt en hiermee het beschikbare budget van € 145.000 nagenoeg besteed.

Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug.
Het samenwerkingsverband Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug vervult een belangrijke rol bij het betrekken van inwoners en diverse partijen bij behoud en ontwikkeling van de natuur. We geven samen met gemeenten subsidie aan de stichting om te bouwen aan een vitaal nationaal park.

Wij hebben een exploitatiesubsidie verstrekt voor het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug op basis van een meerjarenplan. De activiteiten die met de exploitatiesubsidie worden gefinancierd, richten zich op de verbetering van de samenwerking en verbinding van partijen in en rondom het gebied. Een voorbeeld van een samenwerkingsverband is de Heuvelrugalliantie. Ook is het starten van een onderzoeksagenda, de heuvelrugmonitor en een kennisbank opgenomen als prestatie-indicator.

Gebiedscommissie Utrecht-West
De Gebiedscommissie Utrecht-West levert gevraagde en eigenstandige advisering over ontwikkelingen in het landelijk gebied.

De inzet van de Gebiedscommissie Utrecht-West hebben wij in 2021 voortgezet. Deze gebiedscommissie heeft ons geadviseerd over diverse polders nabij Zegveld en de Waardassackerpolder nabij het N2000-gebied Botshol. Ook hebben zij ons een gebiedssignaal gestuurd over energietransitie. En zij hebben diverse gebiedsoriëntaties uitgevoerd.

Minimaal 8.000 kinderen hebben deel-genomen aan het project Groen doet Goed

10.683 kinderen hebben deelgenomen aan Groen doet Goed

Er is een Natuurwerkdag georganiseerd

Een tweedaagse natuurwerkdag heeft plaatsgevonden in november.

Meerjarige subsidie verstrekt aan de stichting Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug

Wij hebben de exploitatiesubsidie verstrekt.