De beschikbaarheid van kwalitatief goede voorzieningen bij (OV)-knooppunten en in de first en last mile zijn belangrijk om aan een vlot, veilig en comfortabel Regionaal fietsnetwerk te kunnen voldoen. Dit stimuleert namelijk het gebruik van het OV en maakt de noodzakelijke strekking van regionale buslijnen mogelijk. We investeren daarom in voldoende stallingsplekken op stations en bij regionale bushaltes.

Eind 2020 is ook bekend gemaakt aan hoeveel fietsenstallingen bij stations het Rijk vanuit het Klimaatakkoord 40% cofinanciering een bijdrage levert. In samenwerking met ProRail, NS en gemeenten vindt op basis daarvan de uitvoering plaats. Wij zijn hierbij aanjager en subsidieverlener, maar hebben geen rol in de realisatie. Het jaar 2021 bleek een jaar van uitdagingen op het gebied van capaciteit en prioritering bij ProRail en verschillende gemeenten. In de rol van aanjager hebben wij hiervoor meermaals aandacht gevraagd en op dit moment is de capaciteit bij ProRail geregeld. Ook bij de gemeenten wordt hieraan gewerkt. De verwachting is dat in 2022 meer planstudies en/of projecten worden uitgevoerd. Van de verleende subsidies in 2021 bleek het merendeel projecten te betreffen die in 2022 starten. Daardoor drukken de lasten van deze subsidies vanwege financiële spelregels niet (geheel) op 2021. Daarom is er een onderbesteding van ruim € 1 miljoen.

We leveren een bijdrage aan de realisatie van circa 1300 stallingsplekken bij stations (naar verwachting bij station Abcoude, Breukelen, Utrecht Lunetten, Utrecht Overvecht).

Wij hebben in 2021 bijgedragen aan de realisatie van extra stallingsplekken op het station Veenendaal West. De bijdragen aan stations Abcoude en Utrecht Lunetten schuiven door naar 2022. Voor station Breukelen gaat er eerst nog een planstudie plaatsvinden en (de studie voor) station Overvecht schuift waarschijnlijk door over de programmaperiode heen. De ambitie is nog wel aanwezig bij stad Utrecht maar capaciteit en middelen ontbreken.

We leveren een bijdrage aan de planvorming van circa 4300 stallings-plekken bij stations (naar verwachting bij Amersfoort Centraal, Amersfoort Schothorst en Amersfoort Vathorst).

In 2021 is bijgedragen aan de planstudie bij station Maarn. De bijdrage voor de overige genoemde stations schuift door naar 2022.

We leveren een bijdrage aan gemeenten voor het plaatsen van circa 500 fietsenrekken bij bushaltes en realiseren zelf naar verwachting 300 extra stallingsplekken bij onze eigen bushaltes.

We hebben de realisatie van 758 fietsparkeerplekken bij bushaltes ondersteund in 2021 en de provincie heeft zelf 344 fietsenrekken bij bushaltes gerealiseerd.

We zetten in op een vervolg van het gebruikersonderzoek dat in 2020 is uitgevoerd bij busstation Lekbrug Vianen en leveren een bijdrage aan de verbetering van en minimaal 50 extra stallingsplekken bij busstation Lekbrug Vianen.

Het vervolgonderzoek is – wederom met de gebruikers en omwonenden – uitgevoerd en juli 2021 afgerond. Dit heeft geresulteerd in door gemeente en provincie gedragen maatregelenpakketten (1 pakket met quick wins en 1 pakket voor de kortere termijn). De subsidieaanvraag voor het pakket Quick wins inclusief uitbreiding van 50 fietsparkeerplekken is ingediend en wordt begin 2022 beschikt.