Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

We willen zorgen voor de ontwikkeling van een integraal programma voor extra bebouwing gekoppeld aan
de ontwikkeling van het (hoogwaardige) OV-net. Om dit te bereiken zijn we in 2021 binnen het programma U Ned gestart met het opstellen van een plan van aanpak. Wij zijn hier als provincie samen met de U10 de trekker van. Er is een uitgebreide gespreksronde geweest met gemeenten, overige U Ned partners (ministeries, ProRail en NS) en andere programmaonderdelen binnen U Ned. In beeld is gebracht wat nodig is om de beoogde verstedelijking rond de regiopoorten mogelijk te maken c.q. te versnellen en welke rol het programma knooppunten hierin kan spelen.

Het plan van aanpak voor de ontwikkeling van een integraal programma is in de eerste helft van 2021 gereed.

De basis voor het plan van aanpak is gereed: er is in beeld wat nodig is om de beoogde verstedelijking rond de regiopoorten mogelijk te maken c.q. te versnellen en welke rol het programma knooppunten hierin kan spelen. De doorvertaling in een concrete aanpak vindt momenteel plaats en heeft meer tijd gekost vanwege beperkte capaciteit vanuit zowel de provincie als vanuit U10.